یکشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۸۴

توافق سونى و توشيبا براى انتخاب فرمت يكسان براى DVD

روزنامه شرق – 24 اردیبهشت – نویسنده : امیر فهیمی نسخه چاپی

بر طبق گزارش روزنامه های ژاپنی دو شرکت سونی و توشیبا در حال نهایی کردن پروژه ای هستند که بر مبنای آن ساخت نسل جدید DVD ها با استفاده از استاندارد جدید و واحد مورد توافق این دو شرکت صورت خواهد گرفت. آنها امیدوارند این کار باعث حذف کار پراکندگی های موجود در فرمت های DVD ارائه شده به بازار - که موجب تهدید رشد این صنعت است - شود و رضایت بیشتر کاربران را جلب کند. اکنون نزدیک به سه سال است هر یک از این شرکت ها سعی می کنند فرمت خاص خودشان را به بازار دیکته کنند. اما به نظر می رسد اکنون تصمیم گرفتند با امضای یک توافق نامه به سمت استفاده از یک فرمت یکسان حرکت کنند.

سونی و توشیبا در صدر دو گروه رقیبی قرار دارند که در طول سه سال قبل سعی کردند استاندارد های خود در مورد این تکنولوژی را به بازار دیکته کنند و بازار چند میلیارد دلاری DVD پلیر ها, درایور های pc و دیسک های نوری را از آن خود کنند.

سونی در کنار گروه صنعتی ماتسوتیشا - که سازنده اصلی محصولات برند پاناسونیک است - , شرکت سامسونگ, فلیپس و Dell از استانداردی موسوم به Blu-ray استفاده می کنند. در حالی توشیبا در کنار شرکت های معروفی چون NEC و Sanyo برای ساخت DVD های خود از فناوری موسوم به HD DVD بهره می گیرد.

نیهون کیزایی شیمبون سخنگوی این پروژه در باره زمان انتشار جزئیات این توافق می گوید : " جزئیات این پروژه پس از ملاقات مهم سران این دو شرکت که در آن قرار است در مورد زمانبندی اجرای ساخت فرمت یکسان DVD ها تصمیم گیری شود, اعلام خواهد شد. " او روز 16 ماه مه را زمان شروع این پروژه اعلام کرد.

سخنگوی شرکت توشیبا نیز ارائه فرمت یکسان را امری کاملا مثبت می داند و بر این باور است که وجود فرمت های مختلف در سال های اخیر موجب سردرگمی مصرف کنندگان و کندی رشد این صنعت شده است. دو دهه پیش نیز بین شرکت های سازنده نوار ویدئویی جدالی مشابهی برای ارائه فرمت یکسان وجود داشت. در آن زمان جدال اصلی بین دو فرمت VHSو Betamax جریان داشت که در نهایت با پیروزی VHS همراه بود.

سونی و توشیبا اخیرا اعلام کرده اند که مذاکرات خود با استودیو های بزرگ فیلم سازی هالیوود نظیر والت دیزنی را برای پذیرش فرمت واحد جدید استاندارد و استفاده از آن در DVD های جدید محصولاتشان آغاز کرده اند. به نظر می رسد این اقدام نشانه خوب برای نهایی شدن قرار داد همکاری بین دو گروه رقیب صنعت تولید DVD باشد.

به گفته کارشناسان, یکسان شدن فرمت موجب افزایش سود صنعت تولید DVD خواهد شد. زیرا این فرمت یکسان با کاهش قیمت تمام شده DVD همراه خواهد بود که از یکطرف رضایت بیشتر مصرف کنندگان برای خرید آنها را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر هم شرکت های سازنده می توانند با فروش بیشتر با توجه قیمت ارزانتر نسل جدید این رسانه سود بیشتری بدست آورند.

هسته اصلی هر دو فرمت فعلی را لیزر آبی تشکیل می دهد. لیزر آبی نسبت به لیزر قرمز از طول موج کوتاهتری برخوردار است. استفاده از این نوع لیزر در DVD های کنونی موجب شده است تا اطلاعات با قابلیت فشرده سازی بیشتر بر روی دیسک ذخیره شوند. چنین فناوری برای ذخیره کردن فیلم های بلند سینمایی و تلویزیونی که نیاز به ظرفیت بالایی دارد کاملا مناسب است.

فرمت جدید واحد در واقع تلفیقی از فناوری های استفاده شده در استاندارد های خاص هر یک از دو گروه است. ظاهرا قرار است از فناوری سونی برای ذخیره اطلاعات بر روی دیسک های نوری استفاده شود و از فناوری توشیبا هم برای فراهم کردن نرم افزار لازم برای جابجایی اطلاعات و قفل امنیتی برای حفظ کپی رایت استفاده شود.

یکسان شدن فرمت DVD به سود شرکت های سازنده کامپیوتر های شخصی نیز خواهد بود. زیرا دیگر آنها مجبور نیستند درایور های خود را با قابلیت اجرا در دو نوع فرمت مختلف مجهز کنند. این امر موجب کاهش قیمت درایور DVD فروش بیشتر آن خواهد شد.

منبع : رویترز

۲ نظر:

farzad گفت...

salam agha tabadole link mikoni?

ناشناس گفت...

امير جان؛سلام. خوبي؟آقا رايتر من هر سي دي خامي كه مي گذارم توش
پيغام ميده مطمئني سي دي خاليه و بعد سي دي رو ميده بيرون. در واقع اجازه رايت بهم نميده.چي كارش كنم؟راستي وبلاگم فيلتره!بي زحمت اي ميل بزن.ممنون ميشم.