پنجشنبه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۳

گوگل و سایر رقبا به دنبال خرید About.com

بر پایه گزارش روزنامه نیویورک تایمز سایت About.com از طریق مزایده ای به فروش خواهد رسید. به نظر می رسد پیشنهادات نهایی برای خرید این سایت در رنج 350 تا 500 میلیون دلار خواهد بود. هم اکنون شرکت های گوگل, یاهو, AOL, AskJeeves و روزنامه نیویورک تایمز اصلی ترین نامزدان برای خریدن این سایت و ارائه کنندگان بالاترین پیشنهاد محسوب می شوند. این سایت در سال 200 توسط PreMedia به قیمت 690 میلیون دلار خریداری شده بود.

این سایت در حال حاضر دربرگیرنده محتوای بسیار ارزشمندی است. تعداد صفحات این سایت نزدیک به یک میلیون و هفتصد و هشتاد هزار صفحه است و تعداد ویزیتور ماهیانه آن نیز بیش از 20000000 است. در این سایت 475 نیروی ماهر و زبده وجود دارد که محتوای صفحات آنرا روزانه تولید می کنند.

اما کدام شرکت برای خریدن این سایت شایسته تر است ؟ اگرگوگل آنرا بخرد, احتمالا تمامی آگهی آنرا بجز اندکی از آگهی های گوگلی Google Ads را حذف خواهد کرد و صفحات این سایت را در نتایج جستجوی سایت خود قرار خواهد داد و از آن برای بهبود کیفیت پاسخگویی نتایج موتور جستجوی استفاده خواهند کرد. یاهو نیز همین رویه را در قبال این سایت پی خواهد گرفت. البته باید کار بیشتری انجام دهند. مثلا اینکه نیرو های زبده ای بکار بگیرند تا محتوای سایت خود را بدرستی در صفحات این سایت قرار دهند. نیویورک تامیز در صورت خریدن آن دچار اشتباه بزرگی شده است. زیرا انها هیچگاه یک تولید کننده سایت پورتال مانند یاهو نبوده اند. البته اگر آنها نحتوای سایت خود را در About قرار دهند, در آنصورت می توان گفت دست به معامله نسبتا خوبی زده اند. Jeeves از این سایت برای دقیق تر و بهتر کردن نتایج جستجوی سایت خود استفاده می کند و Aol نیز سعی خواهد کرد تا این سایت در شبکه خود قرار دهد.

من شخصا پیش بینی می کنم بالاترین پیشنهاد را یاهو ارائه خواهد کرد زیرا آنها موجودی مالی بسیاری زیدی دارند و تمرکز زیادی روی محتوای سایت خود صفحاتشان دارند. به هر حال هر کسی آنرا بخرد باید سعی کند از حجم آگهی های آزار دهنده اش کم کند. یکی از کارکنان About نظر خود در مورد فروش این سایت را چنین ابراز می کند :

" من فکر می کنم بسیاری از راهنمایان و کارکنان About مایل باشند تا این سایت به کسی فروخته شود که هسته تجارت وب را در مشت خود داشته باشد. من به شخصه گوگل را ترجیح می دهم, اما فکر می کنم مناسب ترین خریدار یاهو باشد. با توجه به آنچه پیشتر در مورد موجودی ذخیره شده توسط یاهو شنیده ام فکر می کنم یاهو مناسب ترین گزینه باشد. به هر حال About در سال 2004 سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بود و آگهی های Adsense گوگل بخش مهمی از این موفقیت بود. بنابراین به نظر می رسد گوگل اصلا دوست ندارد چنین سایتی را از دست بدهد. ما متوجه شده ایم که منبع درآمد ما و همچنین پایدار ماندن سایت وابسته به آگهی های آن می باشد. بدون وجود آگهی ها من بعد می دانم About.com در جایگاه کنونی قرار می گرفت. با حجم زمان و انرژی که صرف بروز رسانی این سایت می شود, من فکر نمی کنم بتوانیم مجانی و رایگان کاری را پیش ببریم.من بسیارامیدوارم مالک بعدی About گوگل باشد. "


هیچ نظری موجود نیست: