سه‌شنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۸۳

اپل بلاگر ها را مجبور به افشای منابع اطلاعاتی شان کرد

شرکت اپل موفق شد تا از طریق پیگیری های قانونی سه بلاگر را که اخباری در مورد محصولات این شرکت منشتر کرده بودند, مجبور به افشای منابع اطلاعاتی شان کند. در ماه دسامبر 2004 چند بلاگر تلاش کرده بودند اطلاعات اندکی درباره برخی محصولات اپل را که از طریق کارکنان آن بدست می آوردند منتشر کنند.

اکنون اپل بطور قانونی حق دارد بایگانی ایمیل های این سه بلاگر را ببیند و وارسی کند. وکیل سه بلاگر محکوم شده بر این باور است که پیگیری چنین رویه قضایی خطرناکی می تواند امنیت و آزادی شغلی گزارشگران خبری را تهدید کند.

منابع طلاعاتی

بر مبنای دادخواست اپل هر کسی که اسرار تجاری این شرکت در مورد محصول Asteroid music را به سرقت برده باشد و در سه سایت طرفداران اپل یعنی PowerPage, Apple Insider و Think Secret منتشر کرده باشد, گناهکار شناخته خواهد شد. گردانندگان هر سه سایت مذکور همواره سعی دارند تا درباره محصولات آتی اپل اطلاعات جالبی را در اختیار خوانندگانشان قرار دهند.

با این وجود اپل هیچگاه یک شرکت بسیار سختگیر در مورد انتشار اطلاعاتی مختصری در مورد محصولات آتی خود نبوده است. بر اساس دادخواست اپل سه بلاگر به نام مونیکا باتیا, جیسون اوگردی و فردی دیگری با نام مستعار کاسپر جید – که همگی آنها جزو نویسندگان سایت های PowerPage و AppleInsider – مجبور هستند نام کارکنان اپل را که اطلاعاتی درباره محصولات در اختیار آنها قرار داده بودند, را فاش سازند. روند قضایی در مورد سایت Think Secret همچنان در حال پیگیری است.

بر طبق حکم جیمز کلین برگ قاضی ارشد دادگاه شهر سانتا کلارا که در اواخر هفته جاری صادر شده است, اپل این اجازه را دارد تا آرشیو ایمیل های این سه بلاگر را مورد بازبینی قرار دهد تا بتواند اسامی کارمندانی که اطلاعات خصوصی شرکت را منتشر کند را پیدا کند.

قاضی کلین برگ درباره نحوه صدور حکم می گوید : " بر طبق مواد قانونی فاش کردن اسرار خصوصی یک شرکت مهم تر از مصلحت عمومی است و اعمال کردن انتظارات عمومی در صدور حکم وجه قانونی ندارد. در ایالت کالیفرنیا قانونی به نام "حمایت" از روزنامه نگاران وجود دارد که آنها را - زمانی که نوشته هایشان از نظر عموم مورد قبول باشد - در برابر پیگیری های قضایی مصون نگه می دارد.

در حکم قاضی آمده است : " داشتن روزانه صد هزار بازدید کننده از وب سایت های خاطی طرفداران اپل اصلا عجیب نیست. اما باید توجه داشت مصلحت عمومی با مقبولیت عمومی یکسان نیست و این بلاگر ها مصلحت عمومی را زیر پا گذاشته اند. قاضی کلین برگ می گوید : " طرح این پرسش در این پرونده که آیا بلاگر ها جزو روزنامه نگاران محسوب می شوند و جرایم مطبوعاتی شامل حال آنها می شود یا نه ؟ در اینجا مصداق ندارد و حقوق روزنامه نگاران شامل این افراد نمی شود. آنچه مسلم است بر طبق قانون حقوق یک شرکت در مخفی نگه داشته شدن اسرارش کاملا محترم است و کسی حق تخطی از این قانون را ندارد.

سازمان الکترونیک Frontier که مشاوره حقوقی وب سایت های Power Page و Apple Insider را بر عهده داشته است, اعتقاد دارد صدور حکم شامل رعایت استلزام های بالقوه فراوانیست. کارت اوپشال کارشناس حقوقی این سازمان می گوید : " هر کسی که گزارشی در مورد فعالیت شرکت ها و مسائل تجاری شان منتشر می کند, باید از موارد و ملاحظات قانونی مطلع باشد. سازمان ما قصد دارد نسبت به صدور چنین حکمی فرجام خواهی کند. به باور ما این بلاگر ها جزو دسته روزنامه نگاران محسوب می شوند و قوانین فدرالی امریکا اجازه دسترسی به ایمیل های شخصی افراد را بدون اجازه آنها به هیچ شرکتی نمی دهد و قانون در این مورد حامی روزنامه نگاران است. "

منبع : بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: