چهارشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۳

گزارش بی بی سی در مورد پدیده وبلاگ و وبلاگ نویسی

امروزه شماره وبلاگ ها به رقم تقریبی حداقل 5 میلیون رسیده است و به نظر می رسد هر روز هم بر تعدادشان افزوده می شود.

این رسانه های آنلاین به شکل و گونه های مختلف وجود دارند. دایره گسترده وبلاگ ها طیف های گوناگونی را در بر می گیرند. از افرادی که هدفشان از وبلاگ نویسی به اشتراک گذاشتن عقاید, عکس ها و لینک هایشان است تا کارخانه هایی را که وبلاگ را به عنوان پلی جدید برای رسیدن و دسترسی به مشتریانشان می پندارند.

در سالی که پشت سر گذاشتیم بیشترین تمرکز بر روی وبلاگ هایی قرار داشت که با دیدی انتقادی نسبت به حوادث و اتفاقات جاری داشتند. اغلب نوشتن با بی مهری رسانه های بزرگ مواجه می شود.

بساری از وبلاگ تتعداد کمی خواننده و ویزیتور دارند. با این حال متخصصان ارتباطات بر این باورند که وبلاگ ها راه و دریچه ای را برای گفتن حرف ها و دید سیاسی مردم بوجود آورده اند. مشهورترین نمونه های اینچنینی وبلاگ عراقی سلام پاکس که در مورد جنگ امریکا در عراق مطلب می نویسد و همچنین وبلاگ وب نوشت متعلق به محمد علی ابطحی معاون سابق رئیس جمهور ایران است که نگاهی منحصر به فرد به مناسبات حکومت جمهوری اسلامی ایران دارد, می باشند. پوشش فراز ها و فرود های انتخابات اخیر امریکا در وبلاگ ها هم نمونه ی دیگری است.

در حال حاضر سایت های بسیاری مانند wikinews.com که در ماه نوامبر آغاز بکار کرد, وجود دارند که این گزارشات دست اول وبلاگی را جمع آوری و منتشر می کنند.

رشد وبلاگ ها:

جنبش وبلاگ ها در طی سال های اخیر در حال شکل گیری بوده است. آندرو نچیسون مدیر مرکز رسانه ای امریکایی think-tank که به بررسی دقیق رسانه ها, فناوری و تاثیر آن بر جوامع می پردازد, رقابت هاب انتخاباتی امریکا را نقطه عفطی در تاریخ وبلاگ نویسی می داند. او می گوید :

" شما می توانید وبلاگ ها را پدیده نوین و تازه ای بدانید که مخاطبان می توانند برای دسترسی به اطلاعات به آنها رجوع می کنند. رسانه هایی که تا پیش از این هرگز وجود نداشته اند. "

در میان وبلاگ هایی که به پوشش انتخابات امریکا می پرداختند, ما به وبلاگ هایی بر می خوردیم که پیغام تصویری " ما متاسف هستیم " را به علت پیروزی مجدد بوش در وبلاگ خود قرار داده بودند. طرفدارن بوش نیز در وبلاگ های خود پاسخ ها و عکس العمل هایی نسبت به این حرکت از خود نشان دادند. آقای نچیسون معتقد است که بلاگ ها تبدیل به منابع اطلاعاتی مستقلی برای ایده ها و تصاویری شده اند که در منابع اطلاعاتی و اخبار رسانه های سنتی نظیر روزنامه, رادیو و تلویزیون از انتشار آنها پرهیز می شود. او در ادامه می گوید :

" ما باید بدانیم که در تمامی این موارد مفهوم رسانه در تصمیم گیری و همچنین تخریب این عقاید و ایده ها نقش اصلی را بازی می کند. وبلاگ ها گرچه ادامه دهنده مسیر انتقال اطلاعات هستند اما رهبر و پیشروی آن نیستند. "

عشق و نفرت :

بخشی از رسانه های سنتی نگرانی های خود را درباره این رقیب نوظهور اعلام کرده اند و ارزش ژورنالیستی بلاگ ها را مورد تردید قرار داده اند. برخی از آنها مانند روزنامه فرانسوی لوموند استراتژی دیگری در پی گرفته است و وبلاگش را به عنوان بخشی از محتوای روزنامه ارائه می کند. آقای نچیسون می افزاید :

" من فکر نمی کنم نقش و ماموریت روزنامه نگاری با آمدن وبلاگ ها مورد تهدید قرا گرفته باشد. این فقط در واقع یک نوع گذر است . همانطور که خود جوامع نیز دچاز گذر و انتقال می شوند. "

با این وجود او با نظر نوام چامسکی نظریه پرداز معروف سیاسی در مورد اینکه مفهوم رسانه, نقش سنتی خود در زمینه دروازه ورود اخبار را از دست داده است. بنابراین او معتقد است که :

" من قبول دارم که یکی از چندین راه منتهی به روزنامه نگاری مورد تهدید قرار گرفته است. رزونامه نگاری حرفه ای نیاز دارد تا خود را به محیطی عادت بدهند که در آن شرکت کنندگان و رقبای بیشتری به ایفای نقش می پردازند. مفهومی به نام دورازه ورود اخبار که تا پیش از این به فیلتر گذاری و سانسور می پرداخت و در مورد اینکه چه چیزی برای استفاده عمومی قابل قبول است تصمیم گیری می کرد, به کلی از بین رفته است. اکنون در زمانی که دستگاه های اطلاعاتی افراد نظیر دوربین ها و موبایل های تصویری در جیبشان قرار دارد و می توانند آنها در هر جایی که می روند با خود داشته باشند( به راحتی در دسترس آنهاست), ما باید منتظر دیدن اخبار فوری و مهمی از سوی شهروندان عادی باشیم. "

سر ریز شدن وبلاگ ها:

بعید به نظر می رسد, بشر زندگی اش در را در زمین در حالی به پایان برساند که همه انسان هایش بلاگر هستند. با حفظ روند رو به رشد تعداد وبلاگ ها , شبکه جهانی وب در حال سر ریز شدن و اشباع شدن از اطلاعات است. با وجود ابزار هایی نظیر بلاگر, مووبل تایپ و اخیرا نسخه بتا و تازه ارائه شده MSN Spaces, راه اندازی و نوشتن وبلاگ ها خیلی ساده شده است.

بر طبق تحقیقات موسسه think-tank در مورد زندگی و اینترنت در امریکا, در هر 5.8 ثانیه یک وبلاگ ساخته می شود. گرچه کمی کمتر از 40 درصد از آنها حداقل هر دو ماه یکبار آپدیت می شوند. اما مختصصان در مورد این اصل توافق دارند که علت مانایی و پایداری وبلاگ در این است که هر کسی این امکان را دارد که عقایدش را منتشر کند و به اشتراک بگذارد, دست به مبادله اطلاعات بزند, در مورد مطالب منتشر شده در سایر وبلاگ به ابراز عقیده بپردازد( کامنت بگذارد) و تصاویر و فیلم هایش را به آسانی منتشر کند.

آقای نچیسون در پایان می گوید:

" ما در حال ورود به دورانی هستیم که تسهیلات و امکانات فناوری موجب شده است تا تا روش جدیدی در نوع برقراری ارتباط ما با یکدیگر و همچنین گفتن حرف ها و ماجرا هایمان بوجود آید. باید به یاد داشته باشیم که همیشه هر چیز خوب و خوشی به همراه یکسری از عوامل سو و ناراحت کننده برای ما بدست می آید. "


هیچ نظری موجود نیست: