دوشنبه، فروردین ۱۵، ۱۳۸۴

تروریسم بر روی وب

رویترز – دبی – جنگجویان اسلامگرا که سعی دارند تا از طریق اعمال خشونت بار و گردن زدن افراد نظامی و غیر نظامی در عراق, قدرتشان را به مردم جهان نشان بدهند, اکنون به دنبال ارائه روش تازه و مطمئن تری برای نمایش صحنه های رقت بار گردن زدن قربانیان در اینترنت هستند. هدف آنها از چنین اعمال تحریک کننده ای دور نشدن از فضای سایبر و تاثیر بیشتری بر ذهن و روان جهانیان است.

گروه های تروریستی پیشرو نظیر شاخه عراقی القاعده اکنون بدنبال دسترسی به یک فضای ثابت و مطمئن برای راه اندازی وب سایت های خود می باشند, با این وجود این گروه هم اکنون از سایت های خوش ساخته ولی کم اثر اسلامی برای انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به جنایات خود استفاده می کند.

در یکی از این کلیپ های اینترنتی ما صحنه های تکان خوردن شدید دوربین را که حاصل از انفجار بسیار بزرگ است را می بینیم. در این ویدئو صدای یک جنجگو هم شنیده می شود که عبارت ا... اکبر را فریاد می زند. در ادامه تصاویر مربوط به انفجار یک کامیون پر از بمب در نزدیکی هتل بغداد در ماه جاری پخش می شود. چند سگ وحشت زده در حال فرار نیز قابل دیدن هستند.

متخصصان رسانه ای بر این باور هستند که سایت های ثابتی که هرگونه ارتباط با جنگویان را رد می کنند و ادعا دارند تنها به کاربران عادی اجازه ارسال پست می دهند, تبدیل به یک پلت فرم قابل اعتماد برای تروریست ها شده است. یکی از کارشناسان اروپایی که مدافع فعالیت های اینترنتی چنین گروه هایی است می گوید : « اکنون زمانی است که سایت های اسلامی می بایست بطور مستمر فعالیت کنند. این سایت ها توانسته اند به موقعیت پایداری برسند. و پیدا کردنشان در اینترنت بسیار آسانتر شده است. آنها تبدیل به محیط های قابل اطمینان و امنی برای دیدار مجازی و گفتگوی جنگجویان مسلمان شده است. » این کارشناس بعلت مسائل امنیتی حاضر به افشای نام خود نشده است.

وب سایت های اینترنتی ابزار بسیار قدرتمندی برای تکثیر و رشد عقاید تروریستی و جذب نیرو های تازه هستند. آااتثتنصضثبباوجودی که چنین گروه هایی اهداف اصلی دولت امریکا در مبارزه با تروریسم محسوب می شوند و بشدت فعالیت های آنها زیر نظر سرویس های اطلاعاتی این کشور قرار دارد, اما می توانند با تعویض شرکت های ارائه کننده فضا در وب همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. تعویض مکرر سرویس های ارائه کننده هاست مشکلاتی برای دولت امریکا در توقیف سایت های این گروه بوجد آورده است. راجر کرسی از اعضای سابق کاخ سفید که از مشاوران بالا رتبه امور امنیتی آنرا هم بر عهده داشته است می گوید : « مسئله مبارزه ما با این گروه تبدیل به یک بازی موش و گربه تمام نشدن شده است. هر زمان که در یک سرور ما سایتی را توقیف می کنیم, در یک سرور دیگر آن سایت فعالیتش را مجدد آغاز می کند و این بازی همچنان ادامه می یابد. »

ابو مصعب الزرقاوی رهبر گروهک تروریستی القاعده که فرماندهی جنگ به تعبیر خود "مقدس" در عراق را بر عهده دارد, بزودی سایت ثابت و اصلی خودش را راه اندازی می کند تا بتواند مبارزه اش علیه نیرو های "اشغالگر" امریکایی را وارد فاز جدیدی کند. انتشار چنین اخباری پیرامون القاعده می تواند نشانه بد و خطرناکی برای سرویس های اطلاعاتی کشور های غربی باشد. یکی از کارشناسان مسائل رسانه ای معتقد است که افرادی که بدنبال محدود سازی اثرات مخرب پست های خشونت بار گروه هایی تروریستی هستند, با این وجود ممکن است ترجیح دهند تا وب سایت های ایشان دارای حالت ثابتی باشد و سرور هایشان زیاد دستخوش تغییر نشود. او در ادامه می گوید : « ثابت ماندن سرور ها و شرکت های ارائه کننده خدمات به ایت سایت فواید بسیار زیادی دارد, زیرا در صورت تعویض مدام سرور ها پیگیری رد پای تروریست ها سخت تر می شود. با ثابت ماندن آنها, امکان شناسایی کردن و بازداشت آنها بیشتر می شود. »

رسانه های جنگ طلب

برای اولین بار در طی ماه های اخیر کارشناسان اعلام کرده اند که استمرار وجود سایت های اینترنتی, نوعی رسانه شخصی را برای جنگ طلبان مهیا کرده است. وجود چنین سایت هایی برای پوشش اخبار و مواردی نظیر پوشش فوری خبر حملات تروریستی و گردن زدن قربانیان, همانند تلویزیون های ماهواره ای و خبرگزاری بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد. حتی شبکه از سایت های وابسته به اسامه بن لادن هم بوجود آمده است تا اطلاعیه ها و پیغام های او را بطور آنلاین منتشر کند و از دستکاری آنها توسط شبکه های تلویزیونی عرب زبان - که زیر فشار شدید امریکا برای انکار هرگونه گسترش و تبلیغ القاعده قرار دارند – جلوگیری کنند. کارشناس طرفدار فعالیت اینترنتی القاعده می گوید : « آنها دیگر نیازی ندارند تا به شبکه های تلویزیونی بروند, با روزنامه ها و خبرگزای مصاحبه کنند. دیگر نیازی نیست برای رساندن پیام خود به گوش جهانیان از خبرنگار CNN دعوت کنند تا به پیش آنها برود – شبیه کاری که اسامه بن لادن در دهه نود برای اعلام حیات سیاسی گروه خود می کرد - . حالا می توانند براحتی اخبار شان را از طریق سایت های اینترنتی خود براحتی منتشر کنند و با مخطبانشان بصورت آنلاین در ارتباط باشند.

امیر گلستان مدیر شرکت امریکایی Micfo که یک ارائه خدمات هاستینگ در وب محسوب می شود, در گفتگو با ما اعلام کرد که شرکت متبوعش بخاطر فروش فضای و ارائه خدمات به وب سایت تندروی اسلامی به نام الانصار از سوی FBI مرد بازجویی و پیگرد قانونی قرار گرفته است. معمولا برخی از اطلاعیه و پیغام های مهم گروهک تروریستی اسلامی در این سایت منشتر می شود. او می گوید : « ماموران FBI به ما گفتند در صورت پیدا کردن مدرک قانونی علیه ما باز سراغ شرکت مان خواهد آمد. اما از آن زمان دیگر خبر ی از آنها نشده است. »

رابرت کورن روره وکیل امریکایی ساکن واشنگتن که سابقه دیرینی در دفاع از حقوق مربوط به آزادی بین دارد, معتقد است که بر طبق قوانین قضایی امریکا هیچ شرکتی را بخاطر ارائه فضا و خدمات هاستینگ وب به سایت هایی که مطالب ضد امریکایی منتشر می کنند, نمی توان محکوم کرد. او می گوید : « در این قضیه تنها سئوالی که مطرح می شود این است که آیا یک سایت از سازمان های تروریستی حمایت بعمل آورده است یا نه ؟ » او با اشاره قانون ضد تروریستی که بعد از وقایع 11 سپتامبر در امریکا مورد تصویب قرار گرفته است, می گوید که مقامات قضایی می توانند با استناد به آن قانون به پیگیری سایت های مشکوک به ارتباط با تروریست ها بپردازند.

پل ادل کارشناس ساکن لندن که برای مدت فعالیت وب سایت های اصلی القاعده را بررسی کرده است می گوید : « بستن سایت و فیلترینگ آنها توسط دولت امریکا و مواجه شدن با موج مخالفت های عمومی در اینباره, می تواند از لحاظ سیاسی ادعا های واشنگتن در مورد دفاع از و حمایت از آزادی بیان را به شدت به مخاطره بیندازد. »

منبع : CNN

هیچ نظری موجود نیست: