دوشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۸۴

امکان جستجوی پیشرفته گروه های گوگل به زبان فارسی فراهم شد – گفتگو با جعفر دیل

روزنامه دنیای اقتصاد5 اردیبهشتگفتگو از : امیر فهیمینسخه چاپی

تیم فارسی ساز صفحات گوگل در ادامه فارسی سازی برنامه های این شرکت, بخش های مهمی از گروه های گوگل را ترجمه کرده اند و بدین ترتیب امکان استفاده آسان از چنین سرویسی برای فارسی زبانان فراهم شده است.

به گفته جعفر دیل سخنگوی بخش فارسی گوگل, صفحات جستجوی پیشرفته گروه های گوگل به زبان فارسی ترجمه شده اند. او می گوید: " يكي از اين خدمات كه به تازگی به فارسي ترجمه شده است, بخش جستجوي گروه هاي گوگل هست كه در آنجا مي توانيد گروه هاي مختلف را بر اساس طبقه بندي هاي گوناگون جستجو كنید و اطلاعات خاصي را كه در مورد گروه های گوگل بدنبال آن هستید, پیدا کنید. "

با مراجعه به گوگل فارسی و بخش گروه های آن متوجه فارسی سازی قسمت جستجوی آن خواهید شد. با کلیک کردن بر روی لینک روبرو http://www.google.com/advanced_group_search?hl=fa به صفحه مربوطه منتقل خواهید شد. در اين صفحه گزينه هاي زيادي برای جستجوی هر گونه اطلاعاتی که بدنبال آن هستید, فعال شده است. در قسمت جستجوي پيامها چهار گزينه جالب براي شما گنجانده شده است که عبارتند از : با همه واژه ها, با عين عبارت, با حد اقل يكي از واژه ها وبدون واژه ها. هر یک از این گزینه در واقع فیلتری برای بهینه سازی می باشند.

دیل در ادامه به معرفی یکی از دیگر از امکانات این صفحه می پردازد. او می گوید : " در قسمت بعد به کاربران اجازه داده شده است که تعداد لینک هایی که در هر صفحه از موارد جستجو به آنها نشان داده می شود را انتخاب کنند. البته بسته به انتخاب کاربر تعداد لینک ها از 10 پيام تا 100 پيام قابل تغيير و تعريف هست ".

درباره ویژگی دیگر این سرویس باید گفت که حتي اين امكان براي شما فراهم شده است تا بتوانيد فقط از يك گروه خبري خاص يا از يك موضوع خاص كه در یکی از کلید واژه های شما بکار رفته است, استفاده کنید. البته امکان جستجو بر حسب مشخصات جزئی تر هم وجود دارد. قابلیت جستجو بر حسب نام نویسنده و حتی شماره پیام نیز در این صفحه وجود دارد. با این وجود شاید جذابترین امکان این صفحه امکان بازگردانی متن پیام جستجو شده به یکی از زبان های تعریف شده در گوگل است.

دیل در مورد قابلیت جستجو بر حسب زمان این سرویس می گوید : " در قسمت تاریخ پیام ها کاربران می توانند جستجو را بر حسب آخرین مطالب اضافه شده و همچنین مطالب مربوط به 24 ساعت گذشته انجام دهند. " علاوه بر این امکان جستجو برای پیام های مربوط به یکسال قبل نیز وجود دارد و می توانید پیام های مربوط به یکسال قبل موجود در آرشیو گروه های گوگل را پیدا کنید.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و با تشکر از این که به گتگویم با فرناز لینک داده ای

ناشناس گفت...

جناب امیر منظورم گفتگو بود. خدا پدر این گوگل را بیامرزد

ناشناس گفت...

خدا رو شكر... دستشون درد نكنه... ايشاالله كه بيشتر سايتا زبان فارسي داشته باشن... .

ناشناس گفت...

مطلب رو قبلا هم خونده بودم... ولی دست شما درد نکنه.