یکشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۸۴

تاریخچه ای از جستجو های گوگل

روزنامه شرق - 4 اردیبهشت – نویسنده امیر فهیمی نسخه چاپی

گوگل به تازگى سرويس جديدى به نام My Search History را به موتور جست وجوى خود اضافه كرده است. اين سرويس امكان پيدا كردن اطلاعاتى كه ممكن است در اينترنت گم كرده باشيد، را به شما مى دهد. شيوه كار اين سرويس بدين صورت است كه پس از ورود به حساب شخصى تان در گوگل (مثلاً از طريق جى ميل) لينكى با عنوان search history در قسمت بالايى سمت راست صفحه اصلى گوگل قرار خواهد گرفت. با كليك كردن بر روى اين لينك، فهرستى از عباراتى كه تا پيش از اين مورد جست وجو قرار داده ايد به همراه نتايج آنها بر روى صفحه تان ظاهر مى شود.
علاوه بر اين در سمت راست فهرست مذكور تقويمى قرار دارد كه بر حسب ميزان جست وجو هاى شما در روز هاى مختلف، به رنگ سبز خاصى
در مى آيد. مثلاً اگر در روز خاصى بيشتر از
۲۱ بار عمل جست وجو را انجام داده باشيد، رنگ آن روز سبز پررنگ خواهد بود. اگر هم تعداد جست وجو هاى شما بين ۱ تا ۵ مورد است، رنگ آن روز سبز كمرنگ خواهد بود. رنگ سفيد هم به معناى روز بدون جست وجو است. همچنين امكان توقف فعاليت اين سرويس براى كاربران نيز وجود دارد براى اين كار بر روى لينك pause كه در نوار آبى رنگ قرار دارد تا جست وجو هاى شما ديگر ذخيره نشود. با استفاده از لينك Remove Items نيز مى توانيد به صورت منفرد عبارات جست وجو شده و نتايج آنها را حذف كنيد. به طور معمول از طريق هر كامپيوترى شما مى توانيد به تاريخچه جست وجو هاى خود از طريق اين سرويس دسترسى داشته باشيد.


به طور كلى مى توان گفت گوگل سعى كرده است تاريخچه جست وجو هاى افراد به صورت بسيار هوشمندانه و جامعى مديريت كند. البته گوگل اولين موتور جست وجويى نيست كه دست به ذخيره كردن جست وجو هاى شخصى افراد مى زند. پيشتر از آن جست وجوگر Ask Jeeves توانسته بود تا حدود زيادى اين سرويس را در اختيار كاربرانش قرار دهد. در اين سرويس گوگل هم مانند ساير برنامه هاى اين شركت بيشترين تمركز بر روى كاربردى تر بودن سرويس قرار گرفته است و در صفحه مربوط به search history تنها اطلاعات مورد نياز كاربر ظاهر مى شود. يكى از ويژگى ارزشمند اين سرويس امكان جست وجوى انحصارى در صفحاتى است كه تاكنون آنها را بازديد كرده ايد. با استفاده از اين ويژگى دايره اى محدود و فيلتر شده از اطلاعات در اختيار كاربر قرار مى گيرد و او به راحتى مى تواند موضوعات مورد علاقه اش را كه قبلاً مشاهده كرده است پيدا كند. در اين شرايط ديگر نيازى به وارد كردن عبارت دقيق براى موضوع جست وجو نيست و صفحات گم شده تان در فضاى اينترنت را به سرعت پيدا خواهيد كرد.
در قسمت راهنماى اين سرويس درباره ويژگى هاى آن مى خوانيم:
* به شما امكان پيدا كردن صفحات وابسته را نيز مى دهيم. شما مى توانيد هر آن چيزى را كه گوگل مثلاً درباره «سيب، قلاب ماهيگيرى» و... پيشتر به شما نشان داده است، با كليك بر روى لينك
Related history كه در جلوى بعضى از عبارات جست وجو شده ظاهر مى شود، مشاهده كنيد.
My Search History اطلاعات مفيدى هم در هنگام جست وجو در سايت گوگل در اختيار شما مى گذارد. پس از فهرست مربوط به نتايج جست وجو، تعداد دفعاتى كه بر روى لينك نتيجه خاصى كليك كرده ايد و همچنين تاريخ آخرين بازديدتان را به شما نشان مى دهد. اگر ما به اين نتيجه برسيم كه چنين مسئله اى به شما در پيدا كردن آنچه به دنبال آن هستيد كمك مى كند، تمام صفحاتى را كه روى آن كليك كرده ايد جمع آورى خواهيم كرد و آنها را در قسمت بالايى مربوط به نتايج جست وجو قرار خواهيم داد.
بزرگترين مشكل فعلى اين سيستم عدم سازگارى با اكثر سرويس هاى گوگل است. ذخيره كردن جست وجو هاى قسمت جست وجوى تصويرى گوگل، بخش اخبار و همچنين فروشگاه گوگل
Froogle قطعاً مى تواند باعث جذابيت بيشتر اين سرويس شود. اين سرويس قابليت اجرا در مرورگرهاى اينترنت اكسپلورر (۴+)، فايرفاكس، موزيلا، نت اسكيپ ۶ و سفرى ۲ و۱ را دارد. براى استفاده از اين سرويس كافى است به آدرس http://www.google.com/searchhistory برويد و اطلاعات ورودى تان را وارد كنيد.
البته توجه كنيد كه در صفحه اصلى
search history گوگل آدرس هاى مربوط به آخرين جست وجو هاى انجام شده توسط شما قرار داد. لينك هايى كه بر روى آن كليك مى كنيد و سايت هايى كه وارد آن مى شويد، ممكن است بخواهند بدانند شما از چه طريقى وارد سايت آنها شده ايد تا بتوانند نوع علاقه مندى هاى كاربرانشان را بدانند، مسلماً چنين مسئله اى با اصل حفظ حريم شخصى در اينترنت در تعارض است و گوگل بايد به فكر چاره براى جلوگيرى از مشكلات احتمالى باشد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

امیر جون اون نرم افزار css2 تو بازار موجوده؟ شما دیدی؟ باهاش کار کردی؟ تو مایه دریم ویور و گولایوه؟ من css بلد نیستم. ولی html بلدم. قالب وبلاگم رو می پسندی؟ کار خودمه. فقط نمیشه کاریش کنم که اسکرول افقی نداشته باشه. Css می تونه نجاتش بده؟ برای بلاگ فا میشه لینکدونی هم درست کرد؟ لینکدونی شما تو بلاگ اسپات آف لاین هم میشه لینک گذاشت توش یا باید همه کارها رو آن لاین انجام بدی؟ قالب حرفه ای مال ؛ برای بلاگ فا سراغ داری؟ خسته شدم این قدر قالب ساختم!فقط رنگ هاش فرق می کنه. الان هم به اعتراض؛ به خاطر اکبر گنجی وبلاگم سیاه پوش شده. تا یه هفته. یادت باشه کامنت هات رو آف بنویسی و فقط برای پستش آن شی. مخلصیم.
یادم رفت بگم که شما به همه نوشته ها در مورد گنجی لینک دادی جز به من! ای ول.

ناشناس گفت...

گوگل هيچ وقت كم نمياره... ببين دو تا دانشجو چيكارش كردن... ولي خداييش عجب شركتيه... اگه من صاحبش بودم چي ميشد... .