شنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۳

همه چیز درباره اینترنت اکسپلورر 7

در روز پانزدهم فوریه بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت در حین کنفرانس RSA 2005 اعلام کرد که شرکت او از انجام طرح های قبلی اش منصرف شده است و قصد دارد تا قبل از انتشار ویندوز لانگهورن یک بروز رسانی بزرگ جداگانه در مورد مرورگر معروفش یعنی اینترنت اکسپلورر انجام دهد. البته این بروز رسانی منجر به ارائه نسخه جدید این مرورگر IE 7 خواهد شد. تا قبل از این مدیران مایکروسافت بار ها اعلام کرده بودند که با بروز رسانی ها و اصلاحات انجام شده در اینترنت اکسپلورر ارائه شده در سرویس پک 2 اکس پی, دیگر شاهد تغییری در ساختار این مرورگر تازمان انتشار لانگورن نخواهیم بود.

به هر حال قبل از صحبت های بیل گیتس هم نشانه هایی مبنی بر تلاش مایکروسافت برای دوباره ارزیابی کردن پایداری و امنیت این مرورگر وجود داشت. انتشار مرورگر کد بازموزیلا یعنی فایر فاکس در نوامبر 2004 و رسیدن به رکورد 25 میلیون دانلود در 99 روز و ربودن صد سهم بازار مرورگر ها از چنگ مایکروسافت, زنگ خطر بزرگی برای این شرکت بصدا درآورد. بنابراین مایکروسافت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییرات جزئی در اینترنت اکسپلورر و رفع اشکالات آن با انتشار آن قبل از لانگهورن مانع از دست رفتن سهم بیشتر بازار خود بشود. گری شر مدیر وقت بخش محصولات ویندوز مایکروسافت در گفتگویی اعلام کرده بود که مایکروسافت قصد داشته است با اضافه کردن برخی ویژگی ها به نسخه اینترنت اکسپلورر سرویس پک 2 از طریق قابلیت افزودن کامپونت ها, امکان ارائه نسخه بروز تر شده ورژن 6 آن, از تغییرات گسترده تر بپرهیزند. پیش از آن MSN با استفاده از این قابلیت تاثیرات خوبی روی تولبار MSN گذاشته بود.

با این وجود در کنفرانس RSA 2005 گیتس رسما اعلام کرد که مایکروسافت قصد دارد بروز رسانی های بزرگی در مورد اینترنت اکسپلورر اعمال کند, در واقع منظور او همان چیزی است که ما آنرا IE 7 می نامیم. بخشی از صحبت های او به این شرح است : " آنچه که ما تصمیم داریم انجام دهیم, ارائه ورژن جدیدی از اینترنت اکسپلورر است. نسخه 7 آن که ویژگی های امنیتی فراوانی به آن افزوده خواهد شد. ما قادر خواهیم بود نسخه بتای این مرورگر را در تابستان امسال عرضه کنیم. این ورژن در تنها برای نسخه سرویس پک 2 ویندوز خواهد بود و در نسخه های قبلی ویندوز نظیر 98 و 2000 کار نخواهد کرد. البته ما همه این قابلیت ها را در نسخه جدید ویندوز یعنی لانگهورن که در سال 2006 منتشر خواهد, نیز اعمال خواهیم کرد. "

بنابراین به نظر می رسد سئوالات بسیاری پیرامون انتشار IE 7 همچنان وجود دارد. زیرا هم نظرات گیتس بسیار کلیشه ای و عادی بود و هم نمایندگان مایکروسافت پس از کنفرانس RSA از هرگونه اظهار نظری در مورد صحبت های گیتس خودداری کرده اند و پاسخشان را به آنده موکول کرده اند.

حقایق IE 7

بر پایه دانسته های فعلی ما, می توان در مورد این مرورگر چنین فرضیاتی را تصور کرد :

· IE 7 ابتدا برای راه اندازی در ویندوز لانگهورن در نظر گرفته شده بود

ویژگی های جدیدی که در IE 7 خواهیم دید, قبلا قرار بوده است در نسخه لانگهورن این مرورگر قرار گیرد, اما مایکروسافت مجبور شده است تا برای مقابله با رقبا آنها را زودتر عرضه کند.

· در IE 7 تمرکز بر روس اصلاح مسائا امنیتی خواهد بود و نه اضافه کردن ویژگی ها و امکانات جدید

نظیر نسخه ارائه شده در سرویس پک 2, IE 7 هم بیشتر شامل ویژگی های امنیت گرا خواهد بود. یکی از این ویژگی ها, استفاده از فناوری Anti-Pishing (pishing به معنای تلاش نفوذگران کامپیوتری برای دسترسی به مواردی مانند شماره کارت اعتباری و ... افراد است) است. گیتس در اینباره می گوید : " برخی از پیشرفت های نسخه جدید اینترنت اکسپلورر را می توان استفاده از ویژگی های ضد Phishing دانست. یکی دیگر از قابلیت های جدید IE پنهان سازی ترافیک IP است که که از تغییر دادن اطلاعات توسط گوش ایستنده ها قبل از رسیدن به کامپیوتر شما و یا انتقال شما به سرور های خطرناک جلوگیری می کنند. گیتس در اینباره توضیح می دهد : " IE به شما اطمینان می دهد که ترافیک سایت شما مخفی می ماند, بنابراین هیچگونه تغییر یا دسترسی به اطلاعات شما امکان پذیر نخواهد بود. همچنین بطور قاطعانه به شما اطمینان می دهد که با استفاده از تایید های لازم, دستگاهی که شما با آن ارتباط برقرار کرده اید, امکان برقراری ارتباط درست با آن وجود دارد. مایکروسافت تمامی نقاط های امنیتی IE را از نو بازنویسی کرده و بطور زیر بنایی اصلاح کرده است.

· IE 7 هم رایگان خواهد بود

نظیر همه نسخه های قبلی این مرورگر می توانید آنرا به رایگان از طرسق اینترنت دانلود کنید.

پیش بینی های IE

علاوه بر حقایقی که در بالا گفته شد, چند پیش بینی در مورد وضعیت احتمالی IE را نیز بیان می کنم. البته موارد زیر یک حقیقت مسلم نیستند, اما بر پایه گفتگو های قبلی من با برخی اعضای مایکروسافت و همچنین شایعات پیرامون این شرکت است.

· IE 7 تنها برای کاربران سرویس پک 2 قابل استفاده خواهد بود

مایکروسافت از ادعای اولیه اش در مورد اینکه IE 7 یکی از فواید عرضه شده در سرویس پک 2 است, کمی کوتاه آمده است. یعنی با فرض استفاده کنندگان از محصولات مایکروسافت اعتراضات زیادی داشته باشند, این شرکت قادر است IE 7 را بگونه ای برنامه ریزی کند که در ویندوز 2000 نیز قابل استفاده می شود. با این حال به نظر می رسد IE 7 تنها برای کاربران SP2 خواهد بود. زیرا استفاده احتمالی از آن در ویندوز 2000 از لحاظ امنیتی استاندارد مد نظر مدیران مایکروسافت را برآورده نخواهد کرد.

· IE 7 احتمالا دارای ویژگی ها و امکانات تازه ای خواهد بود

مایکروسافت در حال کار بر روی پروژه پیاده سازی tabbed browsing ( جستجوی برگه ای) و سایر امکانات جدید در IE 7 است که احتمالا در نسخه ویندوز لانگهورن عرضه خواهد شد. من تقریبا مطمئن هستم که tabbed browsing ئ سایر قابلیت ها در نسخه IE 7 مخصوص سرویس پک 2 نیز وجود خواهد داشت.

· IE 7 احتمالا شامل نسخه جدید OutLook Express نخواهد بود

در پاسخ به سئوالات مطرح شده در مورد اینکه آیا IE 7 شامل نسخه جدید برنامه اوت لوک یعنی ورژن 7 آن خواهد بو یا نه ؟ باید گفت که پاسخ این سئوال احتمالا منفی است. زیرا پروژه توسعه اوت لوک برای سال هاست که متوقف شده است و بازنویسی IE هم تنها برای مسائل امنیتی است و نه افزایش برنامه مدیریت ایمیل همراه آن.

· نسحه اصلی IE 7 تا پایان امسال ارائه خواهد شد

شما می توانید منتظر نسخه بتای این مرورگر در ماه می یا ژوئن باشید و در اواخر سال 2005 هم نسخه اصلی آن منتشر می شود. می توان پیش بینی نمی نمود تا تاریخ رسمی انتشار دو نسخه بتا از آن ارائه خوهد شد.

نسخه ارائه شده در ویندوز لانگهورن نسبت به خود IE فعلی بسیار متفاوت خواهد بود. هرگر این فرضیه اشتباه را که "مصرف کنندگان سرویس پک 2, ورژن لانگهورن IEرا امسال دریافت خواهند کرد " را باور نکنید. زیرا ورژن لانگهورن این مرورگر دربرگیرنده قابلیت های گرافیکی بسیار پیشرفته و یک ویژگی منحصر به فرد جدید دیگر که بر مبنای آن از عاملیت جستجوی اساسی لانگهورن بهره می گیرد, خواهد بود. نسخه لانگهورن IE از نسخه sp2 + IE 7 بسیار امن تر خواهد بود. علت آن هم تغییرات سطح پایینی است که این سیستم عامل را ممکن است مورد هجوم قرار دهد.

نتیجه گیری

بدیهی است که در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد سرنوشت IE 7 وجود ندارد. با این حال در مطالب بالا سعی شد تا بر پایه آنچه که حقیقتا پیرامون این مرورگر وجود دارد و آنچه احتمالا وجود دارد, اطلاعاتی در اختیار شما قرار بگیرد. من فکر می کنم مایکروسافت بزودی جزئیات بیشتری در مورد این مرورگر منتشر کنم و من هم سعی خواهم کرد اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنم و این مقاله را بروز کنم.

با این همه من دوست دارم یک نکته دیگر را هم به شما یادآوری کنم. مایکروسافت شرکت بزرگی است که به عقیده من راه های بسیای را برای ارتباط با مشتریانش از دست داده است و اکنون در پیشرو کار مشکلی برای ارائه یک تصویر دوستانه از خود دارد. با گوش کردن و عمل کردن به خواسته مشتریان و همچنین عقب نشینی از تصمیم قبلی و انتشار IE 7 قبل از ارائه لانگهورن, مایکروسافت ثابت کرده است که می تواند به بازخورد ها گوش کند و مطابق با آنها تصمیم بگیرد. به عبارت دیگر در اینجا مایکروسافت با گرفتن چنین تصمیمی کاملا درست عمل کرده است. گرچه ممکن است عده ای نسبت به نیاز های سخت افزاری سرویس پک 2 معترض باشند اما باید قبول کرد که نسبت به سایر نسخه های ویندوز ارائه شده تا به امروز بسیار امن تر است. مایکروسافت نشان داده است که نسبت به مقوله امنیت بسیار حساس است.

حملات الکترونیکی و خرابکاری ها روز بروز پیچیده تر می شوند. نتایج عوامل دفاعی مایکروسافت در آینده مزدیک مشخص می شود. تنها به سازمان امنی که ما در لانگهورن خواهیم دید, مایکروسافت می تواند خود را از زیر تیغ انتقادات امنیتی که به آن وارد می شود نجات دهد. اما در حال حاضر وجود IE 7 عامل مهم در از بین بردن رفتن بخشی از این انتقادات است. درست به همان اندازه که انشار سرویس پک 2 مهم بوده است.

منبع : www.winsupersite.com

نویسنده : Paul Thurrott

مشاهده : وبلاگ IE

۱ نظر:

ناشناس گفت...

لینک دانلود و کرک (تضمینی) IE 7:
http://www.ariansoft.mihanblog.com/Post-208.aspx