یکشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۳

برگزیدهء سال مجله تایم: بلاگر ها؟

هر ساله در همین روزها سردبیران مجله تایم به بحث و بررسی برای انتخاب فرد یا افراد برگزیده آن سال می پردازند . سنتی که از سال 1927 ادامه دارداگر سال گذشته را به خاطر بیاورید ، آنها سربازان امریکایی را انتخاب کردند. برخی از برگزیدگان پیشین آنها به شرح زیر است
چالرز لیند برگ (1927)، دکتر مصدق (1951)، آیت ا... خمینی (1979)، کامپیوتر (1982)، اندی گرو (1997)، جف بخوس (1999)، جرج بوش (2000)، رودی جولیانی (2001) و غیره . تعریف مجله تایم از فرد برگزیده سال به شرح زیر است:
«برگزیدهء سال، یک شماره سالانه مجله تایم است که پرونده یک مرد، زن، زوج، گروه، عقیده، محل و یا دستگاهی را که بیشترین تاثیر مثبت یا منفی را در سال قبل از خود بجا گذاشته است بررسی و نمایان می کند».
برای سال 2004، نمی توانم به فرد یا افرادی که از بلاگر ها تاثیر بیشتری بر جامعه گذاشته باشند فکر کنم. اجازه دهید این مساله را با صدایمان به آنها یادآور شویم. اگر شما درباره سیاست، رسانه و تجارت امریکا فکر کنید، هیچکس تاثیر مثبت یا منفی بیشتری از بلاگر ها نداشته است. نه اسامه بن لادن، نه صدام حسین، نه جان کری و نه هیچکس دیگر.
بلاگر ها کاملا شایسته چنین عنوانی هستند. اگر شما با این مساله موافق هستید بگذارید صدایتان شنیده شود. به سردبیران تایم نامه بفرستید و توضیح دهید که چرا بلاگر ها شایسته چنین عنوانی هستند و یا بجای آن برای این نوشته کامنت بگذارید و من پیغام شما را همراه با این پست برایشان میل می کنم.
در ادامه دو نظر موافق و مخالف با این پیشنهاد را بخوانید


موافق
اگر تایم چنین کاری انجام دهد وبلاگ نویسی اهمیت بیشتری پیدا می کند و افراد بیشتری از وبلاگ ها آگاهی پیدا می کنند و این فوق العاده است.
مخالف
گزینش بلاگرها نوعی اشتباه حاصل از نزدیک بینی است. چرا ما به همه روزنامه نگاران شهروند رای ندهیم؟ این بسیار بهتر و رای صحیحتری برای برگزیده سال خواهد بود. افراد رویداد ها را به کمک دوربین های دیجیتال یا موبایل های دوربین دار ثبت می کنند. هوشیارانه هر رویدادی را از طریق فناوری پرتابل و ابزار های نرم افزاری اجتماعی سازماندهی می کنند؛ همدستی و انتشار اخبار و اطلاعات با همدیگر در روش های جدید؛ گزارش های اساسی و افشاگری های رسانه ای در فروم ها و وبلاگ ها. باید گفت چرخهء حیاتی رسانه ها در طی سال اخیر کاملا تغییر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: