دوشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۸۹

روز های خوب اپرا, پیشتازی در بین مرورگر های موبایل

اپرا امروز اعلام کرد که مرورگر های این شرکت در حال حاضر توسط بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نکته جالب این است که توزیع کابران اپرا بین مرورگر های دسکتاپ و موبایل این شرکت متوازن است. یعنی 50 میلیون نفر از ورژن های مختلف اپرا برای کامپیوتر های دسکتاپ و همین تعداد هم از مرورگر Opera Mini برای دسترسی به صفحات وب در موبایل هایشان استفاده می کنند.
50 میلیون کاربر در دنیای کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ بدین معنی است که اپرا سهم بسیار کوچکی از بازار مرورگر ها در این عرصه دارد. در حالیکه همین تعداد کاربر برای بازار مرورگر های موبایل به معنی سلطه و پادشاهی است.
بنا برآخرین آمار اعلام شده سایت StatCounter, اپرا در بین مرورگر های دسکتاپ در رده پنجم قرار دارد. بعد از اینترنت اکسپلورر, فایرفاکس, کروم و سافاری. در حالیکه سهم اینترنت اکسپلورر 53 درصد است, سهم اپرا فقط 2 درصد است. سهم فایرفاکس 32 درصد و سافاری 4 درصد است.
اما در سوی دیگر در بازار مرورگر های موبایل, Opera Mini با 28 درصد در رده اول است. نزدیک ترین رقیب اپرا, مرورگر دیفالت iPhone است که 20 درصد را در اختیار دارد. البته این درصد برای اپرا می تواند بیشتر هم شود اگر اپل قبول کند که مرورگر اپل را در AppStore خود قرار دهد.
بنابراین گرچه آمار اپرا در بازار مرورگرهای دسکتاپ بسیار ناامید کننده است و امید چندانی هم به ارتقای جایگاهش ندارد اما در در بین مرورگرهای موبایل, اپرا می تواند همچنان پیشتاز باشد. اگر در آینده نزدیک اپل اجازه اجرای اپرا بر روی iPhone ها را بدهد بعید نیست که اپرا در این عرصه تبدیل به پیشتاز قاطع بشود.

منبع: readwriteweb

هیچ نظری موجود نیست: