شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۳

برنده جنگ کیست ؟ گوگل یا مایکروسافت


در طی هفته های اخیر شایعاتی بسیاری در مورد ارائه مرورگر گوگل ( جی بروزر ) و تاثیر احتمالی آن بر مایکروسافت و مرورگر
معروفش اینترنت اکسپلورر شنیده می شود . حدس زدن آنکه نهایتا چه پیش خواهد آمد بسیار دشوار است اما من انتظار بوجود آمدن نزاع و جنگی تمام عیار بین گوگل و مایکروسافت اصلا دور از ذهن نیست . ما باید نزاعی را که پیشتر مایکروسافت در قبال مرورگر نت اسکیپ را به خاطر بیاوریم . حتما می دانید که مایکروسافت موفق شد در رقابت با نت اسکیپ این مرورگر را کاملا از صحنه روزگار حذف کند و حالا باید خودش را آماده راقبت سخت تر با مرورگر احتمالی گوگل بکند .

بسیار بعید است که گوگل بخواهد مرورگر خود را بفروش برساند , زیرا استراتژی اصلی گوگل کسب درامد از طریق تبلیغات است . این استراتژی کاربردی به گوگل یک نوع برتری در مقابل مایکروسافت می بخشد . گوگل می تواند همه چیز را پشت سر بگذارد .

گوگل در کنار موتور جستجوی مشهوزش اخیرا سیستم ایمیل رایگان خود جی میل را راه اندازی کرده است که مستقیما به رقابت با هات میل سیستم ایمیل مایکروسافت می پردازد و حتی آنها را مجبور کرده است گنجایش صندوق های پستی کاربرانشان را افزایش دهند . بخش اخبار گوگل با فراهم کردن صفحه اصلی مربوط به اخبار به شکل زیرکانه ای به رقابت با ام اس ان می پردازد . اکنون بحث مرورگر گوگل جبهه جنگ و رقابت جدیدی را آغاز می کند . من تردید دارم که گوگل بسوی اعمال استراتژی برود که سال پیش نت اسکیپ به دنبال آن رفت , زیرا مدیران گوگل اظهار داشته اند که آنها می توانند دسکتاپ کامپیوتر ها را تحت کنترل خود دربیاورند . آنها می توانند از بروزر خود به عنوان حلقه اتصال در استراتژی دستیابی به دسکتاپ استفاده کنند تا نیاز به ویندوز مایکروسافت را کاملا از بین ببرند .
من حقیقتا فکر نمی کنم که مایکروسافت و ویندوز ممکن است توسط محیط مرکزی بروزر ها _ که برپایه اینترنت و برنامه های از راه دور سرور هاست و نه یک محیط عملیاتی حقیقی _ ضعیف شوند و در حاشیه قرار بگیرند . البته من فکر می کنم جایگاهی برای چنین سیستمی وجود داشته باشد , اما من هرگز انتظار ندارم در آینده نزدیک کسی مثلا اسلاید های مربوط به برنامه پاورپوینت را به جای اجرا از طریق حافظه محلی _ هارد کامپیوترش _ آنرا از طریق اینترنت اجرا کند . افزون براین عرضه بیش از حد هارد درایو های ارزان قیمت با گنجایش بین 100 تا 250 گیگا بایت مدل های مصنوعی را برای کامپیوتر های شخصی همچنان قابل استفاده می سازند . هنوز هر کسی نیاز به به یک سیستم ویندوز دار دارای عملکرد عالی با هارد 250 گیگابایت ندارد . مایکروسافت ممکن است به آسانی بخشی از بازار خود را در مقابل ترکیب های جدید از دست بدهد . شما می توانید مطمئن باشید که که مایکروسافت بروزر گوگل را بزرگترین تهدید برای خود می بیند و به دنبال راه هایی برای از بین بردن آن است .
بر طبق برخی شایعات گوگل هم اکنون برخی از کارکنان و نویسندگان برنامه اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت را برای توسعه مرورگر خود استخدام کرده است .
ممکن است کل قضیه مروگر گوگل یک حرکت تلافی جویانه برعلیه مایکروسافت باشد زیرا مایکروسافت اخیرا سر و صدا های بسیاری درباره ابر موتور جستجوی خود به پا کرده است که قصد دارد نسخه گوگل را بپیچد . در مورد این موتور جستجو گمان می رود که قادر خواهد بود پرس و جو های طبیعی زبان نظیر " بهترین رستوران بوستون کدام است ؟ " را که همیشه خنده دار به نظر می رسیده انجام دهد . برای اینکه به درستی یا نادرستی این ادعا پی ببرید کافیست به نتایج بدست آمده از هر یک از نرم افزار های مترجم نگاه بیندازید تا بفهمید حتی ساده ترین ساختار ها نیز نمی توانند توسط شناخته شده ترین روش ها با هر میزان دقت پارس و تفسیر شوند . بنابراین باید به آنها گفت اگر هدفتان تنها شوخی با کلمات است می توانید آنرا انجام دهید , اما اگر قصدتان کمک به افراد برای انجام دادن بهتر جستجو در اینترنت است شما باید به دنبال راهکار عملی باشید .
در حالیکه بسیار جذاب است که ما موتور جستجویی را اینطور هوشمند فرض کنیم که بتواند سئوالات معنی دار نظیر " بهترین رستوران بوستون کدام است ؟ " را پاسخ بگوید , ولی بهتر است شانس دریافت پاسخ صحیح به این سئوال را صفر در نظر بگیریم . بخشی از آن به این علت است که بعضی از این پرس و جو های زبان طبیعی دارای مفهومی فیلسوفانه است که احتیاج به تفسیری زبان شناسانه دارد . یک پرس و جو ساده به سرعت تبدیل به دیالوگ نامطلوبی از سئوالات بله _ خیر همانطور که انتظار داشته اید می شود .
مایکروسافت نسخه ساده ای از موتور جدید جستجوی خود را به عنوان ورژن بتا در سال گذشته ارائه کرد که من آنرا روی دستگاه پورتابل خود دارم و به عنوان سرچ جایگزین از آن استفاده می کنم . اما آن مرا تحت تاثیر قرار نداده است و به ندرت از آن استفاده می کنم . به نظر می رسد از آپدیت های لازم که گوگل از آن استفاده می کند بی بهره است . صفحات همیشه به سرعت قدیمی می شوند . همچنین موتور جستجوی آن از حافظه کش که مفیدترین ساختار گوگل است استفاده نمی کند . با استفاده از حافظه کش شما می توانید صفحاتی را که بصورت آفلاین درآمده اند , به تازگی تغییر کرده اند و یا از یک سرور کند تغذیه می شوند را لود کنند . یک امکان در واقع ضروری ترین قسمت برای هر موتور جستجوی قابل رقابتی است بویژه برای مایکروسافت که قصد شکست دادن گوگل را دارد .
تنها امید باقیمانده برای مایکروسافت در زمینه موتور های جستجو این است که روش پیج رنک گوگل که موجب خودستایی فراوان گوگل می شد با طبیعت دائما در حال تغییر وب بدون کاربرد به نظر می رسد . اما به نظر می رسد گوگل هنوز دارای بالاترین جایگاه , بزرگترین سرور و امکان بیشترین عمق جستجو است . اگر مایکروسافت نتواند به گوگل خیلی نزدیک شود اذا سایر ساختار ها و امکانات آن حتی اگر عملی و کاربردی باشد تفاوتی چندانی ایجاد نمی کند .





۲ نظر:

change گفت...

Salam Dooste Azizam:
mataleb besiyar aliye -bedone eghmaz- faghat yeki 2ta moshkel to tarahi khobet vojod dare: 1.vaghti az charcter haye engelisi -,.;'- estefade kardi matnet chapaki shode! ;-) 2.yekam arze page az etandard bozorg tare! ke baes mishe ye scroll ezafi bekonim. va li dar koll besiyar aliye, dar zemn man chand soal dashtam ke oomidvaram koomakam koni. dar zemn meski comment doni ham faghat didanesh vase khodet mojaze chon to avvalin postet ham comment gozashtam vali natoonestam bekhoonamesh!!
movaffagh va update bashi. Mohammad
http://sobhaneh.blogspot.com

change گفت...

Salam: oomidvaram betooni moshkel ro solve koni, dar zemn kheyli khoshhall misham ke linket ro ham bezaram