چهارشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۸۵

جام جهانی بدون شگفتی - جام جهانی غول ها

اگر فرانسه در مرحله مقدماتی آنقدر بد بازی نمی کرد تا در گروهش دوم شود، مطمئن باشید الان به جای اوکراین این اسپانیا بود که به مرحله 1/4 رسیده بود و دیگر در بین 8 تیم پایانی جام با جنس ناجوری مواجه نبودیم. هر چند از همین الان هم معلوم است که اوکراین در مرحله بعد به ایتالیا خواهد باخت و حضور در بین 8 تیم هم از سقف رویایی مردم این کشور زیاد تر است.
این دوره از بازی با کمترین شگفتی ممکن روبرو بوده است و بر خلاف دوره های قبل نتایج بازی همانی شده که باید می شده و طرفداران این جام با تیم های قدرتمند را راضی کرده است. شاید این خودش شگفتی است که هیچ شگفتی قابل ذکری پیش نیامده. البته شانس هم همیشه با تیم های معروف تر بوده است و گرنه شاید الان استرالیا بجای ایتالیا قرار داشت و مدعی بزرگ نام گرفته بود. همانطور در 2002، کره و ترکیه، در 98، کرواسی و در 94 بلغارستان و سوئد.
این جام بیش از همه به 90 ایتالیا شبیه است که 4 تیم قدرتمند به نیمه نهایی رسیدند. آن دوره از بازی اولین خاطرات من از فوتبال بود و از همان بچگی و کودکی عاشق مارادونا و آرژانتین شدم. ولی دو صد افسوس که آرژانتین و آلمان در همین 1/4 به هم خورده اند و خاطره فینال تلخ 90 تکرار نمی شود. اما می توان به فینال رویایی برزیل و آرژانتین امیدوار بود تا طلسم قهرمان نشدن تیم های آمریکای جنوبی در اروپا از بین برود.

هیچ نظری موجود نیست: