شنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۴

تعطیلی خبرچین, چند سئوال بی پاسخ و کمی تشکر


درباره تعطیلی یا تمام شدن وبلاگ گروهی خبرچین به نظرم میشه این سئوال ها رو مطرح کرد :
علت اصلی و یا حتی فرعی تعطیلی یا تمام شدن ناگهانی این وبلاگ چه بوده است ؟ آیا خوانندگان این وبلاگ باید اصولا علتش را بدانند یا خیر ؟ حتی در مطلبی که به عنوان پست آخر در این وبلاگ منتشر شده اصلا نمی شود علت این تعطیلی رو فهمید.
آیا علتش عدم تفاهم نویسندگان بوده (در حالیکه این نوشته و همینطور روند کار حکایت از رابطه خوب بین آنها بوده) ؟
آیا این تصمیم واقعا جمعی بوده یا از طرف صاحب اصلی یا اولیه این وبلاگ گرفته شده ؟
آیا همه اعضا به علتش نداشتن وقت قید ادامه کار رو زدند ؟
مفهوم در اوج خداحافظی کردن چیه ؟ بر حسب چه معیاری این حرف زده میشه و آیا هر چیزی که در اوج است, برای ترس از افت کردن باید از عرصه فعالیت خداحافظی کند ؟
آیا نمی شد برای ادامه کار تصمیم بهتری می گرفت و با اعضای جدید و روندی تازه کار رو ادامه می داد ؟
آیا خبرچین رو می شود متعلق به یکنفر و یا حتی به 13, 14 نفر دانست ؟ یا این دایره وسیع تر است ؟
آیا اینگونه تعطیلی ناگهانی به خلق چنین وبلاگ ها و وب سایت های مفیدی در آینده کمک می کند یا خیر ؟ آیا یک تجربه ولو موفق را باید بار دیگر و از صفر تجربه کرد ؟
آیا به وجود آمدن سایتی مثل هفتان و موفقیت نسبی آن در تعطیلی خبرچین و یا تسریع تعطیلی آن موثر بوده است ؟
آیا توسعه و منظم تر کردن فعالیت های این وبلاگ تصمیم عاقلانه تری بود یا تعطیلی آن ؟
راستی از یوسف عزیز که در این وبلاگ به خوبی خبر ها و نوشته جالب و تازه در مورد IT رو از وبلاگ ها و وب سایت ها پوشش می داد واقعا باید قدردانی کرد. به هر حال تو حال و هوای اکثرا سیاسی این وبلاگ وجودش به نظرم خیلی مفید بوده.
در ضمن از آقای زهری عزیز هم باید با وجود سئوالات مطرح در بالا حسابی تشکر کرد. چون فکر می کنم تلاششون جهت بیشتر دیده شدن وبلاگ های فارسی تاثیرات مثبت فراوانی داشته. تلاش سایر نویسندگان این وبلاگ هم با درجه کم و زیادش به نظرم ارزشمند بوده.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

من به نوبه خودم خیلی ناراحت شدم
ولی شاید به نوعی فقط برای مطرح شدن این کار رو کردند
یا از جایی تهدید شدند نمی دانم

ناشناس گفت...

امير عزيز، سلام؛
چند نکته را از دید خودم، در مورد سوال‌هایت مطرح می‌کنم.
در مورد تعطيلی خبرچین، علت همان است که در پست آخر ذکر شد و به علاوه مجید عزیز در یکی از پست‌های اخیر خودش به آن آشاره کرد.

در یک کار گروهی از این دست نیاز چندانی به تفاهم (از آن‌گونه که در حرکت‌های سیاسی نیاز است) نیست. دوستانی که در خبرچین دور هم جمع بودیم طرز فکرها و نگرش‌های فکری متعددی داشتیم، که این امر در لینک‌ها هم بارز است. به هر حال عامل اصلی کار در خبرچین هم‌دلی دوستان و همکاران بود، که هنوز هم باقی‌ست (از نظم در اداره و مدیریت خبرچین هم نباید غافل ماند).

این تصمیم واقعا، تصمیم جمع بود (همان‌طور که مجید عزیز هم نوشته)، و سرانجام رای اکثریت را با خود داشت (حال هرکس به یک دلیل، که به خود وی مربوط است)...

در مورد "خداحافظی در اوج"، دقيقا هدفت رو از اين سوال‌ها متوجه نشدم. و این‌که با پاسخ به این سوال قرار است به چه نتیجه‌ای برسیم؟ به هر حال امیر جان، شاید می‌شد تصمیم بهتری گرفت (که البته از دید من با توجه به جمیع جهات، به‌ترین تصمیم گرفته شد)، اما راه که بسته نیست... امید که سایر دوستان در وبلاگ‌شهر به زودی حرکت‌هایی از این دست را، با ایده‌های جدیدتر و بهتر آغاز کنند (که البته شروع کرده‌اند و به‌نظر من حتما باید حمایت شوند). دلیلی هم بر شروع از صفر نیست، تجربه‌ی خبرچین - زنده و آنلاین (؛ - در اختیار همگان است.

خبرچین متعلق به همه بود، ولی فراموش نکنیم همه‌ی این بار بر دوش بیست نفر بود (البته بی‌هیچ منت و چشم‌داشتی و تنها با‌علاقه‌ی شخصی) و باز فراموش نکنیم مالک وبلاگ (Owner) که تنها یک نفر است، دغدغه‌هایش برای فرزند خود بسیار فراتر از کار و انرژی‌ست مه سایر هم‌کاهران برای این‌ کار صرف می‌کردند (هم در بعد کیفی و هم در بعد کمی). به هر حال دویست نفر هم که باشی، باز نمی‌شود تمام لایه‌های این شهر لایه در لایه را (که تو بهتر از من می‌شناسی)، پوشش داد.

مقایسه‌ی خبرچین با هفتان کار اشتباهی‌ست. هفتان درجای خود کار بسیار ارزشمندی است، اما زمینه‌ی کاری این دو با هم متفاوت‌اند. نظر من این است: نه هفتان جامعیت حیطه‌ی کاری خبرچین را دارد و نه خبرچین جامعیت زمینه‌ی فعالیت هفتان را. جدا از این آمار بازدیدکنندگان خبرچین از زمان تاسیس هفتان می‌گوید که به آن سوال شما باید پاسخ منفی داده شود و به قول معروف خبرچین مشتری خودش را داشت.

در مورد "حال و هوای اکثرا" سیاسی خبرچین هم برایت بگویم: خبرچین به نوبه‌ی خود تولید‌کننده‌ی جریان در وبلاگ‌شهر نبود و این امر تنها نشان از جو حاکم بر وبلاگستان است و خبرچین تنها بازتاب دهنده‌ی این فضا!

به سهم خودم از قدرشناسی تو دوست عزیز واقعا ممنونم و البته بیش‌تر ممنونم به‌خاطر طرح این سوالات. پاینده باشی...

ناشناس گفت...

khahesh mikonam:D
(sani bimaze)
akhe nemidoonestam chi bayad begam dar morede in matlabet

ناشناس گفت...

والا یه کم گیج شدم... خبر فیلتر شدن وبلاگ هادی عزیز رو که از لابه لای نوشته هات خوندم کلی گیجم کرده، احساس گناه می کنم که چرا خیلی وقت بود بهش سر نزدم:( البته بعدش با یه کارت که مال یه آی اس پی بی نام و نشون هست چکش کردم و وبلاگشو آورد! ولی خب همون طور که گفتی پست جدیدی توش نبود. یعنی الان دیگه نمی نویسه؟ چرا آخه فیلترش کردن! آدم باید بره یخه کی یو بگیره؟...... اولش یه چیزای دیگه می خواستم بگم که خورد تو حالم؛ می خواستم بگم که خیلی وبلاگ تر و تمیز و خوش طرحی داری، همه چیزش سر جاشه ؛)