پنجشنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۴

همه چیز درباره از کار افتادن سرویس های گوگل

روزنامه دنیای اقتصاد – 21 اردیبهشت – نویسنده : امیر فهیمی نسخه چاپی

سرویس جستجوی گوگل و چند سرویس دیگر این شرکت در ساعات پایانی شب هفتم می از کار افتادند و به حالت آفلاین در آمدند. اولین گزارش در این مورد از طریق سایت Google Blogscopped منتشر شد. در آن گزارش اعلام شده بود موتور جستجوی گوگل, سرویس خبری گوگل (News Google) و بخش خرید گوگل (Froogle) از کار افتاده اند, اما سرویس جی میل همچنان در دسترس است. البته چند دقیقه بعد موتور جستجوی گوگل مجددا در دسترس قرار گرفت. چند ساعت بعد نیز سایر سرویس ها به حالت عادی بازگشتند.

بر طبق پست نوشته شده در سایت Search Engine Watch در ساعت 7.35 بعد از ظهر موتور جستجوی گوگل و جی میل قابل دسترسی بوده اند, اما گوگل نیوز و Froogle از کار افتاده بوده اند. در ساعت 8 نیز همه سرویس ها به حالت عادی بازگشتند. دیوید کرین از اعضای گوگل ساعت 8.30 همان شب در نخستین بیانیه رسمی گوگل درباره این مشکل می نویسد : " در ساعات ابتدایی امروز سرویس های عمومی گوگل برای مدتی قابل دسترسی نبودند. اما ما توانستیم مشکل را حل کنیم و اکنون گوگل و همه سرویس های برای تمامی کاربران در سراسر جهان در دسترس است. "

از کار افتادن گوگل موجب رونق گرفتن شایعاتی درباره هک شدن این سرویس شد. به سرعت تصاویری در اینترنت پخش شد که نشان از انتقال خودکار صفحه گوگل به موتور جستجوی MSN و همچنین موتور جستجوی ناشناخته ای به نام Sogo را می داد. در یکی از وبلاگ ها نیز صفحه ای مربوط به گزارش whoise گوگل منتشر شد که حاکی از دزدیده شدن دامین گوگل بود. هر چند به نظر می رسد که تنها گزارش جدی منتشر شده در باره هک شدن گوگل منتسب به جستجوگر Sogo است.

KCBS رادیوی محلی سانفرانسیسکو نیز گفتگویی با لری مجید کارشناس بخش IT این رسانه درباره از کار افتادن گوگل انجام داده است. در ادامه می توانید بخش هایی از صحبت های او را بخوانید :

" سخنگوی گوگل در صحبت هایش به من گفت که از کار افتادن سرویس های شرکت گوگل به صورت سراسری بوده است. این خرابی حدود 15 دقیقه طول کشیده است. البته خبری از هک شدن نبوده است بلکه یک مشکل کاملا داخلی باعث از کار افتادن سرویس های گوگل شده است. البته برخی گفته های حاکی از این است که به علت استفاده گوگل از سرور DNS چنین مشکلی برای سرویس های آن اتفاق افتاده است. از قرار معلوم اشکال اصلی از طرف سرور گوگل بوده است که مانع از آدرس دهی صحیح به کاربران برای دسترسی به صفحات شده است. بنابراین صحیح تر است که بگوییم گوگل برای مدتی از دسترس خارج شده است, زیرا خبری از خرابی و از کار افتادگی نبوده است."

او در مورد تاثیرات جانبی از دسترس خارج شدن گوگل بر روی زندگی عادی مردم می گوید : " به نظر من جالب ترین قسمت ماجرای اخیر خود قضیه از کار افتادن سرویس های گوگل نیست بلکه نحوه توجه مردم به این قضیه و عکس العمل های ایشان است. من فکر می کنم انتشار این خبر افراد زیادی در سرتاسر وب را تحت تاثیر خود قرار داد. بسیاری از وبلاگ ها سعی کردند به نحوی خبر مربوط به آن پوشش دهند. عدم دسترسی چند دقیقه ای به گوگل, به خوبی ارزش های این سرویس را به ها نشان داد. باید قبول کرد که در زندگی روزمره خیلی ها عادت به استفاده از سرویس های گوگل کرده اند. جی میل امروزه قابل اعتماد ترین سرویس ایمیل در بین کاربران است, موتور جستجوی گوگل نیز اصلی گزینه جستجو برای کاربران است و بخش اخبار گوگل هم کم کم تبدیل سرویسی ارزشمند می شود. بنابراین تصور زندگی بدون گوگل اکنون برای خیلی ها دشوار است. شاید بتوان گفت برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا از کار افتادن گوگل معادل با از کار افتادن سیستم رادیو و تلویزیون و یا حتی تلفن است. "

گری پرایس هم در مقاله ای به تشریح جزئیات این حادثه پرداخته است و لیستی از دلایل احتمالی آنرا عنوان کرده است. او همچنین مدعی است خراب شدن سرور گوگل در یکی از روز های آخر هفته از خوش شانسی های محض گوگل است زیرا میزان خسارات وارده به این شرکت را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

منبع : وب پرو نیوز

۴ نظر:

ناشناس گفت...

man dobare umadam . in adrese jadidamo ba in taghir bede lotfan. Sani

Template Operator گفت...

امیرجان، مطلب خوبى بود
در خبرچین لینک دادم
موفق باشید

امیر گفت...

یوسف جان خیلی ممنون
سانی جان شما هم مبارک باشه

ناشناس گفت...

سلام دوست من
وب قشنگ و خودمونی داری ... دست گلت درد نکنه ...
به منم سر بزنی خوشحال میشم اگه هم با تبادل لینک موافق بودی حتما خبرم کن .... منتظرم ...
سبز و استوار باشی ...