یکشنبه، آذر ۲۲، ۱۳۸۳

یاهو ابزار جستجوی دسکتاپ خود را ارائه می کند

یاهو در تلاش برای رسیدن به رقیب خود گوگل و همچنین قرار گرفتن در جایگاه بالاتری نسبت به مایکروسافت ابزار جستجوی دسکتاپ(هارد درایو) را ارائه می کند. این عمل در رقابت برای کمک به کاربران برای دسته بندی حجم زیادی از اطلاعات در اینترنت و همچنین فضای داخلی کامپیوتر صورت می گیرد.

یاهو اعلام انتشار چنین ابزاری را در روز پنجشنبه اعلام کرد, اما تا ماه ژانویه صبر خواهد کرد تا ابزار رایگان خود برای جستجوی ایمیل ها و همچنین حجم وسیعی از فایل های گوناگون ذخیره شده در کامپیوتر های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز را منتشر کند.

بر خلاف ابزار جستجوی دسکتاپ گوگل این ابزار از طریق مرورگر ها عمل نخواهد کرد. این تفاوت به این معنی است که جستجوی دسکتاپ یاهو با جستجو های انجام شده در وب سایت یاهو درآمیخته نخواهد شد.

این محصول تحت لیسانس فناوری های پیشگامی که X1 نامیده می شود, قرار دارد به دنبال راه حلی برای درمان نگرانی اغوا کننده کامپیوتر از طریق ساده وسریع سازی روند پیدا کردن اطلاعات offline –که در هارد شما ذخیره شده است_ به محض وصل شدن شما به اینترنت و آنلاین شدن است.

شرکت X1 با حدود تنها بیست کارمند فعالیت خود را به عنوان یکی از پیشگامان طرح جستجوی دسکتاپی از سه سال قبل آغاز کرد.

هجوم برای توسعه فناوری های جستجوی دسکتاپ (هارد درایو) منتج به این باور شده است که داشتن امکان سرچ دسکتاپ یکی از ضمائم ضروری هر موتور جستجویی شده است. همانطور ه تبلیغات یکی از منابع گریز ناپذیر برای کسب درآمد موتور های جستجوست. یاهو از زمانی در تصمیم خود برای ارائه این ابزار مصمم شده است که رقیب دیرینش گوگل از 2 ماه پیش ابزار جستجوی دسکتاپ خود را منتشر کرد. همانطور که مایکروسافت نیز در تلاش است چنین ابزار مشابه ای را پایان سال منتشر کند. Ask Jeeves نیز که اجرای موتور جستجو آنلاین بسیاری را بر عهده دارد, ابزار سرچ دسکتاپ خود را تا چهار شنبه آینده ارائه می کند. فشار های رقابتی موجب شده است تا یاهو مجوز یکی محصولات سرج دسکتاپ (X1) را خریداری کند.

یکی از مدیران یاهو می گوید :"برخی افراد ممکن نسبت به این مسئله که محصول جدید یاهو ساخته خود شرکت نیست, انتقاد داشته باشند و از این ابزار اظهار تنفر کنند, اما باید توجه داشت که همین ابزار حقیقتا امکان انتخاب های بسیار مناسبی به کاربران می دهد."

هر دو شرکت یاهو و X1 ادعا دارند که جدا سازی بحث جستجوی وب و دسکتاپ از یکدیگر, معنا و مفهوم مشخصی به کار آنها می بخشد.. زیرا کی از آنها (دسکتاپ) متمرکز بر پیدا کردن اطلاعات قدیمی است و دیگری (وب) به دنبال یافتن اطلاعات جدید است.

او می افزاید :"این درواقع شبیه نوعی نگاه برای جستجوی اطلاعاتی است که شما می دانید در جایی وجود دارد و از آنطرف جستجو برای اطلاعتی که شما فکر می کنید در جایی خارج از هارد کامپیوتر شما ممکن است وجو داشته باشد."

نگاه نگه داشتن عملکرد این دو جستجو به یاهو کمک می کند تا کار های بیشتری در زمینه جستجوی دسکتاپ انجام بدهد و قابلیت های بیشتری به آن اضافه کند.

همچنین محصول یاهو می تواند قریب به 225 نوع مختلف از داده ها که شامل بسیاری از فایل ها که پسوند آنها هنوز از سوی گوگل مورد پشتیبانی قرار نگرفته است را بررسی کند.

هیچکدام از دو شرکت یاهو و X1 جزئیات مالی قرارداد خود را فاش نکرده اند. البته همانطور که می دانیم یاهو برای رقابت با گوگل در زمینه ارائه فناوری بهتر در زمینه جستجوی اطلاعات, در موتور جدید جستجوی خود که امسال آنرا منتشر کرد 2 میلیون پوند خرج کرده است.

منبع : www.news.yahoo.com

هیچ نظری موجود نیست: