چهارشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۸۴

اسپم بیشتر, تاثیر کمتر

روزنامه دنیای اقتصاد - 28 فروردین – نویسنده : امیر فهیمینسخه چاپی

همچنانکه ایمیل های اسپم در حال اشغال صندوق های پستی در اینترنت هستند, بسیاری از افرادی که روزانه چنین اسپم های ناخواسته ای را دریافت می کنند تقریبا پذیرفته اند که دریافت چنین ایمیل هایی در اینترنت امری اجتناب ناپذیر است و باید با آن کنار بیایند.

تحقیق انجام شده توسط دبوراه فالوو از اعضای موسسه Pew Internet & American Life به بررسی وضعیت ایمیل های ارسال شده که از فیلتر CAN-SPAM گذشته اند پرداخته است. نتایج این بررسی نشان می دهد که با وجود افزایش نسبی تعداد اسپم ها, تعداد بیشتری از افراد چگونگی واکنش درست در قبال این ایمیل های ناخواسته را فراگرفته اند و به واقع توانسته اند با آن کنار بیایند. حقیقتا درصد زیادی از افرادی که اسپم دریافت می کنند, آنرا به عنوان بخش جدا ناپذیری از ایمیل های روزانه شان پذیرفته اند و سعی می کنند با اعتنایی از کنار آنها بگذرند.

برای مشخص کردن یافته هایشان موسسه pew یک نظر سنجی گسترده را زا طریق تلفن میان کاربران اینترنت انجام داده است. بازه زمانی این بررسی از 13 ژانویه تا 9 فوریه 2005 بوده است. در ادامه می توانید برخی از مهمترین نتایج این نظر سنجی را مشاهده کنید.

· 52 درصد از کاربران اینترنت دریافت اسپم را مشکلی بزرگ می دانند.

· 28 درصد از کاربران که از ایمیل های شخصی استفاده می کنند, می گویند که نسبت به سال گذشته اسپم های بیشتری دریافت می کنند و در مقابل 22 نیز اعتقاد دارند درصد چنین ایمیل هایی کمتر شده است.

· 21 درصد از کاربران که از ایمیل های تجاری استفاده می کنند, می گویند که نسبت به سال گذشته اسپم های بیشتری دریافت می کنند و در مقابل 16 نیز اعتقاد دارند درصد چنین ایمیل هایی کمتر شده است.

· 53 درصد از کاربران می گویند که وجود اسپم ها باعث شده است تا اعتماد آنها به ایمیل هایشان کم شود. این در حالیست این مقدار در سال گذشته 62 درصد بوده است.

· 22 درصد از کاربران ایمیل می گویند که اسپم ها باعث شده است تا میزان استفاده آنها از ایمیل ها در مجموع کمتر شود. این در حالیست که این میزان در سال گذشته 29 درصد بوده است.

· 67 درصد از کاربران بر این باور هستند که دریافت اسپم باعث شده است تا آنلاین بودن برای آنها امری ناخوشایند و آزار دهنده باش. این مقدار در سال گذشته 77 درصد بوده است.

· 63 درصد از کاربران می گویند که اسپم های پورنو دریافت می کنند, این در حالیست که میزان کاربرانی که چنین اسپم هایی در سال گذشته دریافت می کردند 71 درصد بوده است.

· 35 درصد از کاربران می گویند که آنها ایمیل های ناخواسته ای دریافت می کنند که در متن آنها از ایشان خواسته شده است اطلاعات شخصی مالی شان برای فرستنده ارسال کنند.

آمار نهایی نشان می دهد که افزایش حملات پیشینگ از طریق شبیه سازی ایمیل آلوده با ایمیل های حقیقی صورت می گیرد. همانطور که پیشتر ذکر شد 35 درصد از کاربرانی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته بودند, ایمیل های ناخواسته ای دریافت می کنند که از آنها خواسته می شود اطلاعات شخصی مربوط به حساب های مالی و کارت های اعتباری شان را برای نشانی فرستنده اسپم ارسال کنند. به هر حال همانطور که مشخص است, گرچه شمار حملات پیشینگ از طریق فرستادن ایمیل های ناخواسته افزایش یافته است, اما در سوی دیگر تعداد اسپم های با محتوای پورنو بصورت قابل ذکری کاهش یافته است.

هدف دیگر این آزمایش بررسی واکنش کاربران نسبت به دریافت ایمیل های اسپم است. بررسی سال 2003 نشان می دهد که 25 درصد از کاربران بخاطر وجود اسپم کمتر از ایمیل استفاده می کنند. 52 درصد نیز معتقدند که اسپم باعث شده تا اعتماد آنها به سرویس های ایمیل بطور کلی کاهش یابد. علاوه بر این 71 درصد از کاربران نیز می گویند وجود اسپم های باعث شده است تا آنلاین بودن امری ناخوشایند و آزار دهنده برای ایشان باشد.

با این وجود کاربران روش کنار آمدن با چنین ایمیل های ناخواسته ای را آموخته اند. واکنش های متفاوت کاربران به چنین ایمیل هایی در سال 2004 نسبت به سال های قبل, حاکی از کم شدن اهمیت اسپم هاست. مطالعه pew نتایج زیر را آشکار می سازد :

در ژانویه 2005, 22 درصد از کاربران ایمیل گفته اند که وجود اسپم ها باعث کاهش استفاده کلی آنها از ایمیل شده است – این میزان 19 درصد نسبت به 19 ماه قبل کاهش نشان می دهد - . 53 درصد هم بر این باور هستند که دریافت اسپم باعث شده است از اعتماد کلی آنها به ایمیل کاسته شود – 1 درصد بیشتر از 19 ماه گذشته- . تاثیر کلی اسپم بر فضای اینترنت هم شاهد افت نسبی بوده است. 67 درصد از کاربران می گویند اسپم باعث شده است که آنلاین بودن امری ناخوشانید و آزار دهنده برایشان باشد. این آمار نسبت به 19 ماه قبل 4 درصد کاهش نشان می دهد.

در حالیکه برخورد کاربران با اسپم ها به طرز محسوسی تغییر کرده است, اما توانایی آنها در قبال محافظت از دستگاه هایشان در برابر آنها تغییر خاصی نکرده است.بر طبق آخرین مطالعه صورت گرفته, 69 درصد از کاربران اعلام کرده اند که ا ارسال آدرس های ایمیل خود به وب سایت ها پرهیز می کنند. زیرا بر این باور هستند که وب سایت ها بهترین محل برای اسپمر ها برای جمع کردن آدرس های ایمیل است. این آمار نسبت به قبل کاهش 5 درصدی را نشان می دهد که عدد چندان امیدوار کننده ای نیست.

در حال حاضر به نظر می رسد درصد افرادی که تمایل دارند محتوای ایمیل های ناخواسته تجاری شان را چک کنند به رقم قابل اعتنایی رسیده است. آنها دوست دارند بدانند چه کالا هایی در این اسپم ها تبلیغ شده اند. 6 درصد از کاربران می گویند سفارش خرید محصولات و سرویس هایی که از طریق اسپم به آنها پیشنهاد شده است را داده اند. البته این رقم نسبت به 7درصد ژوئن 2004 و 5 درصد سال گذشته تغییر چشمگیری نکرده است. البته همین عدد هم می تواند اسپم را برای صاحبان تجارت پدیده ای پر سود و ارزشمند کند.

منبع : وب پرو نیوز

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خوب گوگل و ياهو كه اين مشكلو ندارن اسپم ها يه جاي مخصوص داره .جالب بود مطلبت. موفق باشي

مهرداد گفت...

سلام
خیلی مقاله جالبی بود ایول