دوشنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۳

برنامه نویسی که شوالیه شد

این مطلب روز یکشنبه 16 اسفند در صفحه کامپیوتری شرق چاپ شده است. ترجمه امیر فهیمی

الیزابت دوم ملکه انگلستان نشان شوالیه را به بیل گیتس رئیس مایکروسافت – غول نرم افزاری دنیا – اعطا کرد.

گیتس که هم اکنون 48 سال دارد و ثروتمند ترین مرد دنیا محسوب می شود, درباره ملاقاتش با ملکه می گوید : " برای من گرفتن چنین نشانی از ملکه افتخار بسیار بزرگی بود. " شهرت گیتس تنها مربوط به موفقیت بالای اقتصادی او نمی شود, بلکه تلاش های بشر دوستانه او در کاهش فقر در جهان نیز موجب کسب وجهه اخلاقی والایی برای او شده است. او پس از پایان ملاقات خصوصی اش با ملکه اعلام کرد که با وی درباره فواید استفاده از کامپیوتر صحبت کرده است.

بیل از آنجا که یک شهروندی امریکای محسوب می شود, با وجود کسب این نشان هم, نمی توان لقب "سر" Sir را برای او بکار برد. در عوض می توان لقب KBE را که مخفف واژه شوالیه است, پس از نام او عنوان کرد.

گپ زدن با ملکه

او به همراه همسرش ملینا برای کسب نشان شوالیه در قصر باشکوه باکینگهام حاضر شده بود. گیتس می گوید : " به نظر من استفاده از کامپیوتر برای ملکه غیر عادی نیست. همانطور که میلیون ها جوان در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. من فکر می کنم ملکه انسان بسیار مهربانی است. ما با هم در مورد مواردی نظیر استفاده از کامپیوتر, موسسه خیریه من, مسافرت های ملکه و شیوه زندگی خودمان صحبت کردیم. " موسسه خیریه بیل و ملینا گیتس در حال حاضر بر روی پروژه سلامت جهانی در راستای توسعه جهانی کار می کند. ملینا می گوید : " ما درباره زمینه های پیشرفت در دنیا به مدت طولانی با ملکه بحث کردیم و از نظر من بحث بسیار جالبی صورت گرفت. "

موسسه تحقیقاتی

پیش از ملاقات خصوصی گیتس با ملکه, او با دوک ادینبورگ که ریاست دانشگاه کمبریجرا بر عهده دارد, درباره موسسه تحقیقاتی این دانشگاه در مورد مایکروسافت مذاکره کردند. چنین موسسه تحقیقاتی درباره مایکروسافت اولین نمونه آن در جایی خاجرج از امریکا بشمار می آید. انتخاب افراد غیر انگلیسی برای اعطای نشان های افتخاری پس از مشورت شخص ملکه با وزارت امور خارجه انگستان صورت می گیرد. جک استراو وزیر امور خارجه انگلستان در این باره می گوید : " من از کسب چنین افتخار بزرگی توسط گیتس حقیقتا خوشحال هستم. او کاملا لایق دریافت چنین نشانی است. او یکی از مهم ترین رهبران تجاری دنیا در سن و سال خودش بشمار می آید. "

واکسن ایدز

بیل گیتس شرکت مایکروسافت را در سال 1975 به کمک دوست دوران بچگی اش, پل آلن, تاسیس کرد. بر طبق برآورد های اقتصادی ارزش این شرکت تا پایان سال گذشته بالغ بر 28 میلیرد پوند بوده است. بیل و ملینا صاحب 3 فزرند هستند. آنها بخشی از شهرت خود را مدیون کار های فراوان خیریه خود هستند. نمونه ای از این اعمال بشر دوستانه را می توان سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در پروژه ساخت واکسن ایدز دانست. علاوه بر این موسسه خیریه بیل و ملینا برنامه ای تحت عنوان بورسیه تحصیلی را بنا کرده اند که به دانشجویان نخبه این امکان را می دهد با هزینه اندکی جذب دانشگاه کمبریج شوند.

خارج از امریکا

در حال حاضر در کشور امریکا شرکت مایکروسافت به دلیل آنچه رفتار انحصار طلبانه نامیده شده است, مجرم و گناهکار بحساب می آید و یک نگاه منفی عمومی به آن وجود دارد. بنابر این مایکروسافت ترجیح می دهد در سال های آینده سرمایه گذاری بیشتری را در اروپا انجام دهد.

سایر شهروندان امریکایی که تا به حال توانسته نشان شوالیه را دریافت کنند, جرج بوش پدر (به خاطر عملکرد موفقیت آمیزش در جنگ اول خلیج فارس), رادلف جولیانی (شهردار محافظه کار اسبق نیویورک که در جریان فاجعه 11 سپتامبر کارنامه ای درخشان از خود بجا گذاشت) و استیون اسپیلبرگ (کارگردان مشهور هالیوود و خالق بسیاری از آثار برجسته چند دهه اخیر سینما) هستند. جالب است بدانید که گیتس در سال 2003 از سوی ملکه برای اعطای نشان شوالیه انتخاب شده بود. در ژانویه 2004 نیز قرار بوده است که این نشان به او داده شود اما مشکلات و گرفتاری کاری گیتس و ملکه موجب شد تا تاریخ مناسب به 14 ماه بعد یعنی فوریه 2005 موکول شود.

منبع : بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: