پنجشنبه، آبان ۱۴، ۱۳۸۳

وبلاگ ها و تاثیر آنها بر سیاست , خبرگزاری ها و اقتصاد

ترجمه از : http://www.webpronews.com/

من پیشتر از این درباره افزایش به تمایل استفاده از وبلاگ ها در موضوعات بازاریابی و ارتباطات عمومی صحبت کرده ام . اما بحث اصلی این است که وبلاگ ها چگونه می توانند در آینده بر جوامع و نحوه تجارت تاثیر بگذارند . به عنوان مثال می توانید میزان تاثیر آنها بر سیاست امریکا را مشاهده کنید .
منابع خبری مهم نظیر : CBS, NBC, ABC, NY Times, Washington Post در سال های اخیر میزان قابل توجهی از تاثیر پذیری خود در بین مخاطبان را با ظهور منابع خبری جایگزین از دست داده اند . ظهور ناگهانی تاک رادیو در اواسط دهه 90 به عنوان یک رسانه محافظه کار و همچنین موفقیت بسیار چشمگیر فاکس نیوز ضربه بسیار محکمی بر اثر پذیری و قدرت رسانه های قدیمی در زمینه خبرپراکنی وارد ساخته اند و به نوعی موجب تضعیف آنها شده اند .

تاثیر وبلاگ ها بر اخبار
قدرت بالقوه وبلاگ در کاهش اثر پذیری رسانه های قدیمی قابل فهم به نظر نمی رسد . وبلاگ ها نسبت به سایر رسانه داری پراکندگی و گستردگی بیشتری هستند . این مساله به آنها قدرتی می بخشد که هیچ رسانه دیگری قابل رقابت با ایشان نیست . وبلاگ ها را می توان به مثابه هزاران خبرنگاری دانست که قادر خواهند بود یک ماجرا یا خبر دروغین را در لحظات اولیه پخش آن با ارائه حقایق و اسناد بی اثر کنند و ماعن از تاثیر گذاری آن شوند . اگر خبر دروغین مساله قابل توجهی باشد ممکن است اکثریت وبلاگ ها دست به اعتراض و افشاگری بزنند و این مسئله ای است که رسانه های قدیمی باید نسبت به آن واکنش نشان دهند .
بلاگ ها به تدریج در حال بدست آوردن جایگاه رسانه ها در باور پذیری عمومی هستند بطوریکه اکنون وبلاگ ها قدم اول مخاطبان برای بدست آوردن اخبار و اطلاعات هستند . در گزارشی می خوانیم که امروزه وبلاگ های خبری بیش از 10 میلیون بازدید کننده در روز بدست آورده اند که بسیار بیشتر از میزان هیت بزگترین سایت های خبری است . برخی وبلاگ های سیاسی روزانه بیش از صد ها هزار ویزیتور دارند . هرچند بلاگر ها خودشان را بیشتر به عنوان پاسبان حقایق اخبار می دانند . چون همیشه این سئوال مطرح است که در زمانی که همه مردم امریکا به اینترنت دسترسی ندارند چگونه می توانند بر کل جامعه تاثیر بگذارند . اما خود بلاگر ها اعتقاد دارند هدف اصلی آنها تاثیر بر کل جامعه نمی باشد . آنها افرادی هستند که به اخبار و سیاست ها شکل می دهند , نظیر آنچه که خبرنگاران و روزنامه نگاران انجام می دهند .

مقاومت در برابر وبلاگ ها بیهوده است
قدرت اصلی این است که صد ها هزار وبلاگ موجود قادر خواهند بود دست به تفکر جمعی بزنند و به پراکندن اطلاعات و یافته ها بپردازند . در واقع این پیامی برای رسانه های قدیمی است که دیگر شانسی برای مقاومت کردن ندارند . دکتر خوان رودیمن استاد دانشگاه و نویسنده باورد دارد که همه این بلاگ ها برای آزادی مفید هستند " ظهور وبلاگ های خبری مستقل که توسط خوانندگانشان هر روزه مورد بررسی قرار می گیرد _ که ممکن است عقاید متفاوت بسیاری داشته باشند _ برای سلامت دموکراسی بسیار ثمر بخش است .
داگ کرن اعتقاد دارد : " در آینده نه خبری از گزارش ها و اسناد کاغذی خواهد بود و نه خبری از منابع قابل اعتماد خبری و نه خبری از شورا های رسمی سردبیری برای شکل دهی و ویرایش سخنرانی های سیاسی . برتری رسانه ها نسبت به یکدیگر در جمع آوری اطلاعات خواهد بود اما اطلاعات به معنای اخبار نخواهد بود بلکه به مفهوم داده های خام است . اخبار شبیه به تعریف ماجرا ها خواهند شد و دیگر نیازی به گره ها و قید ها دفتری و رسمی و یا داشتن درجات روزنامه نگای برای بیان ماجرا ها نخواهد بود . در اینترنت هر کسی سردنیر خودش است .
وبلاگ ها چگونه می توانند بر باور پذیری رسانه ای تاثیر بگذارند ؟ بلاگر ها و روزنامه نگاران بر این باور اند که رسانه های سنتی و وبلاگ ها به تمجید از یکدیگر می پردازند . داک سریلز می گوید : " آنچه ما به ان احتیاج داریم رقابت و جنگ بین باور پذیری عمومی وبلاگ ها و رسانه های سنتی نیست , بلکه نوعی زندگی تعاونی و مشارکتی است . در جایی دیگر می خوانیم که تاثیر حقیقی و اصلی که وبلاگ ها دارند , ممکن است از اینجا ناشی شود که روزنامه نگاران خودشان برای قرار گرفتن در بطن ماجرا ها به وبلاگ ها و محتوای آنها تکیه می کنند .

وبلاگ های صنعتی تجارت را تحت تاثیر قرار می دهند
البته موفقیت اجباری وبلاگ های خبری و سیاسی تنها بخشی از داستان است . وبلاگ های تجاری که برای بازار یابی و مسائل حوزه ارتباطات عمومی بوجود آمده اند در نهایت تاثیر قابل توجه یکسانی خواهند گذاشت . افرادی که با تجارت و بازرگانی سر و کار دارند از اینترنت به عنوان مهمترین منبع برای اخبار سیاسی استفاده می کنند . منطقی به نظر می رسد که وبلاگ ها تبدیل به اصلی ترین فیلتر برای عبور اخبار حرفه ای خواهند شد .
وبلاگ هایی که بر موضوعاتی نظیر : تبلیغات , بازار یابی , ارتباطات عمومی , تکنولوژی , موتور های جستجو , انتشارات و استراتژی های صنعتی تمرکز می کنند , شخصیت حرفه ای بشتری نسبت به سایر بلاگ ها دارند . آنها آغازگر تاثیر پذیری تجارت جدید هستند که وب سایت ها و مجلات صنعتی و بازرگانی را مورد تشویق و حمایت قرار می دهد .
به محض آنکه جایگاه مناسب وبلاگ های صنعتی شروع به رسیدن به مرحله بحرانی از بازدید صفحات می رسد و دارای ویزیتور های منحصر به فردی می شود , اسپانسر ها نیز به دنبال هدف بازدیدکنندگان خواهند رفت و این اجتناب ناپذیر است . تا آنجا که می توانم بگویم تنها عده محدودی از بلاگ ها هستند که توانسته اند درآمد قابل توجهی بدست بیاورند .
اخیرا مقالات متعدد بسیاری در زمینه کسب درآمد توسط وبلاگ ها منتشر شده است . این مقالات به راه حل هایی نظیر آدسنس گوگل و یا بلاگزآدس اشاره دارد که امروزه مرسوم ترین روش های کسب درآمد برای وبلاگ ها می باشند . روشی که رد آن شما به ازای قرار دادن تبلیغات متنی که شرکت های بزرگ نظیر گوگل از مشتریانشان می گیرند درصدی از درآمد گوگل با توجه به میزان کلیک کاربران سایت شما روی تبلیغات به شما تعلق می گیرد . اما باید اذعان کرد که این برنامه ها پول کافی برای شما تولید نمی کنند تا بتوانید یک تجارت وبلاگی به راه بیندازید و به معنای بهتر بتوانید روی درآمد خود از طریق وبلاگتان حساب کنید . متاسفانه این معامله شراکتی درآمد بسیار اندکی برای وبلاگ ها دارد .

وبلاگ های صنعتی تبدیل به تجارت حقیقی می شوند
در چند سال آینده , وبلاگ مورد بحث با بدست آوردن جایگاه مناسبی از بازدیدکنندگان که مهم ترین تصمیم گیرنده به حساب می آیند از لحاظ اقتصادی پیشرفت خواند کرد . تبلیغات دهندگان به صاحبان این وبلاگ ها مبلغی خواهد پرداخت تا بتواند با این رسانه ها ارتباط داشته باشند . این وبلاگ های شایسته به کار خود مشغول خواهند بود تا بتوانند با رسیدن به مرحله مناسبی از ترافیک بازدیدکنندگان تبدیل به واحد های بازرگانی موفقی شوند که همکاری هر بازاریاب و موسسه تبلیغاتی را جذب می کند .
وبلاگ های خبری و سیاسی به عنوان آغازگر قدرت بوده اند و در سال های آینده تاثیر پذیری و انعکاس آنها به شدت افزایش خواهد یافت . اگر چه من انتظار دارم پتانسیل درآمدی آنها به نسبت ترافیک سایت ایشان پایین خواهد ماند .
وعده دیگر چگونگی تاثیر وبلاگ های صنتعتی و تجاری بر مسائل اقتصادی است . وبلاگ های صنعتی تبدیل به منبع اصلی اطلاعات برای مدیران اقتصادی و شخصیت های حقوقی خواهند بود . ما در آستانه موج جدیدی از انتشار موفق تجارت الکترونیک بر پایه وبلاگ های دارای جایگاه والا و مناسب هستیم . در دو سال آینده من پیش بینی می کنم بسیاری از وبلاگ های معروف تجاری توسط انتشارات های شبکه ای بزرگی تصاحب شوند .

هیچ نظری موجود نیست: