دوشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۸۴

پیشنهاد فارسی گوگل برای شما

روزنامه دنیای اقتصاد – 11 اردیبهشت – گفتگو از : امیر فهیمینسخه چاپی

بخش فارسی گوگل در ادامه فعالیت خود نسخه فارسی شده سرویس Google Suggest را ارائه کرد. بدین ترتیب می توان گفت گوگل این بار امکان پیشنهاد جستجوی فارسی را هم فراهم نموده است. برای مشاهده نسخه فارسی می توانید به آدرس http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en مراجعه کنید.

موتور جستجوی گوگل در اوایل ماه دسامبر سال گذشته سرویس جدیدی به نام Google Suggest را به کاربران خود معرفی کرد. هدف این سرویس ارائه پیشنهاد در رابطه با تعداد دفعاتی است که دیگر کاربران در اینترنت به دنبال یک عبارت خاص گشته اند. طرز کار این سرویس به این شکل بود که به محض شروع به تایپ عبارتی در کادر جستجوی این سرویس, یک پنجره بازشونده ظاهر می گردد که به ترتیب مناسب ترین کلمات و عبارات مشابه را به وی پیشنهاد می کند. برای نمونه ، نوشتن حروف "کا" لیستی را ایجاد می کند که نخستین کلمه آن "کامپیوتر" است و شامل کلمات دیگری همچون "کارشناسی ارشد" ، "کارت تبریک" و "کاریکاتور" نیز می شود .

این سرویس یکی از اقدامات بدیع گوگل بشمار می آمد زیرا هیچ شرکتی تا بحال نتوانسته بود چنین امکانی را در اختیار کاربرانش قرار دهد. در زمان ارائه این سرویس تنها نسخه انگلیسی آن در دسترس بود و قابلیت اجرا بر روی زبان های دیگر را نداشت.

جعفر دیل سخنگوی بخش فارسی گوگل در مورد فارسی سازی سرویس پیشنهاد گوگل می گوید : " همانطور که مشاهده می شود به محض تایپ حرف یا حروف فارسی در کادر جستجوی این سرویس, تمام کلماتی را تا اکنون توسط این حروف در گوگل مورد جستجو قرار گرفته است را برای شما بارگزاری می شود. یعنی کادر جستجو تبدیل به یک منوی باز شویی می شود که کلمات پیشنهادی گوگل را برای شما نشان می دهد و می توانید از میان آنها عبارت دلخواهتان را انتخاب کنید. "

به گفته مسئولان این شرکت, گوگل برای نشان دادن عبارات پیشنهادی از آمار عمومی و روزانه ای که در هنگام جستجو ها بدست می اید, استفاده نمی کند بلکه از یک بانک اطلاعاتی بزرگ که صرفا برای پاسخگویی به مراجعات این سرویس ساخته شده است استفاده می کند. بدین ترتیب سرعت بارگزاری لغات در آن بسیار بالا می باشد.

آقای دیل در مورد نسخه نهایی فارسی این سرویس و رفع اشکالات احتمالی آن می گوید : " در مراحل ابتدایی فارسی سازی, امکان تشخیص و تمایز لغات عربی و فارسی ممکن نبود. اما با تلاش گسترده مهندسان بخش فارسی گوگل این مشکل تا اندازه زیادی تقریبا بر طرف شده است و کاربران می توانند از این سرویس برای پیدا کردن عبارات پیشنهادی فارسی با ضریب درستی بالایی استفاده کنند. در حال حاضر تنها در مواردی نادری تشابه لغات فارسی و عربی دیده می شود. "

از ویژگی های جالب دیگر این سرویس, نمایش عددی در هنگام تایپ یک عبارت در کادر جستجو است. این عدد بیانگر تعداد بازدید انجام شده از عبارات پیشنهادی گوگل است. به هر حال فارسی شدن این سرویس به فارسی زبانان این امکان را می دهد جزو اولین سری کسانی باشند که گوگل به زبان مادری شان به آنها پیشنهاد می دهد.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

jaleb bood har do.
movafagh bashi

ناشناس گفت...

اينو تو پستاي قبليتم معرفي كردي... اگه اشتباه نكنم... .

امیر گفت...

دوست عزیز اونچه قبلی معرفی شده نسخه اصلی google suggest بوده. الان نسخه فارسی شده رو معرفی کردم

Template Operator گفت...

اميرجان در خبرچين لينك داده شد

Sadegh Jam گفت...

خیلی خوشحال میشوم که در شمال میزبانتان باشم.

ناشناس گفت...

سلام امير جان
خيلي جالب و مفيد بود. ممنون

ناشناس گفت...

سلام رفيق. اميدوارم به‌ات خوش بگذره. از اين كه براي اولين بار(مي‌دونم خيلي ديره) با بلاگ‌ات آشنا مي‌شم سخت خوش‌حال‌ام. اگه هرازگاهي سري به من هم بزني خوش‌حال مي‌شم.
يا علي!