سه‌شنبه، آبان ۱۲، ۱۳۸۳

آیا گوگل مسنجر خود را ارائه می دهد ؟

گوگل بدون تاثیر پذیرفتن از انتقادات وارد بر خود با جسارت کم نظیری به معرفی سیستم ها و برنامه های جدید خود ادامه می دهد . به عنوان مثال در سال 2004 سرویس ایمیل رایگان خود به نام جی میل را ارائه کردند و همچنین پیکاسا _ که شرکتی است خدمات نرم افزاری مربوط به تصاویر را در بر می گیرد _ را خریداری کردند . آخرین کار گوگل انتشار ابزار جستجوی دسکتاپ _ گوگل تولبار _ بود .
هر چند گوگل در گیر ساخت و بهبود برنامه های مختلف و فراوانی است , شایعاتی در مورد ارائه دو خدمت جدید از گوگل بسیار شنیده می شود . این دو مورد عبارتند از : مرورگر وب گوگل _ جی بروزر _ و سرویس پیغام فوری _ گوگل مسنجر _ . اگر چه شایعات مربوط به بروزر گوگل در حد همان حرف باقی مانده است _ در حقیقت توسعه آن عملا انکار شده است _ اما به نظر می رسد ورود گوگل به دنیای مسنجر ها در حال پیوستن به حقیقت است .
تمامی این صحبت ها در مورد گوگل و مسنجرش بعد از کامل شدن خرید پیکاسا توسط گوگل جدی شده است . گفتنی است این سایت شامل یک نرم افزار مربوط به تصاویر به نام Helloاست که به کاربران اجازه می دهد عکس های خودشان را در میان لیست دوست هایشان به اشتراک بگذارند _ در مورد لیست دوستان کافیست آنرا با لیست دوستان در یاهو مسنجر مقایسه کنید که مثلا آنجا می توانید یک نوشته را بین دوستانتان به اشتراک بگذارید _ .
درباره این موضوع در وبلاگ رسمی گوگل می خوانیم : " آیا شما می خواهید یک مسنجر در گوگل داشته باشید ؟ بسیار خب , Helloمسنجر شماست که همراه با لیست دوستان, شکلک ها و صدا ها کامل خواهد شد . تفاوت این است که در حالت خوشبینانه برای فرستادن تصاویر در نظر گرفته شده است ... " .
به هر حال حدس ها و گمانه زنی مانع توقف توانایی های پیکاسا در زمینه اشتراک گذاری تصاویر نمی شود . استفان اولسن در یادداشتی درباره برخی یافته های جدید در مورد ابزار جستجوی دسکتاپ _ گوگل تولبار _ بحث می کند . بر مبنای مقاله او , فردی به نام ریچارد اسمیت که یک مشاور امینتی است پس از بررسی سورس کد ابزار جستجوی دسکتاپ متوجه شده است که فایل های برنامه شامل پروتکل جدیدی به نام google_im:// است . این کشف ما را می تواند به این باور برساند که گوگل در تدارک انتشار مسنجر خود است .
مسنجر گوگل با حوزه های متفاوتی مواجه شده است, هر چند این موضوع به معنای عدم پیشرفت کار نیست . وب مستر ورد در مطالب شک برانگیزی دراین باره می گوید : " من فکر نمی کنم " google_im://. " به معنای شناسه طرح مسنجر گوگل باشد . به هر حال فکر می کنم گوگل به اندازه کافی باهوش باشد تا در این زمینه فعالیت کند اما بیشتر در زمینه اشتراک تصاویر کاربرد دارد و استفاده های دیگر چندانی ندارد . "

kocheh

واکنش ها نسبت به طرح مسنجر گوگل دامنه وسیعی از موافقت ها و علاقمندی ها تا مخالفت ها و بی میل ها را در بر می گیرد . گرچه ایده پنجره های گفتگو _ چیزی شبیه به همان صفحات دو یا چند نفره چت در یاهو _ با چاشنی تبلیغات بسیار فریبنده و جذاب به نظر می رسد . فرض کنید شما در مسنجر خود در گوگل در حال چت با دوست خود هستید و مثلا موضوع بحث تان درباره خریدن کفش است . بنابراین در پنجره گفتگوی شما درست شبیه به تیلیغات هوشمند گوگل در هنگام جستجو در صفحه دیالوگتان چند آگهی مربوط به خرید کفش ظاهر شود . اما مشکل اینجاست که گوگل از کجا می خواهد این ارتباط را بفهمد و آگهی مناسبی را در صفحه مکالمه شما قرار دهد . بدون در نظر گرفتن فیلتر های مناسب, مکالمات شخصی مطمئنا می تواند برخی علاقمندی های تبلیغاتی افراد _ به این معنی که شما از متن گفتگوی دو نفر می توانید حدس بزنید چه نوع تبلیغاتی به درد او می خورد _ را آشکار سازد .
این موضوع پیشتر در مورد بررسی قرار گرفته بود . بسیاری از کسانی که در بحث شرکت کرده بودند اعتقاد داشتند ایده مسنجر گوگل یک حرکت اجتناب ناپذیر برای شرکت است تا بتواند همچنان خودش را در رقابت با سایر رقبا نظیر یاهو و MSN نگهدارد . همچنین ایده داشتن تبلیغات هوشمند همزمان با مکالمات افراد نیز آنجا مورد بحث و بررسی قرار گرفت . به علت طبیعت کاملا وابسته به زمان و قرآین _ به معنای اینکه موضوع مکالمات افراد در مسنجر در هر لحظه به طور پویا تغییر می کند _ گفتگو های افراد در مسنجر , بسیاری از بحث کنندگان متعجب بودند که چطور گوگل خواهد توانست چنین تبلیغات هوشمند وابسته به متنی را بر طبق جنبه های مختلف گفتگوی افراد پیاده سازی کند .
یکی از شرکن کنندگان در بحث می گوید : " احتمالا باید برای تمامی لغات و عبارات معمولی نظیر " ‘Hi, how are you, are you home, wanna cyber...' " فیلتر های سمت سرویس گیرنده وجود داشته باشد . سپس وقتی یک لغت کلیدی ظاهر شد تبلیغات هوشمند وابسته به مفهوم آن به نمایش درخواهد آمد . بنابراین این نمایش تبلیغات یک یا دو یا حتی هر پنج دقیقه یکبار اتفاق بیفتد . " بنابراین می توان نتیجه گرفت فیلتر کردن محتوای مکاملات افراد برای انتخاب آگهی مناسب بر مبنای توجه به لغات کلیدی خاص خواهد بود , لذا ما شاهد اعمال محدودیت هایی در زمینه تبلیغات هوشمند به نمایش درآمده توسط گوگل خواهیم بود . محتوای متن های مسنجر ممکن است منجر به نمایش تبیلغات کسل کننده ای بشود , چون به هر حال تبیلغات هوشمند گوگل در زمینه مسنجر قطعا به هومندی و دقت تبلیغات جستجوی گوگل نخواهد بود و ممکن است با تبلیغات کاملا بی ربطی مواجه شویم .
چگونگی پیاده سازی طرح گوگل در زمینه فیلتر کردن محتوای متن مسنجر ها برای نمایش تبلیغات مناسب برای آنها نظیر هر موافقت یا مخالفتی با خود طرح مسنجر گوگل همچنان برای فهمیده شدن باقی خواهند ماند . به هر حال این موضوع برای ما روشن می سازد که گوگل همچنان علاقمند به یافتن حوزه های بیشتری برای قرار دادن تبلیغات هوشمند بسیار موفق خود به نام AdWords است, تا به کاربران وفادارش ابزار دیگری برای قرار دادن لوگوی خود بدهد . همانطور که این طرح را در مورد گنجاندن تبلیغات در وبلاگ ها بکار برده است .

چندی پیش در وبلاگ فارستک به لینک جالبی برخورد کردم که مقاله ای در مورد ارائه احتمالی مسنجر گوگل در آن قرار داشت . بعد از خواندن آن مقاله فکر کردم دانستن محتوای آن می تواند برای خیلی ها جالب باشد بنابراین در اولین فرصت آنرا ترجمه کردم و الان به عنوان اولین مطلب وبلاگم آنرا پست می کنم . امیدوارم جناب فارستک که توجه خاصی به مسئله کپی رایت دارند از استفاده من از لینکی که ایشان معرفی کرده بودند نارحت نشوند .

۱ نظر:

change گفت...

Salam Dooste Azizam:
man toonestam az tarahi khoob et ye moshkel peyda konam! oonam in bod ke vaghti az yeki az char-map- haye englisi -,.';- estefade kardi neveshtat bar aks shode!. oomidvaram ke manzooram ro fahmide bashi.matlabet ham besiyar jazzab bod -albate be sakhti khondamesh-.faghat mitoonam begam movaffagh va update bashi!!.
http://sobhaneh.blogspot.com