سه‌شنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۳

حرکت پارتیزانی فایر فاکس برای تسخیر وب

بسیاری از ما باور کرده ایم که فایر فاکس بزودی سراسر دنیای وب را به تصاحب خود خواهد آورد. هنگامی که من این مقاله را می نویسم, مرورگر فاکس در عرض تنها دو هفته نزدیک به 6 میلیون بار دانلود شده است. مطالعات نشان می دهد که اینترنت اکسپلورر برای اولین در سال های اخیر تعداد کاربرانش به زیر 90% رسیده اند. آمار به ما می گوید که میزان استفاده از اینترنت اکسپلورر از ماه می 5 درصد کم شده است. در حالیکه میزان استفاده از فایرفاکس در همین مدت 5 درصد اضافه شده است ( برای ددیدن آمار دقیق کاربران دو پست قبلی این وبلاگ را ببینید ) .
تمام این مطالبات عاجل از حمایتی که از این مرورگر برای تصاحب جایگاه اولی اینترنت اکسپلورر _ به عنوان پرکاربرد ترین مرورگر استفاده شده در وب _ می شود ناشی می گردد. اما متاسفانه طرفدارن برنامه های کد باز وقوع چنین حادثه ای را ممکن نمی دانند.
فایر فاکس مرورگر ارزشمندی است,من این مسئله را تکذیب نمی کنم. من خودم از این مرورگر استفاده می کنم. اما باید در نظر داشت مه من و امثال شما هایی که این مقاله را می خوانید با کاربران عادی و معولی اینترنت فرق داریم. کاربران عادی حتی معنی واژه "مرورگر" را هم نمی دانند. آنها فقط این را می دانند که اگر روی آیکون "e" روی دسکتاپ کلیک کنند, می توانند وارد اینترنت شوند. آنها اصلا به استاندارد های وب دقت نمی کنند. در ذهن آنها واژه کد باز معنای خاصی ندارد. باید گفت که این دسته از کربران اینترنت که اتفاقا اکثر آنها نیز محسوب می شوند, به هیچ چیز دقت نمی کنند.
همه می دانیم که اینترنت اکسپلورر به کمک روش های مختلفی به این نقطه از تسلط و سلطه رسیده است و پیشتر توانست براحتی نت اسکیپ را از دور خارج کند. در این مورد گفته می شود این اتفاق اگر نسخه 4 اینترنت اکسپلورر بر ضعف نسخه چهارم نت اسکیپ به علت ضعف در اطلاع رسانی از انتشار آن پیروز نمی شد هرگز بوجود نمی آمد. اما حقیقت این است که به هر حال این اتفاق می افتاد. چون این حادثه زمانی اتفاق افتاد که اینترنت تازه به شهر های ما آمده بود. هر چند این اتفاق متعلق به سال های قبل است اما در آن سال تعداد فراهم کنندگان اینترنت بیشتر بود. ارتباطات آسان برقرار می شد و شمار زیادی از افراد کنجکاو و علاقمند برای اولین بار توانستند وارد اینترنت شوندو این زمانی بود که آیکون آبی رنگ اینترنت اکسپلورر روی دسکتاپ 90 % کامپیوتر های جهان وجود داشت . در حالیکه اکثر مردم حتی نمی داستند مرورگر چیست, در ذهن شان هیچ تردیدی در مورد عملکرد آن نداشتند.
امروز بعد از گذشت سال ها هنوز در همان نقطه ایستاده ایم و شاید در سال های بعد وضع کمی بهتر بشود. اکنون در شبکه اینترنت با شمار زیادی از افراد مواجه اید که اصلا برایشان فرقی نمی کند برای رفتن به سایت های دلخواهشان از چه طریقی وارد شوند. با اطمینان باید گفت تنها راه شکست دادن اینتر اکسپلورر و تصاحب جایگاه آن برای فایر فاکس یا هر مرورگر دیگری این است در مغز بیل گیتس یک تومور مهربانی رشد کند و او متقاعد شود اینترنت اکسپلورر کارایی لازم را ندارد و در نسخه های جدید ویندوز از امروز به بعد مرورگر فایر فاکس را قرار دهد. تصور کنید که کاربران بجای دیدن آیکون آبی رنگ اینتر اکسپلورر در دسکتاپشان از این بعد آیکون دیگری را ببینند که زیرش نوشته شده است "اینترنت". دقیقا تصوری که کثر کاربران از وب دارند. می توانید مطمئن باشید آنها بدون هیچ تردیدی روی این آیکون کلیک خواهند کرد.
حتی باید گفت اگر از همین امروز شرکت های تولید کننده کامپیوتر تصمیم بگیرند مرورگر فایر فاکس روی دستگاه هایی که ارائه می کنند نصب کنند, باز هم تفاوت کوچکی ایجاد نخواهد شد. مشتریان همیشه از اینکه دقیقا آخرین نسخه مرور روی دستگاه نصب نشده و خودشان باید آنرا آپدیت کنند دلخور می شوند. ضمنا کاربران عادی و بی خیال باز هم بطور ستنی به سراغ آیکون آبی رنگ اینترنت اکسپلورر می روند و بطور غریزی روی آن کلیک می کنند. برای این که موفق شوید باید نام آیکون فایر فاکس را "اینترنت بهتر" بگذارید تا بیشتر به مفهوم این حقیقت که انسان ها " آفریده عاداتشان هستند " پی ببرید.
افراد علاقمند به فایر فاکس سعی کردند با پرداخت پول کافی به نیویورک تایمز تبلیغ تمام صفحه از این روزنامه بگیرند تا مرورگر محبوب شان را بیشتر به مردم معرفی کنند. متاسفانه باید گفت هر چند این اقدام بسیار ارزشمند است اما حقیقتا تاثیر چندانی ندارد. به خاطر بیاورید که مایکرو سافت چگونه توانست در هنگام انتشار ویندوز 95 بازار را قبضه کند. تبلیغات فراوان تلویزیونی, بیل بورد های تبلیغاتی در سراسر کشور. حتی مایکرو سافت برای یکروز با پرداخت سوبسید به مدیران روزنامه تایمز, این روزنامه را بطور مجانی در اختیار همگان قرار داد. آنها از طریق ضمیمه روزنامه توانستند همگان را از انتشار سیستم عامل جدید خود با زبانی که برای عادی ترین مردم نیز قابل فهم بود آگاه کنند. متاسفانه باید گفت فایر فاکس هرگز به این میزان از شهرت نخواهد رسید. با این وجود که مطمئن هستیم توانسته است بیشتر از همه مرورگر هایی که در طول این سال ها منتشر شده اند به جذب مخاطبان بپردازد. اما باید اذعان کرد که این جلب توجه بیشتر در مجلات, سایت ها و وبلاگ های تخصصی که معمولا خوانندگان آنها یا خودشان از این مرورگر استفاده می کنند یا درباره آن چیز هایی شنیده اند بوجود آمده است.
بنابراین در پایان من اینگونه نتیجه گیری می کنم که تنها راه موفقیت فایر فاکس و استفاده عمومی از آن و پایان دادن به مضررات اینترنت اکسپلورر _ فعالیت نرم افزار های احمقانه ضد جاسوسی و ضد ویروسی که موجب مسدود شدن پهنای باند ارزشمند ما می شوند _ تاکتیک پارتیزانی است.ما باید دوباره دست به دامن نسخه های خودمان برای مبارزه با مایکرو سافت بشویم _ درست شبیه سال های دهه 90 _ و به سادگی تمام نشانه های انترنت اکسپلورر را از کامپیوتر ها پاک کنیم. من به دنبال این نیستم تا فایر فاکس را برای شبیه شدن به اینترنت اکپلورر شخصی سازی کنم, چون فکر می کنم فایر فاکس ظاهرش صد ها بار زیباتر و دلنشین تر از اینترنت اکسپلورر است. این مبارزه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. به سراغ کامپیوتر های دوستانتان در محل کار و دانشگاه تان بروید و آیکون اینترنت اکسپلور و تمام نشانه های آن را از منوی شروع ویندوز و نوار وظیفه از بین ببرید. فایر فاکس برایشان نصب کنید و آیکون آنرا دقیقا جای بگذارید که قبلا آیکون اینترنت اکسپلورر قرار داشته است. اما توجه کنید نام آیکون فایر فاکس را به "اینترنت" تغییر دهید تا صاحبان کامپیوتر گیج نشوند. این مسئله است که قبلا دوبار آنرا امتحان کرده ام و موفق شده ام. اگر صاحبان دستگاه ها کمی از تکنولوژی سر در می آورند و متوجه تغییرات می شوند به آنها بگویید که ورژن جدید برنامه قبلی است و به آنها برخی از امکانات جدید فایر فاکس را نشان دهید. البته هرگز به انها نگویید که این ورژن از طرف مایکرو سافت است
من متقاعد شده ام که راه حل بالا تنها روشی است که می توان امیدوار بود درصد کاربران فایر فاکس به 20% خواهد رسید. رقم 50% بسیار دور از ذهن و دست نیافتنی است باید منطقی باشیم. البته اگر تولید کنندگان صفحات وب کاری کنند که صفحاتشان فقط بجز اینترنت اکسپلورر با مرور گر های دیگر هم سازگاری داشته باشد, می توان امیدوار به عدد 50 شد. به هر حال در حال حاضر نرسیدن به عدد 20 بسیار ناراحت کننده است. از دست دادن حداقل یکی از هر 5 کاربر اینترنت غیر قابل بخشش است.

منبع : http://www.neowin.net/

۲ نظر:

مهرداد گفت...

salam
eyval

ناشناس گفت...

سلام وبلاگ خيلی جالبی داری
خيلی هم اموزنده هست
راستی يه سوال داشتم شما ميدونين زيپ ديسک با جاز ديسک چيه ممنون ميشم بهم کمک کنی