دوشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۴

روز ملی انرژی هسته ای حق مسلم ماست


سال هاست که در کتاب های درسی هرگاه از دکتر مصدق نامی به میان آمده است، جز با بدی و بدنامی نبوده است. در بهترین شرایط ممکن به او لقب کسی را داده اند که براحتی گول انگلیسی ها را خورده است و در قضیه ملی شدن نفت هم، نقش خاصی نداشته اشت، بلکه این دیگران بوده اند که بازیگر اصلی بوده اند. اوایل انقلاب هم نام خیابان پهلوی را به نام او تغییر دادند، اما به زودی به اشتباه خود پی بردند. امروزه نام آن خیابان کهن و دوست داشتنی تهران، با درختانی به قدمت چند نسل، ولی عصر است.
29 اسفند معمولا آخرین روز از سال است. اغلب مدارس و دانشگاه ها از چند روز مانده به نوروز تعطیل می شوند. اکثر ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی هم در دو سه روز آخر سال عملا تعطیل هستند. بنابراین این روز از نظر اداری ارزش چندانی ندارد. اما تعطیلی آن بیشتر به جهت اهمیت تاریخی آن است. همان سالروز ملی شدن صنعت نفت. همان ماده کذایی که چندین دهه است که بودجه این مملکت را تامین می کند.
تعداد تعطیلات رسمی در ایران نسبت به خیلی از کشور ها بیشتر است. همیشه دغدغه دولت و مجلس کاهش تعداد تعطیلات بوده است. همیشه هم دم دست ترین روز برای حذف 29 اسفند بوده است. در کشوری که معمولا راندمان ادارت،مدارس و دانشگاه ها چیزی نزدیک صفر است و همه بر سر و کله هم می زنند تا آخر سر این پول نفت بین شان تقسیم شود. اگر تعداد تعطیلات به صفر هم برسد فرق چندانی نمی کند.
باز هم قرار است تعطیلی 29 اسفند حذف شود. قرار است فراموش کنیم تلاش های دکتر مصدق و اندک یاران وفادارش. آنکه با هزینه شخصی اش به دادگاه لاهه رفت تا از تاراج نفت توسط انگلیسی ها جلوگیری کند. همان ها که دانشجویان و طلاب بسیجی مقابل باغ قلهک شان تظاهرات می کنند و می خواهند آنها را از ایران بیرون کنند. و البته همان ها که برایشان دکتر مصدق دشمن تر از انگلیسی هاست.
مذاکرات با روس ها خوب پیش می رود. بزودی انرژی هسته ای حق مسلم ماست ممکن است در خاک روسیه کبیر ملی شود. از آن به بعد می توان آن روز را در تقویم ها با رنگ قرمز نوشت و تمام 29 اسفند ها را پاک کرد. مثلا تمام نشانه های دیگر دکتر مصدق که پاک شده اند. حالا فقط یک آرامگاه ساده در احمد آباد نشانه مردی است که عمر خویش را به آرمانش گذاشت و در تبعید و بی خبری از این دنیای فانی پرشید.
مشاهده : اعتراض به حذف تعطیلات 29 اسفند و سیزده بدر

هیچ نظری موجود نیست: