دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۸۹

بیشترین رشد فیس بوک در خاورمیانه برای عربستان – اسرائیل بیشترین ضریب نفوذ

در حالیکه در ماه فوریه, رشد تعداد کاربران فیس بوک در کشور های خاورمیانه شیب آرامی داشت, این میزان در ماه مارس دوباره رشد بیشتری به خود گرفته است و 640280 نفر به مجموع میزان کاربران افزوده شد و 8.2 درصد رشد به 9830480 نفر رسید.
عربستان در بین این کشور ها یک پدیده است. در حالیکه میزان رشد کاربران فیس بوک در ماه فوریه 5.8 درصد بود, این میزان برای ماه مارس به 13.8 درصد رسید. البته میزان ضریب نفوذ فیس بوک برای این کشور با 7.8 درسد همچنان نرخ پایینی است و عربستان جای رشد بسیاری دارد. ضریب نقوذ درصدی است که نشان دهنده تعداد کاربران فیس بوک در یک کشور به کل جمعیت یک کشور است. این درصد برای بیشتر کشور های خاورمیانه رقم پایینی است.
بعد از عربستان بیشترین درصد رشد متعلق به کشور اسرائیل است که 6.2 درصد بوده است. اسرائیل با ضریب نفوذ 35.9 دارای نرخ مطلوبی است و کم کم دارد به پایان ظرفیت هایش برای رشد می رسد. برای بیشتر کشورها ضریب نفوذ حداکثر 40 درصد پیش بینی می شود. اما ممکن است این عدد برای کشور کوچک اسرائیل که 7.3 میلیون جمعیت دارد خیلی صادق نباشد و اسرائیل بتواند به عددی بالاتر از 40 در آینده نزدیک برسد. در کل تا بحال کشور های کم جمعیت تر توانسته اند به ضریب نفوذ های بالاتر از سایر کشور ها برسند. برای مثال کشور کم جمعیت ایسلند میزان ضریب نفوذش 54.6 درصد است. در حالیکه آمریکا که دارای بیشترین میزان کاربر در فیس بوک است, ضریب نفوذش تازه به 37 درصد رسیده است.
تقریبا تمامی کشور های مورد بررسی در ماه مارس رشد جذب کاربر داشته اند. مصر تنها استثنای این فهرست است که در ماه فوریه عملکردی بهتری داشت. شاید فتوای جدید روحانیون ارشد مصری مبنی بر بسته شدن فیس بوک, موجب این کاهش شده است. شبکه های اجتماعی در کشور های استبدادی در حال حاضر تبدیل به سلاح های سیاسی شده اند و رهبران اپوزیسیون از این فضا برای انتشار عقایدشان استفاده می کنند.
البته در بررسی صورت گرفته خاورمیانه منطقه ای از کشور مراکش در غرب و پاکستان در شرق در نظر گرفته شده است. کشور های ایران و سوریه بنا به ملاحظاتی در این بررسی منظور نشده اند . در زیر جدول 7 کشور نمونه از 15 کشور مورد بررسی را به همراه میزان ضریب نفوذ می توانید ببیند. کشور ترکیه هم به عنوان جزیی از خاورمیانه در نظر گرفته نشده است. این کشور با داشتن 15 میلیون کاربر فیس بوک در اروپا در رده دوم است و به تنهایی بیش از 5 میلیون از مجموع کشور های خاورمیانه کاربر دارد.

منبع: Insidefacebook

هیچ نظری موجود نیست: