شنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۵

مرور تصويري-توصيفي صفحات اول گوگل از سال 1998 تا 2006

در اين پست به بررسي نحوه چينش المان هاي صفحات اول سايت گوگل در 9 سال اخير مي پردازيم. تصاوير اين پست به كمك سايت archive.org بدست آمده است.
سال 1998
در اين سال گوگل تازه وارد عرصه موتور هاي جستجو شده بود و از نظر مديران اين شركت فعاليت آن آزمايشي بود. به همبن جهت در زير لوگوي آن كلمه BETA نوشته شده بود. طراحي لوگو و نحوه چينش المان هاي صفحه نيز بسيار كم سليقه و زشت به نظر مي رسيد. وجود المان هاي اضافي باعث شلوغي بيش از حد صفحه شده بود. همچنين در صفحه اول نسبت به وجود جستجو هاي تخصصي، مثل جستجوي لينوكس - Linux Search - تاكيد شده بود. لينك صفحه «درباره گوگل» و همچنين امكان ثبت نام در سيستم خبررسان الكترونيكي - News Letter – براي دريافت ايميل هاي ماهانه مربوط به آخرين اخبار گوگل وجود داشت.



سال 1999
در اين سال گوگل بالاخره موتور جستجوي اختصاصي خود را منتشر كرد و فعاليت خود را تنها بر روي جستجو متمركز كرد. تمركزي كه رقباي گوگل در آن سال از آن غفلت كرده بودند. المان هاي صفحه نيز تا حد ممكن كاهش يافته بود تا از صفحه اول گوگل فقط مفهوم جستجو قابل حصول باشد. در واقع از آن زمان تا بحال و احتمالا تا ابد هيچوقت صفحه اول گوگل تا آن حد سبك نبوده است. با اين وجود لوگوي هنوز هم زشت به نظر مي رسيد و آن عبارت «search the web using Google» - جستجوي وب توسط گوگل – كه كاملا اضافي بود در بالاي كادر جستجو قرار داشت. كلمه Beta هنوز هم در زير لوگوي گوگل قرار داشت.


سال 2000
لوگوي گوگل بالاخره از شر آن فونت ماشيني راحت شد و به شكلي در آمد كه تا امروز هم از آن استفاده مي شود. در اين سال مديران گوگل بالاخره موتور جستجوي خود را از حالت آزمايشي خارج كردند. گوگل امكان جستجو هاي محلي را با قرار دادن يك منوي باز شو – Drop Down – در كنار كادر اصلي جستجو فراهم كرد. لينك به صفحه «درباره گوگل» هم بصورت بولت در بالاي صفحه در كنار لينك صفحه «مشاغل گوگل» قرار گرفت. لينك سرويس تازه راه اندازي شده WAP نيز در وسط صفحه قرار گرفت. گوگل افتخار ناميده شدن به عنوان بهترين موتور جستجو شده توسط موسسه Yahoo Internet Life را نيز در بالاي لينك WAP درج كرد.


سال 2001
در اين سال و بعد از انفجار هاي 11 سپتامبر و كشته شدن هزاران نفر در جريان سقوط برج هاي دوقلو سازمان تجارت جهاني،‌ براي اولين بار گوگل در صفحه اول خود اخبار مربوط به اين فاجعه و همچنين لينك هاي مربوط به جمع آوري كمك براي آسيب ديدگان را قرار داد. اين اتفاق در سال بعد فقط يكبار ديگر تكرار شد. آن هم در جزيان انفجار هاي مادريد. بي توجهي گوگل به برخي فجايع مشابه كه در سال هاي اخير در عراق اتفاق افتاده است جالب است. در پايين كادر جستجو نيز لينك مربوط به سرويس هاي «گروه هاي گوگل» كه با كمك Deja News راه اندازي شده بود و «دايركتوري گوگل» كه با كمك سايت DMOZ.org فعاليتش را آغاز كرد بود، قرار گرفت. البته سرويس دايركتوري هاي گوگل چند ماهي است فعاليتش متوقف شده است. همچنين در بالاي كادر جستجو نيز تعداد صفحات ايندكس شده در گوگل درج مي شد كه هم اكنون و با انتشار اخباري مبني بر بيشتر بودن تعداد صفحات ايندكس شده ياهو، ديگري خبري از آن عدد ميلياردي نيست. در واقع سال 2001 را مي توان نقطه عطف فعاليت گوگل دانست.بطوريكه در اين سال بود كه تقريبا هر كاربر اينترنت از وجود اين سايت مطلع بود و به موتور جستجوي نخست اكثر كاربران تبديل شده بود.


سال 2002
افزايش سرويس هاي گوگل موجب تغيير ذهنيت مديران گوگل براي قرار دادن لينك هاي مربوط به آنها شد. بدين ترتيب آنها از يك منوي 4 تايي آبي براي قرار دادن لينك مربوط به سرويس هاي خود استفاده كردند. سرويس جديد گوگل امكان جستجوي اختصاصي تصاوير بود. عدد مربوط به تعداد صفحات ايندكس شده در گوگل نيز به پايين ترين قسمت صفحه منتقل شد. سه امكان اضافي براي جستجو نيز بصورت عمودي در سمت راست كادر جستجو قرار گرفت. جستجوي پيشرفته، تنظيمات و انتخاب زبان. در اين سال گوگل براي اولين از لوگو هاي مناسبتي استفاده كرد و در برخي روز هاي مهم بسته به موضوعيت لوگوي خود را تعويض كرد. البته نوع تعويض لوگو در آن سال بسيار با احتياط آغاز شد و برخلاف امسال سعي شد كمتر به چينش حروف دست زده شود.


سال 2003
در اين سال تقريبا نسبت سال 2002 صفحه اول گوگل يكنواخت باقي ماند. تعداد صفحات ايندكس شده نسبت به سال قبل رشد يك ميلياردي داست. اين رقم البته نسبت يكي دو سال اخير خيلي رقم بالايي نيست. اما نسبت به سال 2000 افزايش چند برابري داست. در عكس زير يكي از محبوب ترين لوگو هاي مناسبتي گوگل را مي بينيد كه مربوط به روز ولنتاين است. گوگل در دو سال اخير در اين روز از لوگوي مناسبتي استفاده نكرده است.


سال 2004
در اين سال گوگل دست از سر آن منوي بلاي صفحه برداشت و دوباره از لينك هاي ساده براي نشان دادن سرويس خود استفاده كرد. آن لينك ها عبارت بودند از : وب، تصاوير، گروه ها، اخبار، فروگل(فروشگاه گوگل) و more كه با كليك بر روي آن ليست كامل سرويس هاي گوگل نشان داده مي شد. تغيير اصلي در اين سال حذف لينك مربوط به دايركتوري هاي گوگل بود. افزايش تعداد صفحات ايندكس شده گوگل داراي رشد بيش از دو ميلياردي بود. لوگو هاي مناسبتي گوگل به مناسبت المپيك آتن در اين سال در رده مهم ترين لوگو هاي گوگل محسوب شد.


سال 2005
در اين سال حجم صفحات گوگل با افزايش خيره كننده اي – دو برابري – از مرز 8 ميليارد گذشت. لينك تجاري «Business Solutions» نيز از پايين صفحات برداشته شد. در لينك هاي بالاي صفحه نيز لينك جستجوي محلي – Local- قرار گرفت.


سال 2006
در اين سال گوگل بار ها متهم به همكاري با دولت چين در سانسور نتايج جستجو ها شد و حتي تومار اينترنتي عليه آن شركت به راه افتاد. امكان ورود به سرويس هاي مختلف گوگل از طريق Google Account فراهم شد. بطوريكه اگر شما در يكي از سايت هاي مربوط به گوگل لاگين كرده باشيد – مثل اركات، جي ميل و ... – در بالاي سمت راست صفحه بصورت ناشيانه اي چند لينك شخصي مي توانيد ببيند. لينك ديدن تاريخچه جستجو ها، امكان سوئيچ كردن به صفحه اول كلاسيك و شخصي و همچنين ايميل كاربر. تعداد صفحات ايندكس شده گوگل با رشد سه برابري به 15 ميليارد صفحه رسيد و البته ديگري خبري از عدد مربوط به آن در صفحه اول نيست. لينك تجاري «Business Solutions» بار ديگر به صفحه اول برگشت.


منبع: BlogScopped

۴ نظر:

ناشناس گفت...

jadidan logosh avaz shode chera?

ناشناس گفت...

با سلام
لينك شما در سايت گردي افزوده شد
منتظر لينك شما هستم
صالح

ناشناس گفت...

از قسمت لينک‌گرد «سايت من» به مطلب شما لينک داده شده است.

ناشناس گفت...

مقاله جالبي بود ولي شما همش گير داده بودين به ظاهرا گوگل. و در ضمن به اشتباه گفته بودين كه سرويس دايركتوري گوگل متوقف شد كه اينطور نيست.

http://directory.google.com/