پنجشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۸۳

منتظر یاهو 360 درجه باشید – یک شبکه اجتماعی به همراه وبلاگ و فتوبلاگ

بر طبق اعلام یاهو, این شرکت قصد دارد تا در اواخر ماه جاری نسخه بتای شبکه جامع اجتماعی (comprehensive social network) خود را با عنوان یاهو 360 درجه (Yahoo 360) راه اندازی کند. این سرویس در واقع با هدف ترکیب امکانات سایت های ارائه دهنده وبلاگ مانند Blogger و سایت های دوست یابی مانند اورکات ایجاد شده است.یعنی کاربران هم می توانند برای خودشان یک وبلاگ شخصی با امکانات عالی داشته باشند و هم شبیه اورکات برای خودشان لیستی از دوستانشان داشته باشند و بتوانند دوستانی را به لیست خود اضافه و کم کنند و به آنها امکان دیدن تصاویر خودشان را بدهند. برای شان پیغام بگذارند و به رد و بدل کردن اطلاعات و فایل های مختلف بپردازند.

به نظر می رسد یاهو برای راه اندازی سرویس وبلاگ خود گروه SixApart را خریداری کرده است. سرویس وبلاگی TypePad محصول اصلی این گروه است که سیستم مدیریت محتوای آن شباهت بسیار زیادی به مووبل تایپ دارد و در واقع کد نویسی آن توسط خالقان مووبل تایپ انجام شده است. سایت TypePad عملکردی مشابه Blogger دارد و وبلاگ در اختیار کاربرانش قرار می دهد. با این تفاوت که استفاده از وبلاگ های آن رایگان نمی باشد و باید هزینه شارژ آن پرداخت شود. آدرس وبلاگ کاربران هم شبیه به http://yourname.TypePad.com خواهد بود.

در مورد تصاویر هم گفته می شود یاهو سایت Flickr که یک سرویس ارائه دهنده رایگان فتوبلاگ است را خریداری کرده است و از سیتم مدیریت آن برای انتشار تصاویر استفاده خواهد کرد. شرایط استفاده از این سیستم هم درست مشابه جی میل و ارکات با فرستادن دعوت نامه از سوی اعضا به کسانی که تازه می خواهد وارد این شبکه شوند امکانپذیر خواهد بود. در حال حاضر 165 میلیون کاربر رجیستر شده یاهو وجود دارد و در صورت عمومی شدن این سرویس, احتمالا تبدیل به بزرگترین شبکه اجتماعی اینترنت خواهد شد. با این تفاوت عضویت در سایت یاهو (یعنی داشتن ID) الزامی خواهد بود. در مورد نحوه دعوت کردن هم مانند گزاگ دارای امکاناتی بسیاری خوبی است که می توانید با تنها چند کلیک برای تمامی دوستانتان در یاهو مسنجر و آدرس بوک یاهو دعوت نامه بفرستید و شبکه دوستانتان را گسترش دهید.

نکته جالب دیگر نحوه نوشته شدن و دیکته انگلیسی نام این سرویس است,Yahoo 360° که علامت مربوط به درجه ° از طریق کلید های استاندارد کیبورد قابل تایپ شدن نیست. به هر حال گرچه هنوز ابهامات زیادی در مورد امکانات این سرویس وجود دارد و باید دید یاهو چگونه توانسته است امکانات وبلاگ, فتوبلاگ و سایت های دوستیابی را با هم ترکیب کند. یاهو 360 با هدف رقابت با بلاگر و اورکات (سرویس بلاگ و شبکه اجتماعی گوگل) و MSN Space (سرویس شبکه اجتماعی و وبلاگی مایکروسافت) ارائه شده است. در حال حاضر می توانید با وارد کردن ID خود در یاهو به صفحه Help این سیستم دسترسی داشته باشید اما عملا امکان استفاده از امکانات آنرا نخواهید داشت. شاید سورپرایز بهاری امسال یاهو از سورپریز بهاری سال قبل گوگل (جی میل) جذابتر و دوست داشتنی تر باشد. تا 29 مارس منتظر باشید.

منبع : وب پرو نیوز

مشاهده : یاهو 360 درجه

Help یاهو 360 درجه

هیچ نظری موجود نیست: