جمعه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۳

محکومیت رابین هود های اینترنتی

دو تن از اعضای یک باند تبهکار اینترنتی با عنوان "بنوش یا بمیر (Drink or Die)" که به نرم افزار های شرکت های معروف را از اینترنت تهیه می کردند و سپس بطور غیر قانونی آنها را به رایگان در اینترنت منتشر می کردند, محکوم شناخته شدند. این افراد به علت آنچه تلاش برای کلاه برداری عنوان شده است در بازداشت به سر می برند. الکس بل 32 ساله و استیون داد 42 ساله تنها 2 نفر از اعضای این باند خرابکار 60 نفره هستند که بازداشت شده اند. آنها تاکنون هرگونه بهره برداری و سود مالی از نرم افزار هایی را که دانلود کرده بودند, را رد کرده اند و کارشان را صرفا عملی غیر انتفاعی می دانند. در ماه می حکم مربوط به این دو نفر صادر و اجرا خواهد شد. در حالیکه که اعضای باند "بنوش یا بمیر" داشتن بهره مالی این شبکه برای اعضایش را قویا انکار می کنند, پلیس آنها را تبهکار اقتصادی می داند و بر این باور است که فعالیت آنها هرگز نقش رابین هودی و خیریه ای نداشته است. بازداشت این دو نفر را می توان در شمار همان هست نفری دانست که در سال 2001 توسط واحد مبارزه با جرایم تکنولوژی بریتانیا بازداشت شده بودند.

رابین هود یا رابین هود نما

کوین برونلس یکی از بازرسان پیگیری این پرونده معتقد است که : " این فرض که اعضای این باند همچون رابین هود عمل می کردند - نرم افزار های شرکت های بزرگ را سرقت می کردند و بصورت رایگان برای استفاده عموم در اینترنت قرار می دادند – کاملا اشتباه است. " بل و داد در سراسر بازرسی خود انجام هرگونه عمل غیر قانونی را نفی کرده اند. آنها ادعا می کنند که کارشان یک عمل معولی بوده است. " ما فقط نسخه های آزمایشی نرم افزار های مختلف را دانلود می کردیم و مثل هر کسی, قصد داشتتیم این نرم افزار ها را تست کنیم تا ببینیم بدرد خریدن می خورند یا نه ؟ "

برونلس اعتقاد دارد که محکومیت این افراد می تواند هشدار بسیار جدی برای سایر سارقان نرم افزار در بریتانیا باشد. " نرم افزار هایی که در ویترین مغازه ها در قالب cd قرار می گیرند, نمایانگر سال ها تلاش و کوشش برنامه نویسان برای تولید آنها بوده است. بنابراین هیچکس حق ندارد با دزدی اینترنتی این نرم افزار ها و پخش کردن آنها, حقوق صاحبان آنها را تضییع کند.پول های بسیار زیادی هموراه در زمنیه توسعه و تحقیقات نرم افزاری از سوی شرکت هتی بزرگ خرج می شود. تنها راه بازگرداندن چنین سرمایه ای فروش این نرم افزار ها از طریق مناسب و نه دانلود کردن و استفاده غیر قانونی آنهاست. همه باید بدانند که افرادی که نرم افزار های مختلف را تولید می کنند, تحت حمایت صریح قانون قرار دارند و اگر کسانی بخواهند در زمینه قانونی شکنی کنند و حقوق آنها را مورد تجاوز قرار دهند, طبق موارد قانونی برخورد شدیدی با آنها خواهد شد. محکومیت این عضو شبکه "بنوش یا بمیر" هم می تواند درس عبرت خوبی برای دیگران باشد. "

اداره حقوق گمرکی امریکا بر این باور است عملکرد چند سال اخیر این باند در انتشار غیر قانونی نرم افزار های کاربردی, بازی, فیلم و موسیقی میلیون ها دلار به صاحبان آنها خسارت وارد کرده است. ادامه دادرسی بل و دود لیست بلند مرتبه ای برای تعقیب افراد خاطی مختلف در امریکا و انگلستان ایجاد کرده است. در ایم میان یک تبعه استرالیایی متولد بریتانیا به نام ریموند گریفتس که متهم به انجام کار های غیر قانونی در این زمینه است همچنان تلاش می کند تا دولت استرالیا را از استرداد او به انگلستان منصرف کند.

مراحل تولید نرم افزار های غیر قانونی

سخنگوی دادگاه رسیدگی به اتهامات این پرونده مراحل نهایی شدن نرم افزار توسط این باند را در چهار مرحله تهیه و دانلود نسخه آزمایشی آآنرم افزار, شکستن قفل نرم افزار های دانلود شده, تست کردن و آزمایش نرم افزار و توزیع اعلام می کند. که در هر مرحله تعدادی از اعضای این باند مشغول انجام امور بوده اند.

افرادی مانند داد در مرحله تهیه نرم افزار مشغول بکار بوده اند. سپس این نرم افزار ها تحویل واحد کرک کردن نرم افزار می شده است. در این مرحله افرادی مانند دنیس اوسداچکو, دانشجوی مقطه فوق لیسانس اوکراینی ساکن لندن که از قفل شکننان خبره محسوب می شود, به شکستن قفل نرم افزار ها می پرداختند. در واقع وظیفه اعمال مهندسی معکوس به نرم افزار بوده است. پس از کرک شدن نرم افزار, در مرحله بعد متخصصان IT با استفاده از سیستم های پیشرفته کامپیوتری به تست کردن نرم افزار ها می پرداختند. در این مرحله از عملکرد درست نرم افزار کرک شده قبل تحویل به واحد توزیع اطمینان حاصل می شد. در مرحله توزیع نیز عده ای از اعضای این باند نرم افزار های نهایی شده را در سرور های مطمئنی آپلود می کردند تا کاربران اینترنتی بتوانند آنها را به سادگی و بطور مجانی دانلود کنند.بعلاوه لیبل های خاصی نیز به نرم افزار اضافه می کردند تا نوعی هویت مستقل هم برای نرم افزار کرک شده شان و قفل شکن های آنها ایجاد کنند.

همچنین در طول دادرسی مشخص شده است که بل – شغل اصلی اش در دپارتمان IT بانک استنلی مورگان بوده است – جزئیات اطلاعات چندین کارت اعتباری موجود در بانک محل کارش را به اعضای باند خود می داده است تا آنها بتوانند نرم افزار ها را از طریق اینترنت تهیه کنند. فقط در یکی از موارد از اطلاعات دزدیده شده یک کارت اعتباری برای خرید نرم افزار به ارزش 4000 دلار (2200 پوند) استفاده شده است.

اداره حقوق گمرکی امریکا برای جمع آوری مدرک کافی به منظور از کار انداختن کامل این سیستم تعدادی خبرچین را به کار گماشته بود تا بتواند با استفاده شواهد ارائه شده توسط آنها این باند را کاملا متلاشی کند. کنت کارتادینتا و و جیمز کودنی خبر چین های این اداره بوده اند که در طول دادرسی از طریق فیلم های ویدوئی که تهیه کرده بودند توانسته اند تاثیر مستقیمی در محکومیت بل و داد داشته باشند.

بل و داد آخرین اعضای ساکن انگلستان این باند هستند که دادرسی پرونده آنها انجام شده است. دادگاه بسیاری از اعضای دیگر ساکن انگلستان این باند تا به حال انجام شده است و حکم آنها صادر شده است. در ادامه به تعدای از آنها اشاره می شود :

· ایان دیموک, متخصص IT, 35 ساله, ساکن سیتینگ بودن – به خاطر نقض قانون کپی رایت مجرم شناخته شد و به پرداخت جریمه مالی محکوم شد.

· آندرو ادرلی,مدیر IT در یک مدسه در استد فورد شایر, 36 ساله – مارک ونت, کارمند دپارتمان IT در سرکت مکینزی در لندن, 30 ساله – به خاطر دسیسه چینی برای کلاه برداری گناهکار شناخته شدند و بزودی حکم محکومیت آنها صادر خواهد شد.

· دنیس اوسداچکو, دانشجوی فوق لیسانس, 26 ساله, ساکن لندن, تبعه اوکراین - – به خاطر نقض قانون کپی رایت مجرم شناخته شد و به پرداخت جریمه مالی محکوم شد.

منبع : بی بی سی تکنولوژی

۳ نظر:

مهرداد گفت...

سلام
سال نو مبارک
ایول قالبت خیلی باحال شده

ناشناس گفت...

سلام قالبت خوشگل شده. بنرت هم جالبه! خودمونیم مونتاژکار خوبی هستی ;)

omid گفت...

سلام امیر جان تبریک گوگل بلاخره تغییر لوگو داد. امید وارم سال خوبی داشته باشی
http://weblog.jazini.com/archives/000030.php