دوشنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۳

موتور جستجوی جدید MSN

مایکروسافت موتور جدید جستجوی خود را در چند روز قبل بطور رسمی جایگزین ورژن قبلی آن کرد و بدین ترتیب نسخه بتای موتور جدید جستجو در صفحه اول سایت MSN قرار گرفت. جستجوگری که به نظر می رسد قادر خواهد مشتریان و کاربران بیشتری را به خود جلب کند. تعداد صفحات ایندکس شده در این موتور جستجو نزدیک به 5 میلیون صفحه است که همین امر می تواند آنرا به یکی از قدرتمند ترین موتور های جستجو در جهان کند. گرچه ورود جدی MSN به دنیای جستجو خیلی دیر صورت می گیرد, اما باید آنرا رقیبی بسیار جدی برای یاهو و گوگل دانست.

موفقیت بسیار زیاد گوگل در مدل اقتصادی بسیار سودآور خود, مایکروسافت و سایر رقبا را به نگاه جدی تر به مقوله صنعت موتور های جستجو ترغیب و تحریک کرده است. به عنوان مثال اخیرا آمازون سایت جستجوی خود A9.com را راه اندازی کرده است. امروزه نزدیک به 50 درصد از جستجو های انجام شده توسط کاربران در اینترنت از طریق سایت گوگل انجام می شود. سهم یاهو 24 و MSN 14 درصد است, که بدین ترتیب رتبه های دوم و سوم این صنعت را با فاصله بسیار زیاد و دست نیافتنی از گوگل در اختیار دارند.

با ابن وجود مایکروسافت سابقه طولانی در زمینه کپی برداری از محصولات ارزشمند شرکت های دیگر, تولید نسخه های مشابه و حتی بهتر از نسخه های اصلی دارد. مایکروسافت توانسته است با این کار سهم بیشتری در بازار اشتراکی نسبت به دیگران بدست بیاورد. نمونه هایی از این اقدامات را می توان غلبه قاطعانه مایکروسافت بر شرکت بورلند در زمینه زبان های برنامه نویسی دانست. به عنوان مثال محبوبیت زبان c مایکروسافت بسیار بیشتر از زبان c بورلند است. قربانیان بعدی مایکروسافت نرم افزار های واژه پرداز نظیر Lotus 1-2-3 و Novell’s Netware بودند که بطور کامل مقهور مایکروسافت ورد, واژه پرداز ممتاز مایروسافت شدند. آخرین قربانی را هم می توان مرورگر نت اسکیپ دانست که در سال های در رقابتی نابرابر با اینترنت اکسپلورر کاملا نابود شد. امروزه نزدیک به 90 درصد کاربران کامپیوتر های شخصی از سیتم عامل ویندوز استفاده می کنند که همین مسئله بزرگترین برگ برنده مایکروسافت در جدال با رقبایش است که می تواند از آن برای غلبه بیشتر بر رقبایش استفاده کند.

ویژگی های جدید موتور جستجوی MSN :

موتور جستجوی جدید MSN دارای ویژگی ها و امکانات فراوان و بسیار جالبی است که سایر جستجوگر ها در حال حاضر از آن بی بهره اند. برخی از آنها به قرار زیر است.

· Direct answers to plain language factual searches - پاسخگویی مستقیم به جستجو های ساده زبانی :

بر خلاف گوگل و یاهو, Askjeeves توانایی بهتری برای پیدا کردن نتایج جستجوهای ساده زبانی دارد. جستجوگر MSN با اضافه کردن ابزاری به نام Encarta reference یک گام به جلوتر برداشته است. برای اینکه بهتر متوجه این کاربرد شوید به مثال زیر دقت کنید. اگر شما در کادر جستجوی MSN عبارت "پایتخت روسیه کجاست؟" را تایپ کنید, شما درابتدای صقحه نتایج پاسخ درست یعنی "مسکو" را خواهید دید. حتی سئوالاتی مانند "طول بدن وال آبی چقدر است؟" نیز در صفحه نتایج پاسخ دقیق را به شما برخواهد گرداند. بدون تردید چنین امکانی بسیار مورد توجه دانش آموزان قرار خواهد گرفت, زیرا پیدا کردن جواب سئوالات مربوط به آمار و ارقام و اطلاعات عمومی را برای آنها بسیار آسان تر خواهد کرد. البته توجه کنید برای استفاده از این امکان باید قبل از شروع کردن جستجو دکمه Encarta را کلیک کرده باشید.

· Near me – نزدیک به من :

موتور جستجوی جدید مایکروسافت دارای دکمه ای به نام ‘’near me'’ است که به کاربران کمک می کند تا وب سایت های متعلق به یک منطقه خاص جغرافیایی را پیدا کنند. البته در حال حاضر این ویژگی تنها در مورد کشور امریکا و مناطق جغرافیایی آن به کار می آید.

به محض اینکه شما بر روی اینکه کلیک می کنید, جستجوگر MSN از طریق آدرس آی پی کامپیوترتان موقعیت جغرافیایی شما را محاسبه می کند. گرچه با تغییر تنظیمات کامپیوترتان می تواند نتایج این محاسبه عوض شود. به هر حال مثلا اگر شما ساکن نیویورک هستید و به دنبال سایت خاصی در بوستون می گردید می توانید از این امکان استفاده کنید.

· Search Builder – جستجو ساز :

در سایر موتور های جستجو , اگر کاربری بخواهد نتایج جستجویش را customize سفارشی سازد باید این کار را از طریق گزینه های جستجوی پیشرفته که از طریق لینکی در صفحه جدید باز می شود, انجام دهد. اما در موتور جستجوی MSN این کار از طریق دکمه ای که در سمت راست کادر جستجو قرار دارد انجام می شود. به نظر می رسد این ویژگی موجب کاربر پسند تر شدن این جستجوگر و کمک خوبی به کاربران مبتدی باشد.

با کلیک کردن روی دکمه Search Builder از طریق لینکی که در ست راست پایین کادر جستجو قرار دارد یک منوی dropdown "باز و بسته شو" باز خواهد شد. در ابتدای کار ممکن است این منو برای شما کمی گیج کننده باشد, اما با کمی تامل شما براحتی قادر به استفاده از ویژگی های ارزشمند آن خواهید بود.

گزینه“search terms” به شما امکان اضافه کردن گزینه های جستجوی Boolean "بولی" را می دهد. گزینه Site/ Domain به شما امکان محدود ساختن جستجو به سایت ها و دامین های خاصی و یا حذف سایت ها و دامین های خاصی را از نتایج جستجو خواهد داد. گزینه “Links to” به شما امکان پیدا نتایج را می دهد که سایت های پیدا شده به سایت های مشخصی لینک داده شده باشند.گزینه های Country/ region و language به شما امکان جستجوی در منطقه جغرافیایی و زبان خاصی را می دهد.

اما شاید مهم ترین گزینه این بخش “Result Ranking” باشد. این گزینه به شما امکان می دهد تا نتایج جستجو هایتان را تصحیح کنید و به کمک یک بار سه تایی کنترل بهتری بر نتایج جستجو های بدست آمده داشته باشید. با بالا و پایین بردن این بار شما می توانید انتخاب کنبد که می خواهید نتایج جستجویتان تطابق کامل و یا نسبی با موضوع مورد جستجو داشته باشد. همچنین می توانید نوع سایت هایی که در جواب جستجوی برگردانده می شود را از بین سایت های مشهور و یا ناشناخته و صفحات ایستا یا پویا انتخاب کنید. با استفاده از این امکان ارزشمند شما می توانید نتایج مربوط به یک جستجوی خاص را در رنج های متفاوتی از سایت ها و صفحات ببینید. این ویژگی برای برخی جستجو ها بسیار کاربردی است. به عنوان مثال اگر شما به دنبال پیدا کردن سایت های خبری هستید, ممکن است ترجیح دهید تا سایت هایی با صفحات پویا را ببینید تا سایت هایی با صفحات ایستا.

· Preference setting – تنظیمات :

مهم ترین گزینه در بخش تنظیمات این جستجوگر گزینه “Safe Search” است که به شما امکان می دهد تا تصاویر و متن های صریح سکسی را فیلتر کرده و در نتایج نشان ندهد. قابلیت دیگر این گزینه مشخص کردن تعداد نتایج به نمایش درآمده از یک سایت خاص است.

· Relevancy – ارتباط :

بسیاری از منتقدان مدعی هستند که در مقایسه MSN با گوگل نتایج جستجو های MSN ارتباط کمتری با موضوع مورد جستجو دارد. ولی تجربه من خلاف این را نشان می دهد. مورد ذیل یکی از تجربه های من است.

من عبارت “trade leads” را در هر دو جستجوگر MSN و گوگل آزمایش کردم. نتایج جستجو های برگردانده شده هر دو موتور جستجو با عبارت جستجو شده بسیار مرتبط بود. تنها تفاوت در MSN در این بود که سایت http://trade-leads.rusbiz.com اولین نتیجه برگردانده شده بود. اما در جستجو برای لغت “e-catalog” نتایج بدست آمده در MSN ارتبتط بیتشری با لغت جستجو شده داشت. سایت http://e-catalog.rusbiz.com این بار اولین سایت برگردانده شده در نتایج جستجو بود.

نتیجه :

با احتساب ویژگی هایی که در MSN وجود دارد و گوگل فاقد آنهاست, نظیر : توانایی پاسخگویی به پرس و جو های زبان طبیعی, درجه بندی کیفیت و ارتباط نتایج و همچنین امکان تصحیح و پالایش جستجو ها بطور قطع موتور جستجوی MSN رقیبی بسیار جدی برای جستجوگر گوگل خواهد بود.

منبع : http://www.searchenginejournal.com


هیچ نظری موجود نیست: