چهارشنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۸۹

حذف فیل تر موتور جستجوی گوگل در چین – گوگل در آستانه فیل تر شدن در چین

چین یکی از بدترین کشور های جهان در عرصه حقوق بشر است. این کشور یکی از بزرگ ترین دشمنان اینترنت در جهان است. بسیاری از سایت های معروف نظیر؛ فیس بوک, یوتیوب, توئیتر, بلاگر, گوگل داک و .. در این کشور فیل تر هستند. ایمیل های بسیاری از فعالان حقوق بشر در این کشور که از سرویس هایی مثل جی میل و یاهو میل استفاده می کنند, بار ها مورد سو استفاده مسئولان دولتی قرار گرفته است. مسئولان گوگل تایید می کنند که بسیاری از اکانت های جی میل در کشور چین مورد حمله و استفاده اشخاص ثالثی قرار گرفته است.
نتایج موتور جستجوی گوگل نیز در این کشور فاجعه بار است. فیل ترینگ شدیدی بر نتایح جستجو ها وجود دارد. این فیل ترینگ باعث شد تا روز گذشته مدیران گوگل تصمیم بگیرند تا سرویس های جستجوی خود (گوگل سرچ, جستجوی تصویر و اخبار گوگل) را از دامین چینی گوگل Google.cn به دامین خود در هنگ کنگ Google.com.hk منتقل کنند. بدین ترتیب کاربران چینی گوگل هنگام جستجو به دامین هنگ کنگی ارجاع داده می شوند تا نتایج بدون فیل تر و سالم در اختیار آنها قرار بگیرد. به گفته مدیران گوگل آنها دیگر تحمل ارائه خدمات سانسور شده را نداشتند. در حال کاربران هنگ کنگی نیز کماکان از سرویس بدون فیل تر Google.com.hk استفاده می کنند. اکنون در سراسر کشور چین خدمات گوگل بدون فیل تر ارائه می شود. در حال حاضر به دلیل بار زیاد روی سرور های هنگ کنگی, سرعت دسترسی به خدمات گوگل در چین کاهش یافته است.
البته این تصمیم جسورانه گوگل حتما با واکنش منفی مقامات چینی همراه خواهد بود. دولت چین تحمل ارائه گوگل بدون سانسور به مردمانش را نخواهد داشت. البته مدیران این شرکت امیدوار هستند در راستای گردش آزاد اطلاعات دولت چین به تصمیم گوگل احترام بگذارد. البته چنین خواسته ای از چنین دولتی شبیه رویا است. بنابراین هر لحظه امکان دارد چین برای مقابله به مثل با گوگل همه سرویس باقیمانده فیل تر نشده گوگل را, مانند موتور جستجو را فیل تر کند و داستان وارد مرحله تازه شود.
مدیران گوگل اعلام کرده اند بطور دقیقی به مانیتورینگ سرویس شرکت در چین مشغول هستند و فیل تر شدن سرویس هایشان را با جدیت پیگیری می کنند. صفحه ای هم برای این کار درست شده است که روزانه آپدیت می شود و کاربران می توانند فیل تر شدن یا نشدن سرویس گوگل در چین را متوجه شوند.
وضعیت سرویس های گوگل در چین در 23 مارس 2010 به این شرح است:
موتور جستحوی گوگل: آزاد
سرویس جستجوی عکس: آزاد
یوتیوب: فیل تر
سایت ساز گوگل: فیل تر
اخبار گوگل: آزاد
تبلیغات گوگل: آزاد
گوگل داک: فیل تر
جی میل: آزاد
بلاگر: فیل تر
پیکاسا: فیل تر
گروه های گوگل: فیل تر

منبع: وبلاگ رسمی گوگل

۲ نظر:

moh3n گفت...

وضعیت اینترنت دردنیا به شکلی شده که همچین خبری (نوشته و یا تحلیل) را میتوان تنها با تغییر اسم کشور برای سایر نقاط استفاده کرد

امیر گفت...

دوست عزیز میشه یه کم دقیق تر و واضح تر توضیح بدهید