جمعه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۳

فارسی سازی جستجوی تصویری گوگل در گفتگو با جعفر دیل

توضیح : این مصاحبه قرار بود در یکی از روزنامه های اقتصادی چاپ شود. ظاهرا هماهنگی ها هم انجام شده بود. ولی متاسفانه انگار برخی روزنامه نگاران و یا دبیران سرویس ها از نظر حرفه ای و حتی اجتماعی از پدیده ای به نام فهم و شعور بویی نبرده اند. زیرا وقتی قول می دهند باید نسبت به آن متعهد باشند. به هر حال با حرکت عجیب و غیر قابل فهم آن فرد این مصاحبه امروز در آن روزنامه چاپ نشد. به هر حال من اینجا نام آن روزنامه و آن روزنامه نگار شریف رو !!!را نمی آورم. آن هم روزنامه ای اقتصادی با کلی ادعا برای بهترین بودن. اما امیدوارم روزی برسد که مسوولان و دبیران سرویس های کامپیوتری روزنامه های ما لااقل پچیزی از کامپیتور سر در بیاورند و صفحات و اخبارشون پر از گاف ها و سوتی ها نباشد و فرهنگ تعامل با دیگران را هم یاد بگیرند. این خبر در وین بتا هم قرار گرفته. رسانه گزارشکر هم سایت وین بتا ذکر شده است.



جعفر دیل سخنگوی تیم فارسي ساز گوگل در مصاحبه اختصاصی با سایت وین بتا جزئیات فارسی سازی صفحات گوگل را اعلام کرد. بر طبق گفته وی صفحات مربوط به جستجوی تصویری گوگل اخیرا به زبان فارسی ترجمه شده اند. بدین ترتیب کاربران فارسی زبان می توانند بسادگی به جستجوی تصاویر مورد نظر خود بپردازند. اگر در صفحه اصلی گوگل بر روی کلمه images کلیک کنید, موتور جستجوی تصویری گوگل در اختیار شما قرار می گیرد. با وارد کردن هر عبارتی در کادر جستجو می توانید تصاویر مربوطه را بینید. برای استفاده از امکانات جدید فارسی شده گوگل هم می توانید بر روی گزینه Advance Searches کلیک کنید تا به قسمت جستجوی پیشرفته گوگل هدایت شوید. در این صفحه گزینه های بسیار خوبی وجود دارد که می تواند کاربران را در یافتن تصاویر مورد نظرشان کمک نمايد. در کادر آبی رنگ بالا 4 گزینه وجود دارد که می توانید جستجوی خود را بر طبق آنها تنظیم کنید.
در قسمت پایین هم سه گزینه دیگر وجود دارد. گزینه اول مربوط به سایز تصاویر است. شما می توانید برای اندازه های کوچک, متوسط و بزرگ را در این گزینه انتخاب کنید. بدین ترتیب فقط تصاویر مربوطه نشان داده خواهد شد. در قسمت نوع تصویر هم می توانید از بین پسوند های jpeg,gif,png نوع تصاویرتان را انتخاب کنید تا در قسمت نمایش تصاویر فقط عکس های نوع مد نظر شما برگردانده شود. در قسمت دامنه هم می توانید در وب سایت خاصی به جستجوی تصاویر بپردازید. به عنوان مثال اگر در آن کادر عبارت www.winbeta.net را وارد کنید, جستجوگر گوگل تنها تصاویر موجود در سایت وین بتا را به شما نشان خواهد داد.
آقای دیل در ادامه جزئیات جالب تری در مورد جستجوی تصویر در قسمت فارسی گوگل را بیان می کند. او می گوید : " کاربرانی که در سراسر جهان از جستجوی تصویری گوگل استفاده می کنند, از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین هر یک از آنها از جستجوی تصویری گوگل پاسخ های متناسب تر با فرهنگ خود را انتظار دارد. " گوگل یک شرکت امریکایی است و به علت تحریم های دولت امریکا اجازه تاسیس نمایندگی در ایران را ندارد.
او درباره نحوه فارسی سازی گوگل می گوید : " ما برای رفع مشکل تحریم سعی کریدم از نوعی ترفند استفاده کنیم. ما ابتدا صفحات فارسی را برای فارسی زبانان ابداع کردیم. اما مشکل اینجا بود که اطلاعات دریافتی از موتور جستجو با فرهنگ و علایق ایرانی ها سازگار نبود. پس ما سعی کردیم تمامی اطلاعات سرچ شده توسط ایرانی ها را مورد بررسی قرار دهیم. به نتایج بسیار جالبی در مورد کلید واژه هایی که آنها در جستجو استفاده می کردند دست یافتیم. سپس رایزنی ها و بحث های فراوانی را با روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که کاربران ایرانی بیشتر بدنبال چه چیز هایی در جستجو هستند و در واقع سعی کردیم نتایج جستجو را برای فارسی زبانان بهینه کنیم. اکنون تصویر یاب گوگل برای نشان دادن تصاویر به ایرانی ها از بانک اطلاعاتی مردم امریکا استفاده نمی کند بلکه بانک اطلاعاتی که بر اساس اطلاعات فارسی زبانان فراهم شده است استفاده می کند. ما سعی کردیم بفهمیم که کاربران ایرانی وقتی عبارتی را در کادر جستجو وارد می کنند بیشتر علاقمند به دیدن چه تصاویری هستند و ما این مسئله را در تصویر یاب فارسی اعمال کرده ایم. " بنابراین اگر کاربری که از طریق ISP ای در کانادا به اینترنت وصل شده است عبارت "Teens" را در کادر جستجو بنویسد, نتایجی که مشاهده خواهد کرد با نتایجی یک کاربر در ایران از همین عبارت مشاهده می کند, کاملا متفاوت است. گوگل برای تشخیص موقعیت محلی کاربران از IP آدرس آنها استفاده می کند. آقای دیل معتقد است که " ما فرهنگ ها و خواستگاه های مردم مختلف را مد نظر داریم. ما فقط سعی می کنیم پازل را به طرق مختلف بچینیم. مطالبی که ما بدست آورده ایم یکی هستند و ما آنها برای کشور های مختلف بصورت متناسب تر با فرهنگ آنها می چینیم. یک چیدمان برای ایران, یک چیدمان برای کانادا و ... . ما کلماتی را که در هر کشوری سرچ می شود را بطور دقیق از لحاظ فرهنگی بررسی می کنیم. با کمک دکتران روانشناس, جامعه شناس و متخصصان آسیب شناسی سعی می کنیم به اهدافمان در ارائه یک جستجوگر بومی شده نزدیک شویم. "
در همان صفحه جستجوی پیشرفته یک راهنمای بسیار کامل از سوی تیم فارسی ساز قرار گرفته است که می تواند به کاربران برای انجام جستجوی بهینه کمک زیادی کند. گرچه ممکن است خواندن این راهنما چند دقیقه از وقتتان را بگیرد, اما مطمئن باشید پس از خواندن آن, می توانید تصاویر بهتر و مرتبط تر با زمینه جستجویتان را پیدا کنید و از همنشینی با گوگل لذت بیشتری ببرید.

گفتگو از :امیر فهیمی amirfs@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: