سه‌شنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۸۴

فلیکر ابزاری برای آینده

روزنامه شرق - 28 فروردین – ترجمه امیر فهیمی نسخه چاپی

جک شو فیلد نویسنده روزنامه گاردین در خلال کنفرانس ظهور تکنولوژی در کالیفرنیا با استیوارت باتر فیلد صاحب سایت فلیکر – سیستم آنلاین به اشتراک گذاری تصاویر - گفتگو کرده است و نظرات او را در مورد علل موفقیت فزاینده این سایت جویا شده است. برنامه های آتی این شرکت بخشی دیگری از این گفتگو را تشکیل می دهد. کاترینا فیک همسر آقای باتر فیلد و از بنیانگذاران این سایت نیز در بخش هایی از گفتگو حضور داشته است. در ادامه تحلیل شو فیلد از گفتگو خود با این زوج خوشبخت و فعالیت این سایت را می توانید بخوانید.

استیوارت باتر فیلد حدود یکسال گذشته در کنفرانس ظهور تکنولوژی در سن دیگو کالیفرنیا سایت فلیکر را به عنوان یک سرویس انتشار آنلاین تصاویر (فتوبلاگ) راه اندازی کرد. شروع فعالیت این سایت در آن زمان توجه کسی را جلب نکرد و این سایت خیلی آرام و بی سر و صدا فعالیتش را آغاز کرد. امروز یکسال پس از آن روز و در همان کنفرانس در لپ تاپ های اکثر مدعوین, فلیکر حضور دارد و آنها تصاویر شان را با استفاده از ابزار های این سایت منتشر می کنند. باتر فیلد تبدیل به ستاره بی چون و چرای این کنفرانس شده است و ما گمان می کنیم او اکنون مردی میلیونر شده باشد. شایعه خریداری فلیکر توسط یاهو در کنفرانس رد و بدل می شود و باتر فیلد سعی می کند با یک خشم فانتزی به تکذیب چنین شایعه ای بپردازد { در هفته جاری خبر خریداری شدن فلیکر توسط یاهو در وبلاگ رسمی فلیکر تایید شد }. انتخاب چنین لحنی وقتی که می بینیم لادیکورپ مدیر اجرایی این شرکت نیز برای بیان مطالب جدی از زبان شوخی استفاده می کند چندان عجیب نیست.

من از پنج سال قبل شیفته عملکرد باتر فیلد شدم. در آن زمان او در حال طرح ریزی یکی از برنامه های ابتدایی خود بصورت آنلاین بود. این برنامه در واقع مسابقه طراحی صفحات وب با حجم کد نویسی کمتر از 5 کیلو بایت بود. چندی بعد من متوجه شدم که مسابقه ظاهرا مفرح و ساده او باعث شده است که صفحات وب متعددی با کیفیت طراحی بالایی بوجود بیایند و و به طراحان این فرصت را داد تا هوش و ذکاوت خود را در زمینه طراحی صفحات با کمترین کد به دیگران نشان دهند.

سپس او دو سال از وقتش را صرف ساختن یک بازی چند نفره بزرگ به نام Neverending کرد. این بازی قابلیت اجرای آنلاین را داشت. البته در ماه نوامبر لادیکورپ پایان فعالیت این شرکت بر روی این بازی را اعلام کرد. بر طبق گفته او شرکت متبوعش توانایی کار همزمان بر روی این پروژه و پروژه فلیکر را ندارد. بدین ترتیب این بازی بطور غم انگیزی متوقف شد.

با وجودی که در حال حاضر فلیکر با نام مدیر اجرایی آن لادیکورپ شناخته نمی شود, اما لااقل می توان گفت برای اداره این سایت از یک استراتژی اجماعی استفاده می شود. در واقع عبارت "هدف ما تنها کسب موفقیت است" توصیف درستی از عملکرد اعضای آن است. این مسئله می تواند یک تز عالی برای طرفدارن سابق ویتگنشتن باشد که رتبه اول فلسفه در دانشگاه کمبریج را بدست آورده بود و اکنون در ونکوور کانادا زندگی می کند.

در یکی ار روز های برگزاری کنفرانس و در نیمکت های چوبی بیرون هتل وستین, من و آقای باتر چند ساعتی درباره فیلکر با هم گپ زدیم. او در پاسخ به پرسش من درباره موفقیت کم نظیر سایتش با لبخند معنا داری گفت : "این سئوالی است که من بار ها از خودم پرسیده ام. من فکر می کنم یکی از دلایل آن این است که در مکان و زمان مناسبی فعالیت می کند. دلیل دوم این است که در حال حاضر درصدی زیادی از افراد دستگاه های عکس برداری شخصی شان – نظیر دوربین های دیجیتال و گوشی های موبایل دوربین دار – را همیشه همراه خود دارند و از سوژه های جالب عکس می گیرند. دلیل سوم هم این است که بر قراری اربتاط آنلاین افراد در حال حاضر بسیار اسان شده است و آنها براحتی می توانند با هم در ارتباط باشند. نقطه ای که فلیکر در حال حاضر بر روی آن ایستاده است, دیگر موفقیت فوق العاده برای آن محسوب نمی شود. اکنون بهترین زمان برای ارائه ابزاری است که نه تنها به کاربران امکان ذخیره کردن تصاویرشان در اینترنت را می دهد, بلکه امکان به اشتراک گذاشتن آنها و خواندن کامنت های دیگران در مورد آنها را نیز می دهد.

کاترینا فیک – مدیر هنری اسبق سالن های پذیرایی - یکی از بنیانگذاران فلیکر و همسر آقای باتر فیلد در مورد تاثیرات اجتماعی این سایت می گوید : "فلیکر نسبت به سایت های دوست یابی, قرار گزاری آنلاین و نظایر آنها تاثیر بسیار بیشتری در تبدیل اینترنت به یک رسانه اجتماعی داشته است و موجب شده است تا کیفیت روابط اجتماعی افراد در وب ارتقا یابد. وبلاگ نویسی و به اشتراک گذاشتن تصاویر پدیده های فوق العاده تاثیر گذاری بوده اند. افراد ترس و خجالت کمتری از آنلاین بودن در این زمینه ها را دارند و با اطمینان بیشتری با هویت واقعی شان فعالیت می کنند و بر خلاف چت روم ها با نام مستعار حضور ندارند.

فیک با اشاره به سیاست های آزاد گرایانه فلیکر در مورد لینک به تصاویر می گوید : "کاربران می توانند تصاویر آپلود شده در فتو بلاگ هایشان در فلیکر را در وبلاگ ها و وب سایت خود قرار دهند. چنین مسئله ای باعث می شود تا فلیکر 5 الی 15 پهنای باند خود را صرف پشتیبانی از چنین مواردی کند. مسئله ای ظاهرا تنها هزینه ای اضافی برای این شرکت است. با این وجود باتر فیلد بر این باور است که چنین استفاده هایی از سایت هم بسیار ارزشمند است و فوایدی که از این طریق نصیب فلیکر می شود بسیار بیشتر از هزینه ای است که صرف تامین پهنای باند می شود.

فلیکر نسبت به روز های اولیه راه اندازی اش بسیار بهتر شده است. امکانات اضافی نظیری استفاده از تگ ها برای تصاویر, انتشار کد جاوا اسکریپت برای اشتراک گذاری تصاویر در وب سایت های مختلف و همچنین امکان نوشتن توضیحات در مورد عکس, فلیکر را به ابزاری محبوب تر تبدیل کرده است. در ضمن پیدا کردن تصاویر,طبقه بندی و دسته بندی آنها نیز به شکل تحسین برانگیزی آسانتر شده است. یکی دیگر از امکانات جالب فلیکر امکان ارسال تصاویر از طریق ایمیل کاربران است که می توانند همزمان با فتو بلاگ هایشان در فلیکر, آنها را به عنوان پستی جدید در وبلاگ هایشان نیز قرار دهند.

بخشی دیگری از صحبت های ما مربوط به API (کد های رابط کاربری) بود. باتر فیلد معتقد است که وجود چنین کد هایی عامل بسیار مهمی برای موفقیت سایت محسوب می شود. بویژه بو با اشره به نوع حاضرین در کنفرانس چنین مسئله ای را بیان می کند. او در این مورد می گوید : "لادیکورپ روشی برای ارسال تصاویر توسط کاربران ایجاد کرده است اما API به آنها اجازه می دهد تا با استفاده از کد های API آن برنامه هایی بنویسند که امکانات کاربردی را به این ابزار اضافه کنند. من تا به حال نمونه هایی زیادی از این برنامه را مشاهده کرده ام. یکی از برنامه های نوشته شده, برنامه محافظ صفحه نمایش (Screen Saver) بود که با استفاده از تصاویر فلیکر کار می کرد. برنامه نویس دیگری, برنامه تولید کاغذ دیواری (Wall Paper) نوشته بود. به تازگی هم شخصی برنامه کارت پستال فلیکر را نوشته است. یکی از برنامه نویسان ابتکار جالبی به خرج داده است. در برنامه او تگ های تصاویر با رنگ های متفاوت جمع آوری می شود و با آنها شکل رنگین کمان را در خروجی نشان می دهد. اگر ما هم اکنون از کاربرانمان یک نظر سنجی کنیم, بعید می دانم که کسی از آنها بگویند « ما به خاطر کد های API به فلیکر آمده ایم ». اما خیلی از آنها بطور غیر مستقیمی تحت تاثیر این کد ها قرار گرفته اند ". البته هنوز نامی برای برنامه هایی کاربردی نوشته شده توسط کد های فلیکر انتخاب نشده است. من به شخصه آنها Flickros می نامم. برگرفته از دو لغت فلیکر و ماکرو. هر چند من فکر نمی کنم این اصطلاح همه گیر شود.

فیک در مورد سو استفاده های احتمالی افراد از سایت فلیکر برای راه اندازی سایت پورنو و تبدیل کردن آن به یک میزبان عکس های مستهجن می گوید : "ما فکر نمی کنیم در این زمینه مشکلی بخصوصی وجود داشته باشد. زیرا ما در ابتدای فعالیت سایت بسیار هوشمندانه عمل کرده ایم. بسیاری از سایت های ارائه کننده موبایل بلاگ – که از طریق آنها افراد می توانند با گوشی های موبایل پست هایشان را بفرستند – تقریبا تبدیل به سایت های پورنو شده اند, زیرا گردانندگان آنها نمی توانند به سرعت پست های غیر اخلاقی کاربران را حذف کنند. به محض ارسال پستی توسط یک کاربر خوانندگان می توانند آنرا مشاهده کنند. بنابراین سو استفاده از چنین سایت هایی غیر قابل اجتناب به نظر می رسد, هر چند ما تمام تلاش خود را می کنیم تا از بروز آنها جلوگیری کنیم.

فلیکر هنوز در وضعیت بتا قرار دارد و راهی طولانی برای تبدیل به یک ابزار موفق جهانی دارد. فلیکر در حال حاضر ضعف هایی دارد که با بر طرف کردن آن می تواند به سایتی محبوب تر تبدیل شود. باتر فیلد می گوید : "ما باید نسخه های سایت به چند زبان دیگر غیر از انگلیسی را بزودی منتشر کنیم و همچنین سیستم پرداخت بین المللی مان را راه اندازی کنیم تا افراد در سراسر دنیا بتوانند سرویس های پولی ما را خریداری کنند. در حال حاضر با استفاده از سایت های PayPal کاربران می توانند از ما خرید کنند. سهم بزرگی از عکس های فتوبلاگ های ما مربوط به ژاپن و انجمن های علمی و تخصصی آنهاست. افراد زیادی هم در کشور امارت عکس های اتومبیل ها و ویلا هایشان را در فتوبلاگ های فلیکری خود منتشر می کنند. البته مشخص است که روز به روز بر تعداد کاربران ما افزوده می شود و تصاویر موجود متنوع تر خواهد شد. ما به دنبال تثبیت کردن اینترفیس خود هستیم. من مطمئن هستم که فلیکر می تواند خرده فرهنگ های متعددی را ایجاد کند.

باتر فیلد در باره امکانات چاپی فلیکر می گوید : "ما در حال حاضر در تلاش برای اضافه کردم قابلیت پرینت گرفتن از تصاویر هستیم. چنین قابلیتی یک عامل کلیدی برای عکاس های عکاسی و فتو بلاگ ها محسوب می شود. هم اکنون ما ابزاری به نام Qoop را به سایت خود اضافه کردیم که با توجه خواسته کاربر عکس ها را برای او چاپ می کند. هفته گذشته ما در دفتر کارمان تعداد زیادی از تصاویر شخصی من و کاترینا را با استفاده از این ابزار چاپ کردیم. ممکن است در این تصاویر, بتوانید عکس های مربوط به شهر محل زندگی تان, نیمه شب در توکیو و ساعت 11.15 دقیقه در میدان لستر انگلستان را ببینید.

پس از یک سال فعالیت سایت فلیکر, تعداد تصاویر آپلود شده در دیتابیس آن به بیش از 3.5 میلیون قطعه رسیده است و 82 درصد از تصاویر در وضعیت عمومی Public قرار دارد و همه کاربران اینترنتی می توانند آنها را مشاهده کنند. اکنون فلیکر تبدیل به یک منبع ازرشمند و بزرگ جهانی تصاویر شده است و ما صرفا باید از امکانات آن استفاده کنیم و اوقات خوشی را سپری کنیم.

منبع : گاردین

توضیح : این مطلب در روزنامه شرق به علت خاصی کوتاه شده و تقریبا خلاصه شده است. زیرا مسئول صفحه کامپیوتر فلیکر را ابزاری تازه بوجود آمده می دانست و معتقد بود هنوز خیلی از خوانندگان شرق با آن آشنایی ندارند و اختصاص قسمت وسط صفحه به آن موضوعیتی ندارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

takhasosi bood :)
movafagh bashi