پنجشنبه، مهر ۰۷، ۱۳۸۴

جستجوی همزمان گوگل و یاهو , اینبار توسط BaiGoo.com


چند ماه پیش سایتی با نام YaGoohoogle آغز بکار کرد و در روز های اول فعالیتش توجه خیلی از کاربران اینترنت را جلب کرد. این سایت در واقع یک موتور جستجو بود که برای عبارات جستجو شده , نتایج را بطور همزمان از گوگل و یاهو نشان می داد. اما تب این سایت بزودی فروکش کرد و اکنون مدت هاست که از کار افتاده است و دیگر قابل دسترسی نیست.
در روز های اخیر نیز یک سایت شبه YaGoohoogle دیگری آغاز بکار کرده است که سعی می کند عملکرد آن را به نوعی تقلید کند. این سایت را می توانیم BaiGoo.com بنامیم. باید دید آیا مسئولان این سایت نیز همانند YaGoohoogle به سرعت عطای فعالیت را به لقایش خواهند بخشید یا مدت بیشتری به ارائه سرویس خواهند پرداخت.
منبع : sapiensbryan
مشاهده : BaiGoo

چهارشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۸۴

لوگوی گوگل به مناسبت هفتمین سال تولدش


البته سالروز رسمی تولد گوگل 7 سپتامبر است. گوگل هم اکنون از اینکه تعداد صفحات ایندکس شده موتور جستجویش نسبت به هفت سال قبل 1000 برابر شده است بسیار خوشحال است.

یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۸۴

تاریخچه اینترنت اکسپلورر

در یکی از پست های قبلی خبر 10 ساله شدن اینترنت اکسپلورر را گفته بودم. این مرورگر در سال 95 متولد شده است. این نرم افزار با فروخته شدن حقوق مرورگر Mosaic به مایکروسافت ایجاد شد. نکته جالب اینکه تیم برنامه نویسی Mosaic همان تیم برنامه نویسی مرورگر نت اسکیپ در سال های بعد بوده اند. بنابراین می توان گفت اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ به نوعی هم خانواده و محصول تفکر واحدی بوده اند.
سالشمار فعالیت اینترنت اکسپلورر :

24 آگوست 1995 – اینترنت اکسپلورر 1
بطور رسمی همراه با پک اضافی ویندوز 95 منتشر شد.
نوامبر 1995 – اینترنت اکسپلورر 2
نسخه نهایی این ورژن ارائه شد. قابلیت اجرا در سیستم عامل های ویندوز و Mac را داشت. از کد های جاوا اسکریپت و SSL نیز پشتیبانی می کرد.
آگوست 1996 – اینترنت اکسپلورر 3
از زبان CSS برای اولین بار پشتیبانی می کرد و قادر به نمایش فایل های gif و jpg و پخش فایل صوتی MIDI بود. در این ورژن برای اولین بار لوگوی آبی رنگ e مورد استفاده قرار گرفت.
1997 – اینترنت اکسپلورر 4
همراه با ویندوز 98 ارائه شد و از زبانDHTML پشتیبانی می کرد. شامل برخی امکانات نظیر Active Desktop بود.
می 2000 – اینترنت اکسپلورر 5
همراه با ویندوز SE98 ارائه شد. از xml, xsl و نمایش دو جهته خطوط (راست به چپ و چپ به راست) پشتیبانی می کرد.
اکتبر 2001 – اینترنت اکسپلورر 6
همراه با ویندوز XP ارائه شد. از تبدیل خودکار اندازه تصاویر و امکان مشاهده حالت پرینت (print preview) پشتیبانی می کرد. در نسخه IE 6 ارائه شده همراه با سرویس پک II ویندوز XP از قابلیت بلاک کردن تبلیغات pop up نیز پشتیبانی می کرد.
2006
خوشبختانه ما شاهد ارائه مرورگر بهتری از مایکروسافت خواهیم بود. اینترنت اکسپلورر 7 به صورت بتا هم اکنون منتشر شده است.

منبع : sapiensbryan

چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۸۴

یک بمب گوگلی برای جرج بوش و مشت محکم سربازان گمنام

اگر شما عبارت ]failure[ (به معنی ناتوان, شکست خورده, وامانده, حقیر و ...) یا ]miserable failure [(به معنی بیچاره حقیر, بدبخت حقیر, پست ناتوان و ...)را در گوگل سرچ کنید, نتیجه اول آن در حال حاضر لینک به صفحه مربوط به بیوگرافی جرج بوش از طریق کاخ سفید است. (Biography of President George W. Bush) است. در وبلاگ گوگل اعلام شده است که وجود چنین مسئله ای موجب شکایت برخی افراد شده است. آنها مدعی شده اند که گوگل در ایجاد چنین مسئله ای مقصر بوده است و به نوعی نشان دهنده نفرت گوگل از جرج بوش بوده است. اما در وبلاگ گوگل توضیح جامعی در این باره آورده شده است:
" نتایج جستجوی گوگل توسط برنامه های کامپیوتری تولید می شود که به صفحات وب در حجم وسیعی رتبه می دهد. این رتبه بندی با آزمایش تعداد و وابستگی سایتی هایی که به صفحات لینک داده اند تعیین می شود. به هر حال با استفاده از عملی به نام googlebombing (بمب گوگلی) برخی اوقات افراد فرصت طلب می توانند موجب تولید نتایجی غیر عادی برای جست و جو های گوگل بشوند. در کیس مورد بحث بالا, تعدادی از وب مستر ها از عبارت های ]failure[ و ]miserable failure [برای توصیف و لینک به وب سایت پرزیدنت جرج بوش استفاده کرده اند. این عمل موجب شده است تا جست و جو برای این عبارت موجب حضور لینک به وب سایت جرج بوش در بالای صفحه نتایج شود.
ما هیچگاه تولید بمب گوگلی و یا هر عمل دیگری را که صحت نتایج جستجو های ما را تحت تاثیر قرار دهد نمی بخشیم. با این وجود ما هیچگاه قصد نداریم نوع نمایش نتایج خود را بطور دستی تغییر دهیم تا از قرار گیری صفحاتی خاص در نتایج جست و جو ها جلوگیری کنیم. چنین شیطنت هایی ممکن است موجب وجود نوعی آشفتگی در سرویس ما ایجاد کند و رنجش خاطر برخی افراد را نیز موجب شود, اما قطعا هرگز نمی تواند در کیفیت کلی سرویس ما خدشه ایجاد کند. عملکرد صحیح و کیفیت بالای موتور جستجوی مان همیشه هدف اصلی ما بوده است. "
منبع : وبلاگ گوگل
من هم به نوبه خود این بمب گوگلی رو به امت عزیز تبریک می گم و از سربازان گمنام برای فراهم آوردن امکان زدن این مشت محکم به دهان امریکای جهانخوار تشکر می کنم.

کمی درباره تاریخچه گوگل, بنیان گذارانش و کامپیوتر هایشان

درباره ماهیت اصلی گوگل باید گفت که این وب سایت پروژه دانشگاهی دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد به نام لری پیج و سرجی برین بوده است. چند روز پیش نیز سالگرد هفتمین روز آغاز بکار این سایت بود.

زمانی که گوگل آغاز بکار کرد تعداد صفحات ایندکس شده در این موتور جستجو تنها 25 میلیون صفحه بود. این رقم در طی سال های اخیر به سرعت رشد کرده است و به نزدیک 20 میلیارد صفحه رسیده است.

در زمانی که لری و سرجی مشغول کدنویسی گوگل و راه اندازی موتور جستجوی خود بودند از سخت افزار های شرکت IBM, Intel و Sun استفاده می کردند. سیستم عامل مورد استفاده آنها Linux, محیط کاری شان GNU بود و از زبان Python برای کدنویسی گوگل استفاده می کردند.

اما شاید جالب تر از همه برای شما این باشد که بدانید آنها برای راه اندازی سرور سایت گوگل از چه کامپیوتر و قطعاتی استفاده می کردند. این ماجرا مربوط به سال 1998 است. مشخصات کامپیوتر سرور آنها به شرح زیر است :

پردازنده Dual پنتیوم II 300 مگا هرتز, حافظه RAM 521 مگا بایت, و 9 هارد دیسک 9 گیگا بایتی. تصویر این کامپیوتر ها را می توانید در عکس زیر ببینید :

سرور F50 IBM RS6000 با سخت افزار بالا سازگار شده بود.

در عکس زیر هم می توانید 3 هارد دیسک 9 گیگا بایتی در سمت چپ و 6 هارد دیسک 4 گیگا بایتی را در سمت راست ببینید.

5 کیبورد هم در این بین وجود داشته است. 4 تا برای هر یک از دست های 2 بنیان گذار و یک کیبورد هم برای مواقع ضروری.

و سرنوشت روزگار هم موجب شده است تا گوگلی که حافظه جانبی دستگاه هایش روزی حتی کمتر از 10 گیگا بایت بوده است تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت های کامپیوتری جهان شود. اما همه ما مطمئن هستیم که این شرد روز به روز وسیع تر و گسترده تر خواهد شد.

منبع : http://www.sapiensbryan.com

دوشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۸۴

چه کسی بود پینگ زد کوچه ؟


تو این چند روزه چند باری دیدم وبلاگم بیخود وبی جهت پینگ شده و در لیست بلاگ رولینگ بالا رفته. برخی از دوستان دیگه هم می گفتند وبلاگ هاشون تو این چند روزه بار ها بدون علت پینگ شده. من نمی دونم علت این پینگ های کاذب چیه ولی خب می تونه موجب ناراحتی بیننده بشه. وقتی بیننده ای بخاطر این پینگ وارد وبلاگی می شه و مطلبی جدیدی رو نمی بینه, مسلما حق داره به پینگ شدن های بعدی هم بدگمان شه و احساس کنه نویسنده اون وبلاگ قصد داشته اون رو گول بزنه. البته من مطمئن نیستم تمامی این پینگ کردن ها بر اثر شیطنت برخی افراد صورت می گیره و یا خود سیستم ممکنه دارای اشکالاتی هم باشه. از دست من که برای حل مشکل کار بر نمی آد, فقط می تونم مثل بچه دبیرستانی ها بگم ... کسی که بیخود اینجا رو پینگ کنه (فکر بد نکنید منظورم اینکه مثلا خدا لعنتش کنه). شاید هم این پینگ ها امداد های غیبی و الهی باشه برای افزایش هیت D:.
راستی اگر شما هم دچار مشکل پینگ کاذب هستید, کامنت بگذارید.

شنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۴

اینبار یاهو به شما پیشنهاد می دهد


اگر یادتان باشد چند ماه پیش گوگل سرویسی تحت عنوان Google Suggest را منتشر کرد. این سرویس یک موتور جستجوی هوشمند بود به محض شروع به تایپ عبارات احتمالی مربوطه را برای او نشان می داد. چندی بعد هم سرویس فارسی شده آن منتشر شد و خبر آن برای اولین بار در این وبلاگ پوشش داده شد.
اکنون یاهو بعد از چند ماه به فکر پاسخ دادن به گوگل افتاده است و سرویسی مشابه را به کاربرانش معرفی کرده است. نام این سرویس جستجوی سریع Instant Search نام دارد و فعلا نسخه بتای آن منتشر شده است. نکته جالب این است که شما می توانید از طریق صفحه مربوط به این سرویس, Instant Search را تبدیل به موتور جستجوی پیش فرض یاهو در دستگاه خود کنید. امکانی که در گوگل خبری از آن نبود. باید دید سرنوشت این سرویس به کجا خواهد کشید و آیا شبیه همتای گوگلی خود به سرعت از ذهن کاربران اینترنتی فراموش خواهد شد یا نه ؟

منبع : InSideGoogle
مشاهده : Google Suggest
مشاهده : Instant Search
مشاهده : موتور جستجوی یاهو
قابلیت : Instant Search را تبدیل به موتور جستجوی پیش فرض یاهو خود کنید.

در همین زمینه

سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۸۴

ویندوز ویستا در هفت نسخه ارائه خواهد شد


پل تاروت از نویسندگان معروف و مورد اطمینان مایکروسافت اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد ویندوز ویستا را در هفت نسخه منتشر کند. عناوین نسخه های ویستا به قرار زیر خواهد بود :

  • Vista Starter Edition
این نسخه تنها مخصوص بازار های خاصی نظیر کشور های در حال توسعه خواهد بود. قیمت آن نسبت به سایر نسخه ها به میزان محسوس کمتر است. امکانات آن کاملا محدود است, به عنوان مثال تنها امکان اجرای سه برنامه همزمان در این سیستم عامل وجود دارد.


  • Vista Home Basic Edition
. چیزی شبیه به نسخه Home ویندوز XP و نسبت به نسخه های حرفه ای ویستا برخی قابلیت های موجود برای این نسخه غیر فعال شده است.
  • Vista Premium Vista Edition Vista
نسخه کامل خانگی ویندوز ویستا است. این ورژن دارای قابلیت Media Center نیز می باشد.

  • Vista Professional Edition


  • Vista Small Business Edition
داری برخی سرویس های اشتراکی مایکروسافت است.


  • Vista Enterprise Edition
مخصوص مدیران IT, همراه با Virtual PC و امکان رمز گذاری کامل.


  • Vista Ultimate Edition


در مورد نسخه نهایی ویندوز ویستا یا Ultimate Edition Vistaتوضیحات پل تاروت به شرح زیر است :
بهترین سیستم عاملی که تاکنون برای کامپیوتر های شخصی ارائه شده است خواهد بود. امکان بهینه سازی عملکرد آن برای کاربران مختلف وجود دارد. این ورژن تلفیق قدرتمندی از نسخه کامل خانگی Premium Vista Edition و نسخه حرفه ای Professional Edition است. بنابراین دارای تمامی قابلیت های هر دو نسخه خانگی و پیشرفته خواهد بود. علاوه بر این ابزار های ویژه ای برای ساخت Podcast (هنوز در دست ساخت است و ممکن است به عنوان نرم افزاری جداگانه بعد ارائه شود) و همچنین قابلیت های جدیدی برای Game به آن اضافه شده است. سرویس های آنلاینی به نام Club نیز برای آن در نظر گرفته شده است. این ویژگی به کاربران امکان دسترسی به خاص به موزیک ها و ویدئو ها را می دهد. مایکروسافت همچنین قصد دارد امکاناتی نظیر دانلود رایگان موسیقی و فیلم را در این نسخه قرار دهد.
به نظر می رسد نسخه نهایی ویندوز ویستا بتواند با سیستم عامل Mac بخوبی رقابت کند و از هر لحاظ نسبت به آن برتری داشته باشد. در نسخه نهایی تمامی امکانات موجود در Mac قرار داده خواهد شد. بنابراین لازم است تا نرم افزاری مانند Windows Movie Maker (که برای ادیت فیلم بکار می رود) به قدری قئرتمند شود که امکان رقابت با imovie موجود در سیستم عامل Mac را داشته باشد. علاوه بر این ویستا احتیاج به برنامه ای شبیه به iPhoto برای ویرایش تصاویر دارد.
در ضمن مایکروسافت برای عقب نماندن از Mac حتی مجبور شود بخشی از نرم افزار Office (حداقل برنامه های Word/Excel/Outlook) را در داخل ویستا قرار دهد.

از تمام دوستانی که در چند پست قبل دویسته شدن کوچه رو تبریک گفته بودند, ممنونم. راستی آیا نسخه ای از ویستا به دستتون رسیده یا نه ؟

منبع : windowsitpro

یکشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۸۴

نسخه جدید آفیس و مشکل مایکروسافت برای نامگذاری


مایکروسافت قصد دارد نسخه جدید نرم افزار Office خود را در اوایل سال 2006 و قبل از انتشار ویندوز ویستا وارد بازار کند. اما نام این سری از آفیس هنوز مشخص نشده است. در حال حاضر این نرم افزار با عنوان Office 12 شناخته می شود و نسخه بتای آن با همین نام منتشر خواهد شد, ولی نسخه اصلی آن به احتمال بسیار زیاد با این عنوان عرضه نخواهد شد. اما به نظر می رسد مایکروسافت قصد دارد آنرا با نام تجاری آفیس ویستا منتشر کند. این شیوه نامگذاری پیش از این در مورد آفیس XP نیز بکار رفته است.
اما خیلی ها معتقد هستند چنین شیوه نامگذاری دارای اشکال بوده است. زیرا بکار بردن عنوان XP برای آفیس قبلی به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسیده است و بیشتر گیج کننده بوده است, زیرا مثلا مختص استفاده در ویندوز XP نبوده است و هنوز هم مشخص نیست زمان انتشار آن قبل یا بعد از آفیس 2003 بوده است. انتخاب عنوان ویستا برای آفیس جدید هم دارای همان اشکال قبلی است و اگر مایکروسافت به همان شیوه نامگذاری بر حسب سال برگردد شاید نامگذاری درست تری انجام داده باشد.

منبع : InSideMicroSoft

لوگوی گوگل به مناسبت روز ملی معلم در چین

این لوگو مخصوص نسخه چینی گوگل است.

شنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۸۴

گوگل, 7 سالگیت مبارک


تولد گوگل را با سه روز تاخیر تبریک می گم. 7 سپتامبر 1998 سالروز آغاز بکار رسمی شرکت گوگل است. چند روز پیش سالگرد هفتمین تولد گوگل بود. مدیران گوگل اعتقاد دارند این شرکت تازه شبیه به یک کودک هفت ساله است که سال اول ابتدایی را پشت سر گذاشته است و مسیر طولانی برای تکامل دارد.
مشاهده : توضیحات بیشتر
مشاهده : توضیحاتی درباره پیشرفت های اخیر گوگل
مشاهده : نوآوری های گوگل

چهارشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۴

چه زود چهار ساله شد


مبارک باشد. چهار ساله شد. در روز هایی که هوای اینجا ها بیش از روز های قبلی ابری است. وبلاگ های که فیلتر می شوند و وبلاگ هایی که خود خودشان را از بین می برند. کاهش رشد کیفی و افزایش رشد کمی. وبلاگ هایی که مثل قارچ سر در بر می آورند و بیش از پیش جایگاه وبلاگ را تنزل می دهد.
حالا در چهارمین سالروز تولد وبلاگ فارسی وظیفه کسانی که به قضیه وبلاگ حرفه ای تر و دقیق تر نگاه می کنند مهمتر شده است. آنها حالا می بایست کاری کنند که با وجود فشار فراوان موجود برای تخریب کلی وبلاگ از نابودی آن جلوگیری کنند. جنگ سختی شروع شده است. آنها فیل تر می کنند و ما با پوست کلفتی کار را ادامه می دهیم. خیلی مشخص نیست که نتیجه پایان کار چه باشد ممکن است به راحتی همه چیز را دست بکشیم. شاید تا چند وقت دیگر همه وبلاگ ها شبیه همدیگر شوند و در آنها هیچ چیز با ارزش فارسی وجود نداشته باشد. به هر حال می توان هنوز به وبلاگ هایمان دلخوش باشیم, با آنها زندگی کنیم, گاهی هویت اصلی مان را پشت آنها مخفی کنیم و به هویت مجازی مان ببالیم. امیدوارم روزی پنجمین سال تولد وبلاگ های فارسی را جشن بگیریم و آن روز هوای این وبلاگستان خیلی تیره تر از امروز نباشد.

سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۴

ورژن رسمی Winamp 5.1 منتشر شد


پس از چند روز از انتشار نسخه بتای ورژن جدید Winamp , اکنون نسخه رسمی این نرم افزار قابل دانلود است. نسخه جدید این مدیا پلید سریعتر و منعطف تر از ورژن های قبلی است و یک مدیا پلیر کاملا مناسب برای ویندوز است.
Winamp از فایل های صوتی با پسوند MP3, OGG, AAC, WAV, MOD, XM, S3M, IT) , MIDI و ...) و همچنین فایل های تصویری با پسوند (AVI, ASF, MPEG, NSV) پشتیبانی می کند.
نسخه جدید از Skin های ورژن 1, 2 و 3 نیز پشتیبانی می کند و می توان از آنها استفاده کرد. امکان استفاده از رادیو و تلویزیون های اینترنتی , رایت کردن CD های مولتی و مدیا و سایر امکانات به کمک آن مهیا ست.
دانلود : Winamp 5.1 (ورژن معمولی)
Winamp 5.1 (ورژن کامل)
Winamp 5.1 (ورژن حرفه ای)

مشاهده : وب سایت Winamp
منبع : نیو وین

در ضمن این پست, 200 امین پست کوچه است. یه تبریک به خودم برای دویسته شده وبلاگم. دو ماه مانده به یک سالگی اش.

شنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۴

تعطیلی خبرچین, چند سئوال بی پاسخ و کمی تشکر


درباره تعطیلی یا تمام شدن وبلاگ گروهی خبرچین به نظرم میشه این سئوال ها رو مطرح کرد :
علت اصلی و یا حتی فرعی تعطیلی یا تمام شدن ناگهانی این وبلاگ چه بوده است ؟ آیا خوانندگان این وبلاگ باید اصولا علتش را بدانند یا خیر ؟ حتی در مطلبی که به عنوان پست آخر در این وبلاگ منتشر شده اصلا نمی شود علت این تعطیلی رو فهمید.
آیا علتش عدم تفاهم نویسندگان بوده (در حالیکه این نوشته و همینطور روند کار حکایت از رابطه خوب بین آنها بوده) ؟
آیا این تصمیم واقعا جمعی بوده یا از طرف صاحب اصلی یا اولیه این وبلاگ گرفته شده ؟
آیا همه اعضا به علتش نداشتن وقت قید ادامه کار رو زدند ؟
مفهوم در اوج خداحافظی کردن چیه ؟ بر حسب چه معیاری این حرف زده میشه و آیا هر چیزی که در اوج است, برای ترس از افت کردن باید از عرصه فعالیت خداحافظی کند ؟
آیا نمی شد برای ادامه کار تصمیم بهتری می گرفت و با اعضای جدید و روندی تازه کار رو ادامه می داد ؟
آیا خبرچین رو می شود متعلق به یکنفر و یا حتی به 13, 14 نفر دانست ؟ یا این دایره وسیع تر است ؟
آیا اینگونه تعطیلی ناگهانی به خلق چنین وبلاگ ها و وب سایت های مفیدی در آینده کمک می کند یا خیر ؟ آیا یک تجربه ولو موفق را باید بار دیگر و از صفر تجربه کرد ؟
آیا به وجود آمدن سایتی مثل هفتان و موفقیت نسبی آن در تعطیلی خبرچین و یا تسریع تعطیلی آن موثر بوده است ؟
آیا توسعه و منظم تر کردن فعالیت های این وبلاگ تصمیم عاقلانه تری بود یا تعطیلی آن ؟
راستی از یوسف عزیز که در این وبلاگ به خوبی خبر ها و نوشته جالب و تازه در مورد IT رو از وبلاگ ها و وب سایت ها پوشش می داد واقعا باید قدردانی کرد. به هر حال تو حال و هوای اکثرا سیاسی این وبلاگ وجودش به نظرم خیلی مفید بوده.
در ضمن از آقای زهری عزیز هم باید با وجود سئوالات مطرح در بالا حسابی تشکر کرد. چون فکر می کنم تلاششون جهت بیشتر دیده شدن وبلاگ های فارسی تاثیرات مثبت فراوانی داشته. تلاش سایر نویسندگان این وبلاگ هم با درجه کم و زیادش به نظرم ارزشمند بوده.