دوشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۴

Gmail در يك سالي كه گذشت‌




روزنامه دنیای اقتصاد - 22 فروردین - نویسنده امیر فهیمی


نسخه چاپی


اول آوريل سال 2004 زماني كه نسخه آزمايشي جي‌ميل مورد بهره‌برداري قرار گرفت، كمي‌‌بيش از هزار دعوتنامه در اختيار تعدادي از كاربران قرار گرفت تا آنها بتوانند براي خود اكانت جي‌ميل درست كنند. تعداد محدودي دعوتنامه هم در اختيار آنها قرار گرفت تا بتوانند براي كساني كه مي‌‌شناسند ارسال كنند و شبكه جي‌ميل دار‌ها گسترده‌تر شود. در آن زمان رسيدن يك دعوتنامه جي‌ميل شبيه به دريافت يك نعمت خداوندي بود و همگان منتظر دريافت آن بودند تا زودتر بتوانند از اين ايميل رايگان استفاده كنند. علت به وجود آمدن چنين شور و شوقي در ميان كاربران هم بسيار واضح بود. جي‌ميل نه تنها موجب شده بود تا عرصه رقابت ايميل‌هاي رايگان پيشرفتي بزرگ را به خود ببيند، بلكه ساير رقبا را كه تا ديروز با خيال راحت به فعاليت مي‌‌پرداختند در شوكي بزرگ فرو برد.


در سال گذشته دو شركت عمده ارائه كننده ايميل رايگان يعني MSN و ياهو به ترتيب تنها 2 و 4مگا بايت فضاي ذخيره‌سازي به كاربران مي‌‌دادند و اصلا فكر نمي‌‌كردند رقيبي به نام جي‌ميل يك شبه ظهور كند و فضاي رايگان به اندازه 500 و 250 برابري آنها به كاربران بدهد و بسياري از مشتريانشان را به سوي خود جذب كند. اين ميزان ظرفيت ذخيره سازي حتي چند برابر فضايي بود كه در آن زمان MSN و ياهو به كاربران سرويس‌هاي پولي شان مي‌‌دادند.


با وجود گذشت بيش از يكسال از آغاز به‌ كار جي‌ميل، مسوولان گوگل در مورد گمانه زني‌هاي موجود در مورد تاريخ عمومي‌‌شدن آن و ثبت نام بدون دعوتنامه‌اي سكوت اختيار كرده‌اند و ظاهرا همچنان قصد دارند تا سرويس خود را در وضعيت بتا نگه دارند. شايد هم هنوز آمادگي لازم براي اين كار را ندارند، زيرا عمومي‌‌شدن جي‌ميل مي‌‌تواند منجر به چند برابر شدن كاربران آن شود. البته ممكن است گوگل هيچوقت نحوه ثبت نام جي‌ميل را تغيير ندهد، زيرا شيوه فعلي موجب كسب ارزش‌هاي كاذب هم براي آن شده است. در طول دوازده ماه گذشته رقباي جي‌ميل سعي كرده‌اند با ارتقاي ظرفيت خود به 250مگا بايت رقابتشان با جي‌ميل را همچنان حفظ كنند. علاوه بر اين در اوايل هفته گذشته ياهو رسما اعلام كرد كه قصد دارد ظرفيت ايميل‌هاي خود را به يك گيگا بايت افزايش دهد. در روز‌هاي اخير نيز خبر دو برابر شدن ظرفيت جي‌ميل از يك گيگا بايت به 2گيگا بايت، توانسته به خوبي جنگ رواني ياهو را در مورد يك گيگا بايتي كردن ظرفيت صندوق‌هاي پستي خود خنثي كند.


ارائه جي‌ميل هم خالي از مباحثات و انتقادات نبود. گروه‌هاي بسياري از گوگل به خاطر به راه‌اندازي سرويس ايميل رايگان خود شكايت كردند. آنها معتقد بودند ارائه جي‌ميل پرسش‌هاي بسيار روشن و در عين حال مخاطره آميزي را براي آنها در زمينه چگونگي استفاده گوگل از داده‌هاي كاربران و ذخيره كردنشان بر انگيخته است و گوگل بايد پاسخ اين ابهامات را بدهد. اما وجود چنين نگراني‌ها و شكاياتي هم باعث نشد تا در اوايل سال 2004 داشتن اكانت جي‌ميل بدل به امري بسيار ارزشمند براي كاربران اينترنتي شود. دعوتنامه جي‌ميل با قيمت 100دلار و حتي بيشتر از طريق حراجي‌هايEbay بفروش مي‌‌رسيد. هر چند با افزايش تعداد دعوتنامه‌هاي جي‌ميل توسط گوگل و راه اندازي سايت‌هايي كه اين دعوت نامه‌ها را به طور رايگان در اختيار كاربران قرار مي‌‌دادند، تجارت اينترنتي اين دعوتنامه از سكه افتاد.


بسياري از كساني كه در طول سال گذشته سعي كردند به جي‌ميل به عنوان ابزاري فراتر از يك ايميل نگاه كنند، توانسته اند روش‌هاي جديدي براي استفاده از آن به عنوان تنظيم كننده ارتباطات اينترنتي خود پيدا كنند. ابزار‌ها و سايت‌هاي متعددي به وجود آمده اند كه توانسته‌اند از قابليت پنهان جي‌ميل بيشترين استفاده را در اختيار كاربران خود قرار دهند. به نظر مي‌‌رسد در دومين سال فعاليت جي‌ميل، باز هم بتواند با اقتدار سرآمد ساير ايميل‌هاي مبتني بر وب ديگر باشد.

هیچ نظری موجود نیست: