دوشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۳

گوگل و فایر فاکس

اینروز ها خبر استخدام بن گوجر, یکی از کارمندان و برنامه نویسان رده بالای شرکت موزیلا و همچنین برنامه نویس اصلی مرورگر فایر فاکس, توسط گوگل موجب شده است تا بازار شایعات ارائه مرورگر اختصاصی گوگل داغتر از روز های قبل شود.

علیرغم حجم وسیعی از شواهد مفصل نظیر ثبت دامین Gbrowser.com و یا سازمان دهی رویداد های برنامه نویسی کد باز, گوگل تا به حال صریحا و بطور مکرر وجود هرگونه برنامه ای از سوی این شرکت برای تولید سیستم عامل یا مرورگر اختصاصی خود را تکذیب کرده است. بر مبنای سخنان استیون لنگدون سخنگوی گوگل, این شرکت تنها در صدد تهیه و نوشتن برنامه هایی است که موجب افزایش کارآیی مرورگر ها می شود. برنامه هایی نظیر : گوگل تولبار و جستجوگر رومیزی گوگل.

گوجر اعلام کرده است با وجود پیوستنش به گوگل, همچنان بر روی مرورگر محبوب فایر فاکس که دستپخت فعالیت 18 ماهه او و دوستانش در شرکت موزیلا است کار خواهد کرد و سعی می کند تا آپگرید ها و بروز رسانی های لازم برای بهبود کیفیت این مرورگر را با جدیت پیگیری کند. گوگل به گوجر اجازه می دهد تا نیمه از زمان کاری خود را همچنان در موزیلا سپری کند. در یکی از پست های وبلاگ اختصاصی موزیلا با نام Mozillazine Blog, گوجر به بیان شرایط کاری جدیدش در گوگل پرداخته است و علاوه بر آن تاکید کرده است که نقش سابق خود در تیم برنامه نویسی فایر فاکس را نیز حفظ خواهد کرد. بخشی از صحبت های گوجر در وبلاگ موزیلا به شرح زیر است :

« از روز 10 ام ژانویه سال 2005 منبع درآمد و حقوق من از شرکت موزیلا به شرکت گوگل در منطقه کوهستانی در کالیفرنیا تغییر یافت. نقش من در پروژه موزیلا و فایر فاکس همچنان به همان میزان سابق دست نخورده باقی خواهد ماند. همچنان که در بالا توضیح دادم من کار های مشابه بیشتری نظیر ارائه موفق نسخه های 1.1, 1.5 و 2.0 مرورگر فایر فاکس را با جدیت دنبال خواهم کرد. زمان کاری من همچنان بطور کامل به تلاش برای بهبود عملکرد فایر فاکس, پلت فرم موزیلا و در کل بحث مرور گر ها اختصاص خواهد داشت. »

فایر فاکس به سرعت در حال تبدیل به انتخاب مرورگر اول حرفه ای های دنیای اینترنت می شود. کسانی که پیشرفت و توسعه نرم افزار های کد باز را مورد تحسین قرار می دهند. در طول 6 ماه گذشته میلیون ها نفر از کاربران وب به سمت استفاده از مرورگر فایر فاکس کشیده شده اند و بدین ترتیب اینترنت اکسپلورر, مرورگر مشهور مایکروسافت بطور غیر منتظره ای بخش عمده ای از سهم خود در این بازار را با مهاجرت مشتریانش به سوی فایر فاکس از دست داده است.

موزیلا و گوگل ارتباطات زیادی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها شهرت فراوان خود را مدیون تبلیغات کلامی تحسین آمیز از سوی کاربرانی هستند که از عملکرد این دو شرکت کاملا رضایت دارند. در طول تاریخ اینترنت تاکنون تنها یکبار شاهد چنین مهاجرت وسیع کاربران از یک نرم افزار و یا سایت به نرم افزار و سایت دیگری بوده ایم. آن مهاجرت هم از قضا مربوط به 4 سال پیش و زمان ظهور گوگل است. گوگل و موزیلا هر دویشان مایکروسافت را بزرگترین رقیب خود می دانند و در سوی دیگر مایکروسافت نیز نگاه بسیار ویژه ای به تحولات دو شرکت مذکور دارد.

موزیلا و گوگل دارای نسلی مشابه از مهندسان جوان و باهوش است که دارای طرز تفکر متفاوتی نسبت به دیدگاه های معمول و سنتی اقتصاد هستند. هر دوی آنها به دنبال ساختن " فناوری سرکش " هستند که منتج به تولید محصولاتی شود که دگرگونی عظیمی در نحوه استفاده مردم از اینترنت ایجاد خواهد کرد. در پایان باید گفت که, اعضای گوگل و موزیلا بر این باورند که عملکرد آنها موجب می شود تا اینترنت و وب تبدیل به مکان و فضای بهتری برای استفاده همگان می شود. بنابراین می توان گفت نه تنها همکاری این دو شرکت کاملا در راستای اهداف یکسانی است بلکه حتی اتحاد و ادغام این دو شرکت نیز کاملا روشن و بدیهی به نظر می رسد.

منبع : وب پرو نیوز

نویسنده : جیم هجر

هیچ نظری موجود نیست: