یکشنبه، دی ۰۶، ۱۳۸۳

بررسی و سنجش نکات مثبت و منفی جستجو گر های دسکتاپ

یکی از دغدغه های جدید چهار شرکت بزرگ ارائه کننده موتور های جستجو ابزار یا موتور جستجویی است که جستجوگر دسکتاپ (رومیزی) خوانده می شود. در نخستین روز های های سال آینده تمامی پلت فرم های عمده جستجو مجهز به مدل جستجوی دسکتاپ (DTS) برای استفاده عمومی خواهند شد ( البته برخی از آنها هم اکنون نیز دارای چنین قابلیتی هستند ) .


در حال حاضر نسخه بتا جستجو گر شرکت های گوگل و MSN برای استفاده همگانی کاربران ارائه شده است. نسحه شرکت Ask نیز به زودی ارائه خواهد شد. یاهو هم برای عقب نماندن از رقابت اعلام کرده که تا اوایل سال 2005 این ابزار خود را ارائه خواهد کرد.





البته رقابت در عرصه جستجو گر های دسکتاپ تنها منحصر به موتور های جستجو نمی باشد و شرکت AOL ( فراهم کننده اینترنت در امریکا ) نیز اعلام کرده است که با همکاری یکی از معروف ترین شرکت های توسعه مدل های DTS به نام Copernic ابزار جستجوی دسکتاپ خود را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. AOL به کاربرانش این امکان را می دهد تا این ابزار جستجوی رومیزی به نام AOL-branded را دانلود کنند. اما آخرین خبر در مورد تلاش شرکت های بزرگ برای ارائه جستجو گر های دسکتاپ مربوط به شرکت Apple است که اعلام کرده است در نسخه های جدید سیستم عامل خود جستجو گری با چنین قابلیت هایی وجود خواهد داشت.


برای بررسی کامل تر در زمینه ابزار های DTS می توانید به نشانی های زیر مراجعه کنید :


PC Magazine ( بررسی جستجو گر دسکتاپ موجود به غیر از جستجو گر شرکت کوپر نیک )


webpronews ( بررسی جستجو گر دسکتاپ شرکت Ask )


Microsoft Blog ( مقایسه جالبی بین جستجو گر های دسکتاپ MSN و Apple )


با وجود تفاوت های بسیار میان مدل های DTS موجود, سئوالات متعددی در این زمینه مطرح می شود. برخی از آنها به قرار زیر است :


" علت بوجود آمدن جنجال ها و هیاهو های بسیار در زمینه جسنجو گر های دسکتاپ چیست ؟ " , " علیرغم اینکه ما به فواید چنین ابزاری کاملا آشنا هستیم, اما علت تلاش و رقابت شدید موتور های جستجو برای ارائه آن چیست ؟ " , " چه منفعت و سودی برای شرکت های ارائه کننده وجود دارد ؟ " و ... . بیشتر این سئوالات از آنجا مطرح می شود که اهمیت تجاری و مالی جستجو گر های دسکتاپ هنوز آشکار و مشخص نشده است. پاسخ به چنین سئوالاتی را در ادامه از لحاظ نظری بررسی می کنیم.


یکی از سناریو های محمتل در مورد پتانسیل و عامل بالقوه کسب درآمد از طریق جستجو گر های دسکتاپ می تواند به این شرح باشد :



  • استفاده از تبلیغات در هنگام نمایش نتیجه جستجوی کاربران ( البته بعد از ارائه نسخه های اصلی جستجو گر ها )

  • بدست آوردن بازار اشتراکی – اگر من از تولبار MSN برای جستجوی دسکتاپ استفاده می کنم] احتمالا من از مرور گر آن نیز استفاده می کنم. و ممکن است از مسنجر MSN , هات میل , سیستم وبلاگ نویسی MSN و ... نیز به خاطر راحتی و همسان سازی بیشتر استفاده کنم.

  • جمع آوری داده ها و اطلاعات که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند و فروختن آنها

  • فروختن تبلیغات add-ons به ابزار های جاستجو گر دسکتاپ برای اتصال آنها نتایج جستجوی مهم

  • شخصی و محلی سازی نتایج جستجوی وب از طریق پروفایل کاربران ( منظور اطلاعاتی است که هنگام نصب برنامه وارد می کنند ) و یا از طریق پروفایل های موجود در سیستم های وابسته به آنها ( نظیر MSN Passport, Yahoo accounts )


به نظر می رسد همه انگیزه ها و علل گفته شده در بالا در مورد توسعه ابزار DTS واقعا وجود داشته باشند. گرچه به علت ساختار و طبیعت خاص بسیاری از این ابزار ها, تنها شمار محدودی از جریانات امینتی مربوط به آنهاکه می تواند پتانسیل مالی شان را مورد تهدید قرار دهد, تا به حال دیده و ظاهر شده اند.


در مقاله ای در ZDNet AU, منیر کوتادیا به بررسی برخی از خطران امنیتی که بحث درآمد زایی جستجو گر های دسکتاپ را مورد تهدید قرار می دهد, پرداخته است. او در مقاله خود به تشریح نظرات بسیاری از کارشناسان مسانل امنیتی پیش از ارائه ابزار جستجوی دسکتاپ گوگل می پردازد. یکی از مهم ترین نکات در مقاله او مربوط به چگونگی عملکرد روال های مربوط به ایندکس سازی که جزو خاصیت های اصلی چنین ابزار هایی به حساب می آید, است.


ایندکس کردن اطلاعات ذخیره شده مانند آدرس ایمیل ها, اطلاعات مالی و سایر اطلاعات شخصی موجب می شود تا ویروس نویسان این تکنولوژی را با استفاده از نسل جدیدی از برنامه های بدخواهانه خود براحتی مورد هجوم و هدف قرار دهند. مانند همیشه توصیه می شود که در کنار این ابزار از برنامه های ویروس کش نیز حتما استفاده شود و همیشه ویروس کش خود را برای دریافت وصله های امنیتی جدید برای مبارزه با تهدیدات پیدا و پنهان بروز نگه دارید. اقدامات احتیاطی مهم ترین روش برای اطمینان از محافظت کامپیوتر شما در زمان آفلاین بودن است.


جستجو گر دسکتاپ گوگل تا کنون بسیاری از انتقادات را دریافت کرده است. در شماری از گزارشات منتشر شده اعلام شده است که استفاده از این جستجو گر شامل خطرات بسیاری برای کاربران خواهد بود که می تواند مورد سو استفاده ویروس نویسان قرار بگیرد. بروس اشنایدر در وبلاگ خود تهدید ها و خطرات استفاده از جستجو گر گوگل را تشریح کرده است. او می گوید :


" مشکل از آنجا ناشی می شود که این جستجو گر اسنادی را ممکن است, مورد نظر شما نباشد را ایندکس و پیدا می کند. به عنوان مثال cache مرور گر شما را جستجو می کند. این مسئله به این ابزار امکان مشاهده صفحات وب که قبلا دیده اید, شامل صروت حساب های بانکی آنلاین شما, پیغام خصوصی ارسال شده توسط برنامه های فرستنده ایمیل و صفحات وب مربوط به پسورد های مراقبت شده شما را می دهد. "


از آنجا که جستجو گر دسکتاپ گوگل کارش را همانطور که برنامه نویسی شده است انجام می دهد, کامپیوتر هایی که به خوبی در مقابل حفره امینتی از طریق نصب برنامه های مناسب محافظت نشده باشند, ابزار بسیار خوبی برای هکر ها خواهند بود.


با این وجود , بروس اشنایدر با این ادعا که جستجو گر دسکتاپ گوگل وظیفه مربوط به خود را به بهترین نحو انجام می دهد, به دفاع از آن پرداخته است. او در ادامه می گوید :


" این ابزار عمل جستجو را به خوبی و با دقت بسیار انجام می دهد. فاش کردن نقاط آسیب پذیر کامپیوتر تان را که تا پیش از آن اطلاعی راجع به آن نداشتید از دیگر نکات کثبت این ابزار است. اکنون شما از این نقاط آسیب پذیر مطلع شده اید و باید فروشندگان نرم افزار فشار بیاورید تا به ترمیم این وصله ها بپردازند. "


ابزار گوگل تنها ابزاری نیست که تاکنون چنین انتقاداتی به آن وارد شده است. یاهو نیز که جستجو گر دسکتاپ خود را با کمک مدل های شرکت X-1 منتشر خواهد کرد احتمالا با چنین موانع و مشکلاتی روبرو خواهد شد. پیش از مطرح شدخ خبر ارائه جستجو گر دسکتاپ یاهو, در یکی از یادداشت هایم در این باره گفته بودم :


" گوگل در حال دیکته کردن شرایط خود در زمینه جستجو و تبلیغات شخصی است. مایکرو سافت هم در حال انجام این کار به خوبی گوگل است. آنچه که بیشتر اهمیت می یابد, بازار سیار و غیر کلیشه ایست که در واقع به رقابت میان شرکت های بزرگ گرمای خاصی می بخشد و آنرا وارد فاز جدیدی می کند. "


گفته های قبلی من منعکس کننده تمام اتفاقات واقع در صنعت موتور های جستجو در کل است. صنعتای که همواره در حال رشد و پیشرفت است. تا زمانی که موضوع جستجو گر های دسکتاپ پدیده ای جدید در دنیای موتور های جستجو به حساب بیاید, توضیحات قبلی نگاه اجمالی به آینده پیشرو خواهد بود. اما باید گفت آینده جستجو گر دسکتاپ هم اکنون می باشد. این مسئله تا زمانی که مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز خود یعنی لانگهورن و Apple در سیستم عامل جدید خود, تمام موتور های مختلف جستجو را بصورت مجتمع و در یک ابزار قرار دهد, ادامه خواهد داشت. از آن زمان باید سایر شرکت ها برای رقابت در محصولات خود چنین قابلیتی را قرار دهند.


با معروف تر و محبوب تر شدن جستجو گر های دسکتاپ, ویروس نویسان برای هدف قرار دادن چنین ابزار هایی بیشتر علاقمند می شوند. تا زمانی که خطرات استفاده از این جستجو گر ها منجر به بوجود آمدن خسارات هایی نشود و شرکت های سازنده آنها به فکر چاره نیفتند, مراقبت از کامپیوتر های شخصی بر عهده کاربرانشان خواهد بود.


نویسنده : کریس ریچاردسون


منبع : www.webpronews.com

هیچ نظری موجود نیست: