پنجشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۴

هاردديسك هاى جديد سامسونگ با فناورى فلش

روزنامه شرق – 9 خرداد – صفحه کامپیوتر – نویسنده : امیر فهیمی نسخه چاپی

شرکت سامسونگ سری جدیدی از رسانه های حافظه مبتنی بر فناوری flash را به تازگی به بازار عرضه کرده است که قرار است جایگزین درایو های سنتی هارد دیسک شوند. هارد دیسک های جدید SSD (دیسک های با حالت پایدار - solid-state disk) نام دارند و در ساختار آنها از تراشه های حافظه NAND بجای سیستم ذخیره سازی مکانیکی استفاده شده است. استفاده از این فناوری باعث صرفه جویی در مصرف انرژی برق این هارد دیسک ها می شود و نرخ ذخیره سازی داده در آنها را نیز افزایش می دهد.

سری اول از این هارد دیسک ها با ظرفیت 16 گیگا بایت و 16 تراشه حافظه NAND 8 گیگا بایتی عرضه شده است. قیمت این رسانه با توجه با قیمت تقریبی چنین تراشه هایی در بازار حدودا 900 دلار خواهد بود.

مهمترین مزیت هارد دیسک های جدید میزان استفاده کم آنها از انرژی برق است. بطوری که میزان برق استفاده شده در آنها تنها 5 درصد هارد دیسک های معمولی است. از نظر وزن نیز, هارد دیسک های معمولی بیش از 2 برابر از آنها سنگین تر هستند. حافظه جدید قابلیت خواندن 57 مگا بایت اطلاعات را در هر ثانیه دارد. این هارد دیسک همچنین می تواند با سرعت 32 مگا بر ثانیه داده ها را در خود ذخیره کند. البته سامسونگ اشاره ای به چگونگی مکانیسم این کار نکرده است.

یکی دیگر از برتری های این حافظه نسبت به هارد دیسک های معمولی مقاومت بیشتر آنها در برابر شرایط نامساعد محیطی و شوک های الکتریکی است. علت آن هم عدم استفاده از قطعات جدا شونده است. چنین مزیتی موجب می شود تا این حافظه برای استفاده در زمینه های صنعتی و نظامی – که ممکن است در آنها شرایط عادی کاری وجود نداشته باشد- بسیار کارا باشد. از دیگر مزیت های هارد دیسک جدید بی صدا بودن آنها در زمان کار است و گرمای تولید شده توسط آنها در مقایسه به حافظه های سنتی بسیار کمتر است.

شرکت سامسونگ پیش بینی کرده است حافظه های جدید بطور گسترده ای در دستگاه های پورتال نظیر لپ تاپ ها و کامپیوتر های جیبی مورد استفاده قرار بگیرد. سامسونگ قصد دارد در اولین مرحله تولید انبوه حافظه جدید, آنها را در سه سایز گنجایش حافظه روانه بازار کند. هارد دیسک های 4 و 8 گیگا بایتی با اندازه 1.8 اینچ و هارد دیسک 16 گیگا بایتی با اندازه 2.5 اینچ.

در گزارش رسمی این شرکت اعلام شده است که علت تاخیر این شرکت در ارائه هارد دیسک های Falsh, اختلاف قیمت چشمگیر آنها در مقایسه با هارد دیسک های معمولی است. هر چند در حال حاضر هم اختلاف قیمت این دو رسانه بسیار بالاست اما هر روزه ما شاهد کاهش قیمت آنها و برقراری نوعی توازن هستیم که موجب می شود کاربران به خرید چنین هارد دیسک هایی ترغیب کند. شاید بتوان اختلاف قیمت بین این هارد دیسک ها را اختلاف قیمت بین مانیتور های LCD و معمولی در سال های نه چندان دور مقایسه کرد که به مرور زمان و با کاهش اختلاف آنها کاربران به سوی استفاده از مانیتور های LCD جذب شدند. مدیران شرکت سامسونگ معتقد هستند که هارد دیسک های SSD در سال های آینده از لحاظ قیمت و گنجایش حافظه قادر به رقابت به ریز هارد دیسک های فعلی (Micro Hard Disk) موجود در بازار هستند. تولید انبوه هارد دیسک های SSD در تابستان امسال و در ماه آگوست آغاز خواهد شد.

منبع : neowin.net