دوشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۴

یاهو گوگل جدید است

روزنامه شرق - 22 فروردین - ترجمه امیرفهیمی


نسخه چاپی



گوگل در حال از دست دادن جايگاه اولى خود است و فاصله نجومى اش با رقبا به سرعت كمتر و كمتر مى شود. اين بودجه كلان مايكروسافت در زمينه موتورهاى جست وجو و يا يك نابغه تحصيل كرده MIT نيستند كه گوگل را از صدر پايين كشيده اند بلكه اين ياهو است كه اكنون به سرعت نردبان هاى ترقى را طى مى كند و گوگل را به زير مى كشد. ديگر هيچكس حق ندارد بگويد ياهو رقيب قابل اعتنايى براى گوگل نيست.
محبوبيت و شهرت گوگل از سه چيز ناشى مى شود: كيفيت نتايج موتور جست وجويش، تحقيقات وسيع و تكرارى نبودن محصولاتش و فراهم كردن محيطى براى ساير برنامه ها براى ارتباط با آن كه تحت عنوان كدهاى رابط كاربرى API ناميده مى شود. پديده جست وجو بسته به نيروى تفكر ذهن ماست. اگر پول و دستگاه هاى بيشترى در ايندكس كردن صفحات وب به كار ببريد، نتايج بهترى خواهيد گرفت. بنابراين مى توان گفت همان دو مورد آخر علت برترى و تمايز گوگل نسبت به ساير رقباست.
آزمايشگاه گوگل به عنوان مدلى از تجارت نوين اينترنتى مورد بهره بردارى قرار گرفت. اما در آن زمان ياهو همچنان سرگرم مسائل مالى خود، تبليغات pop up و بريتنى اسپيرز بود. با اين وجود ياهو خيلى زود متوجه نقصان خود شد. آدرس accountants ماه گذشته راه اندازى شد. ايده آن دقيقاً شبيه به آزمايشگاه گوگل labs.google.com است. محلى براى كار كردن بر روى پروژه هاى جديد و جذاب. بر خلاف گوگل، ياهو اسناد خود را منتشر كرد و اسامى محققان را اعلام كرد تا در اينجا برترى فاحشى نسبت به گوگل داشته باشد.




زمانى كه گوگل كدهاى رابط كاربرى API خود را منتشر كرد، پديده اى بسيار ارزشمند به حساب مى آمد. قابليت پرس و جو از گوگل از داخل برنامه هاى شخصى، نكته بسيار سودمندى براى برنامه نويسان محسوب مى شد. همزمان با گوگل E bay و آمازون نيز API سايت هايشان را منتشر كردند. گوگل با فراهم كردن چرخه اى از برنامه ها و تكنيك هاى كدنويسى وابسته به آن، موفقيت بزرگى را در سايت خود پديد آورد. در آن زمان گوگل در اين عرصه يكه تاز بود. در حال حاضر ياهو API خود را منتشر كرده است. نسبت به API گوگل كدهاى ساخت يافته تر و كاملترى هستند. از نظر فنى نيز قابليت خوانايى بيشتر و استفاده آسان ترى دارند. بنابراين ياهو دو ويژگى برتر نسبت به گوگل در اين زمينه دارد.
در مورد محصولات جديد اين دو شركت چه مى توان گفت؟ گوگل در ماه قبل ابزارى به نام Google Maps را منتشر كرد كه مورد استقبال كاربران قرار گرفت. هر چند امكان جديد ياهو براى قراردادن وضعيت جارى ترافيك خيابان ها در نقشه ابزار كاربردى ترى به نظر مى رسد. در زمينه سرويس اى ميل هاى رايگان نيز رقابت تنگاتنگى وجود دارد. هر چند جى ميل با ارائه صندوق پستى يك گيگابايتى چهار برابر بيشتر از ياهو به كاربرانش فضاى ذخيره سازى مى دهد. حدود دو هفته پيش ياهو به كاربرانش وعده داد تا ظرفيت صندوق پستى اش را به يك گيگابايت مى رساند تا آنها ديگر مشكلى را احساس نكنند. در زمينه سرويس هاى وبلاگ، گوگل سال گذشته سرويس محبوب بلاگر را خريدارى كرد. با اين وجود تا به حال تغييرات چشمگيرى براى بهبود كيفيت آن انجام نداده است. در سوى ديگر ياهو در روزهاى اخير سرويس وبلاگى خود كه - همراه با شبكه اجتماعى نيز - است را با عنوان ياهو ۳۶۰ منتشر كرد. نكته مثبت سرويس جديد ياهو سازگارى حداكثرى آن با ساير خدمات و محصولات ياهو است.
گوگل اكنون يك برنامه قدرتمند مديريت و اديت تصاوير به نام پيكاسا را در اختيار دارد. اما از سوى ديگر ياهو در روزهاى اخير سايت فليكر را كه هوشمندترين و پيشرفته ترين ابزار انتشار آن لاين تصاوير _ فتوبلاگ _ به حساب مى آيد خريدارى كرده است. برخى از امكانات و ويژگى هايى كه ياهو واجد آنهاست و گوگل از آنها بى بهره است را مى توان به صورت زير برشمرد: نسخه RSS سايت، موتور جست وجو آن لاين براى فيلم هاى سينمايى و در نهايت امكان جديدى كه در آدرس search.yahoo.com/cc قرار داد و نقش يك موتور جست وجو براى پيدا كردن و ايندكس كردن اسناد مربوط به حقوق مولف Creative Commons است. ياهو براى پياده سازى چنين جست وجوگرى از تكنولوژى بسيار پيشرفته و قدرتمندى به نام RDF استفاده مى كند تا داده هاى موجود در وب براى اين جست وجوگر ايندكس شده باشد. اين در حالى است كه مسئولان گوگل اعلام كرده اند كه به هيچ وجه به دنبال استفاده از اين تكنولوژى نخواهند رفت. بنابراين مى توان گفت تا اينجاى كار بازى ياهو و گوگل ۳ بر صفر به ياهو در جريان است. در پايان مى توان گفت ياهو نه تنها توانسته است بازگشتى پرشكوه به مسابقه موتورهاى جست وجو داشته باشد، بلكه به شكل مرموزانه اى گوگل - سلطان بلامنازع _ را هم شكست دهد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

امير جان خيلي خوشحالم كه قالب وبلاگت رو عوض كردي ! ظاهرا چيز خوبي قراره بشه ولي من درست نميبينم
اين Sidebar رفته پائين زير نوشته ها
راستي من با IE هستم.

مهرداد گفت...

ایول
مقاله خیلی جالب و خواندنی بود

ناشناس گفت...

استفاده كردم.جالب بود. موفق باشي

ناشناس گفت...

این رقاباتا و همکاریها به نفع کاربر هستش تا باشه ازین یاهو گوگل ها
درضما اگه مایلی تبادل لینک کنیم