دوشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۴

تکامل سیر شخصی سازی گوگل

روزنامه شرق – 8 خرداد – صفحه کامپیوتر – ترجمه : امیر فهیمینسخه چاپی

گوگل با معرفی ویژگی Fusion که در واقع همان صفحات گوگل شخصی شده برای کاربران است, گامی بلند در جهت تکامل سیر سفارشی شدن محیط خود برداشت.

این صفحات که برای هر کس در آدرس http://www.google.com/ig قابل دسترسی است, درست مشابه سرویس های سفارشی پورتال معروف دیگر نظیر یاهو – با صفحه سفارشی My Yahoo- و MSN – با صفحه سفارشی My MSN- است. ارائه چنین سرویسی در واقع یک گام منطقی در راه پیشرفت گوگل محسوب می شود. کاربران اکنون به کمک این صفحات سفارشی می توانند تمامی امکانات گوگل نظیر : اخبار, آب و هوا, اطلاعات سهام و ... را در یک صفحه وب سایت ساده در اختیار داشته باشند.

در یک ارزیابی صادقانه باید گفت چنین صفحاتی در واقع تنها وب سایت های پورتال هستند اما برای ادامه مسیر گوگل بسیار مفید هستند. منتقدان تا بحال نسبت سرویس جدید گوگل نظرات مثبت و منفی متعددی ابراز کرده اند. یکی از جدی ترین انتقادات این است که این سرویس تقلیدی سطح پایینی از My Yahoo! و My MSN است. البته شاید هم انتقاد آنها وارد باشد. زیرا صفحات سفارشی رقبا امکانات بیشتری چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ زیبایی و نوع قالب بندی صفحه در اختیار کاربران می گذارند و نسخه بتای صفحات سفارشی گوگل – اگر اجازه بدهید آنها را MY Google بنامیم- , نسبت به آنها ابزار ضعیف تری محسوب می شوند. البته گوگل مدعی شده است در آینده نزدیک خروجی RSS را نیز به آن اضافه خواهد کرد. با این وجود به هر حال این سرویس ابزار تازه ای در گوگل است و به احتمال زیاد رضایت خاطر بخشی از کاربران را جلب خواهد کرد و حتی موجب افزایش کاربران گوگل نیز خواهد شد.

از دیگر امکانات جالب این سرویس وجود فید های خبری از سایت های بی بی سی و نیویورک تایمز است. بدین ترتیب شما می توانید در صفحات شخصی گوگل خود تعداد مشخصی از تیتر های خبری آنها را داشته باشید. گوگل همچنین بخش پورتالی برای فید اخبار گوگل (Google News) راه اندازی کرده است که هر کس می تواند به تناسب موضوعات و مختلف گلچینی از تیتر های خبری را در صفحه شخصی خود داشته باشد. علاوه بر این کاربران می توانند لیست از فیلم های سینمایی, اخبار آب و هوا و فید های خبر بخش تکنولوژی سایت های Slashdot و WiredNews را نیز دااشته باشند.

بنابراین به نظر می رسد گوگل همچنان تلاش می کند تا شمار محصولات سفارشی خود را افزایش دهد. همچنانکه در زمینه تجاری نیز مدت هاست ابزار کاملا سفارشی AdSense برنامه برای درآمد زایی سایت و وبلاگ ها از طریق قرار دادن آگهی های گوگل در رسانه هایشان - و AdWords – برنامه برای صاحبان تجارت به منظور قرار دادن آگهی هایشان در شبکه وبلاگ ها و وب سایت های گوگل - را در اختیار کاربران قرار داده است تا بدین ترتیب امکان سفارشی سازی گوگل در بالاترین سطوح آن نیز امکانپذیر باشد.

Google Fusion در حال حاضر آخرین برنامه ارائه شده از سوی گوگل به منظور جذب گسترده مخاطبان است. اکنون در آزمایشگاه گوگل پروژه های متعددی از سوی این شرکت در مراحل مختلفی از پیشرفت کاری وجود دارند. برای مشاهده آنها می توانید به آدرس http://labs.google.com مراجعه کنید. برخی از محصولات این آزمایشگاه شامل عبارتند از : Google Web Accelerator, Google Ride Finder, Google Maps و ده پروژه دیگر. البته نسخه بتای برخی از این پروژه ها تاکنون عرضه شده است. بعضی از این محصولات مانند : جستجوگر دسکتاپ و رسیور اخبار گوگل بطور رسمی آغاز بکار کرده اند. تکامل گوگل یک پروسه منطق برای این شرکت محسوب می شود.

در پایان باید گفت گوگلی شرکتی است که مدام در حال توسعه سرویس های خود برای مشتریان است. آنها با ارئه سرویس ها و محصولات جدید به مشتریان خود اجازه پیدا کردن سریع اطلاعات مورد نظرشان را می دهد. همچنین راهنمای تبلیغاتی را نیز در اختیار کسانی که می خواهند اطلاعاتشان توسط دیگران خوانده شود, قرار می دهد. بنابراین می توان امیدوار بود در آینده نزدیک سیر تکاملی سفارشی برنامه های گوگل با سرعت بیشتری ادامه یابد.

منبع : وب پرو نیوز

۴ نظر:

ناشناس گفت...

baz begoo az koja maloome tarafdare moeeni?!!!! :))
in matalebet dar morede google ham bazihash ke man mifahmam jalebeha. movafagh bashi

ناشناس گفت...

salam weblog khob va por mohtavai darid be ma ham sar bezanid.
rasti ba ma ham tabadole link mikonid?

ناشناس گفت...

واقعا اين گوگل حرف نداره... فكر كن اگه مسنجر ياهو بياد چي ميشه؟... كه دارن باهاش ور ميرن... .

ناشناس گفت...

من شنیدم مسوول ads های گوگل یه ایرانیه، امیر تو که پایه گوگل هستی بد نیست یه تحقیقی بکنی. ممنون از بعضی از مطالب مفیدت ; )